はじめによんでください

音階

Scale (music)

池田光穂

☆ 音楽理論において、音階とは「ある音とそのオクターブ上の音との間の連続した音の系列」を指し、通常は音高または基本周波数の順序によって定義される。 「音階」という語はラテン語のscalaに由来し、文字通り「梯子」を意味する。したがって、あらゆる音階はその「ステップパターン」、すなわち音程が互 いにどのように作用するのかによって区別される。 特に慣習期間の文脈では、楽曲のメロディやハーモニーのほとんどまたはすべてが単一の音階の音を用いて構築されることが多く、五線譜に標準的な調号を付け て表記するのが便利である。オクターブ等価の原則により、音階は一般的に単一のオクターブにわたると考えられており、より高いまたはより低いオクターブは 単にそのパターンを繰り返す。音階は、オクターブの空間を一定数の音程に分割したものであり、音程とは、音階の2つの連続する音の間の認識可能な距離(ま たは間隔)である。しかし、音階内の音程がすべて等しくなければならないというわけ ではなく、特に微分音音楽が示すように、与えられた音楽の間隔内に挿入できる音の数に制限はない。 各音程の幅を測定することで、音階を分類する方法が得られる。例えば、クロマチック・スケールでは各音程は半音を表すが、メジャー・スケー ルはW-W-H-W-W-Hという音程パターンで定義され、Wはホール・ステップ(2つの半音にまたがる音程、例えばCからD)、Hはハーフ・ステップ (例えばCからD♭)を表す。音程のパターンに基づいて、音階はペンタトニック、ダ イアトニック、クロマチック、メジャー、マイナーなどのカテゴリーに分類される。 特定の音階は、その特徴的な音程パターンと、その音階の第一音(トニック)として知られる特別な音によって定義される。音階のトニックは、オクターブの始 まりとして、そして採用された音程パターンの始まりとして選択された音である。通常、音階の名称は、そのトニックと音程パターンの両方を指定する。例え ば、Cメジャーは、トニックがCのメジャー スケールを意味する

☆以下のような音階による西洋/非西洋音楽の領域区分は、これまで便宜的に主張されてきたものだが、現在は「世界音楽」化により、そのような明確な線引きはできないことをお断りしておく。

★西洋音楽:クロマチック(ドデカトニック)、オクタトニック、ヘプタトニック、へクサトニック

★非西洋音楽(民族音楽):ペンタトニック、テトラトニック(→音楽人類学・民族音楽学

In music theory, a scale is "any consecutive series of notes that form a progression between one note and its octave", typically by order of pitch or fundamental frequency.[1][2]

The word "scale" originates from the Latin scala, which literally means "ladder". Therefore, any scale is distinguishable by its "step-pattern", or how its intervals interact with each other.[1][2]

Often, especially in the context of the common practice period, most or all of the melody and harmony of a musical work is built using the notes of a single scale, which can be conveniently represented on a staff with a standard key signature.[3]

Due to the principle of octave equivalence, scales are generally considered to span a single octave, with higher or lower octaves simply repeating the pattern. A musical scale represents a division of the octave space into a certain number of scale steps, a scale step being the recognizable distance (or interval) between two successive notes of the scale.[4] However, there is no need for scale steps to be equal within any scale and, particularly as demonstrated by microtonal music, there is no limit to how many notes can be injected within any given musical interval.

A measure of the width of each scale step provides a method to classify scales. For instance, in a chromatic scale each scale step represents a semitone interval, while a major scale is defined by the interval pattern W–W–H-W-W–W–H, where W stands for whole step (an interval spanning two semitones, e.g. from C to D), and H stands for half-step (e.g. from C to D♭). Based on their interval patterns, scales are put into categories including pentatonic, diatonic, chromatic, major, minor, and others.

A specific scale is defined by its characteristic interval pattern and by a special note, known as its first degree (or tonic). The tonic of a scale is the note selected as the beginning of the octave, and therefore as the beginning of the adopted interval pattern. Typically, the name of the scale specifies both its tonic and its interval pattern. For example, C major indicates a major scale with a C tonic.

https://en.wikipedia.org/wiki/Scale_(music)
音楽理論において、音階とは「ある音とそのオクターブ上の音との間の連 続した音の系列」を指し、通常は音高または基本周波数の順序によって定義される。

「音階」という語はラテン語のscalaに由来し、文字通り「梯子」を意味する。したがって、あらゆる音階はその「ステップパターン」、すなわち音程が互 いにどのように作用するのかによって区別される。

特に慣習期間の文脈では、楽曲のメロディやハーモニーのほとんどまたはすべてが単一の音階の音を用いて構築されることが多く、五線譜に標準的な調号を付け て表記するのが便利である。[3]

オクターブ等価の原則により、音階は一般的に単一のオクターブにわたると考えられており、より高いまたはより低いオクターブは単にそのパターンを繰り返 す。音階は、オクターブの空間を一定数の音程に分割したものであり、音程とは、音階の2つの連続する音の間の認識可能な距離(または間隔)である。[4] しかし、音階内の音程がすべて等しくなければならないというわけではなく、特に微分音音楽が示すように、与えられた音楽の間隔内に挿入できる音の数に制限 はない。

各音程の幅を測定することで、音階を分類する方法が得られる。例えば、クロマチック・スケールでは各音程は半音を表すが、メジャー・スケールはW-W-H -W-W-Hという音程パターンで定義され、Wはホール・ステップ(2つの半音にまたがる音程、例えばCからD)、Hはハーフ・ステップ(例えばCから D♭)を表す。音程のパターンに基づいて、音階はペンタトニック、ダイアトニック、クロマチック、メジャー、マイナーなどのカテゴリーに分類される。

特定の音階は、その特徴的な音程パターンと、その音階の第一音(トニック)として知られる特別な音によって定義される。音階のトニックは、オクターブの始 まりとして、そして採用された音程パターンの始まりとして選択された音である。通常、音階の名称は、そのトニックと音程パターンの両方を指定する。例え ば、Cメジャーは、トニックがCのメジャースケールを意味する。
The scale-degree chords of C major are:

Tonic – C major
Supertonic – D minor
Mediant – E minor
Subdominant – F major
Dominant – G major
Submediant – A minor
Leading-tone – B diminished

https://en.wikipedia.org/wiki/C_major
ハ長調の音階上の和音は以下の通りである。

トニック(主音) - ハ長調
スーパー・トニック(上主音) - ニ短調
メディアン(中音) - ホ短調
サブドミナント(下属音) - ヘ長調
ドミナント(属音) - ト長調
サブメディアン(下中音) - イ短調
リーディング・トーン(導音) - ロ短調
Background
Scales, steps, and intervals

Diatonic scale in the chromatic circle
Scales are typically listed from low to high pitch. Most scales are octave-repeating, meaning their pattern of notes is the same in every octave (the Bohlen–Pierce scale is one exception). An octave-repeating scale can be represented as a circular arrangement of pitch classes, ordered by increasing (or decreasing) pitch class. For instance, the increasing C major scale is C–D–E–F–G–A–B–[C], with the bracket indicating that the last note is an octave higher than the first note, and the decreasing C major scale is C–B–A–G–F–E–D–[C], with the bracket indicating an octave lower than the first note in the scale.

The distance between two successive notes in a scale is called a scale step.

The notes of a scale are numbered by their steps from the first degree of the scale. For example, in a C major scale the first note is C, the second D, the third E and so on. Two notes can also be numbered in relation to each other: C and E create an interval of a third (in this case a major third); D and F also create a third (in this case a minor third).

Pitch
A single scale can be manifested at many different pitch levels. For example, a C major scale can be started at C4 (middle C; see scientific pitch notation) and ascending an octave to C5; or it could be started at C6, ascending an octave to C7.

The chromatic scale, ascending

Types of scale

Scales may be described according to the number of different pitch classes they contain:

Chromatic, or dodecatonic (12 notes per octave)
Nonatonic (9 notes per octave): a chromatic variation of the heptatonic blues scale
Octatonic (8 notes per octave): used in jazz and modern classical music
Heptatonic (7 notes per octave): the most common modern Western scale
Hexatonic (6 notes per octave): common in Western folk music
Pentatonic (5 notes per octave): the anhemitonic form (lacking semitones) is common in folk music, especially in Asian music; also known as the "black note" scale
Tetratonic (4 notes), tritonic (3 notes), and ditonic (2 notes): generally limited to prehistoric ("primitive") music
File:Tetratonic scale on A.mid

Scales may also be described by their constituent intervals, such as being hemitonic, cohemitonic, or having imperfections.[5] Many music theorists concur that the constituent intervals of a scale have a large role in the cognitive perception of its sonority, or tonal character.

"The number of the notes that make up a scale as well as the quality of the intervals between successive notes of the scale help to give the music of a culture area its peculiar sound quality."[6] "The pitch distances or intervals among the notes of a scale tell us more about the sound of the music than does the mere number of tones."[7]

Scales may also be described by their symmetry, such as being palindromic, chiral, or having rotational symmetry as in Messiaen's modes of limited transposition.

Harmonic content
The notes of a scale form intervals with each of the other notes of the chord in combination. A 5-note scale has 10 of these harmonic intervals, a 6-note scale has 15, a 7-note scale has 21, an 8-note scale has 28.[8] Though the scale is not a chord, and might never be heard more than one note at a time, still the absence, presence, and placement of certain key intervals plays a large part in the sound of the scale, the natural movement of melody within the scale, and the selection of chords taken naturally from the scale.[8]

A musical scale that contains tritones is called tritonic (though the expression is also used for any scale with just three notes per octave, whether or not it includes a tritone), and one without tritones is atritonic. A scale or chord that contains semitones is called hemitonic, and without semitones is anhemitonic.

Scales in composition
Scales can be abstracted from performance or composition. They are also often used precompositionally to guide or limit a composition. Explicit instruction in scales has been part of compositional training for many centuries. One or more scales may be used in a composition, such as in Claude Debussy's L'Isle Joyeuse.[9] To the right, the first scale is a whole-tone scale, while the second and third scales are diatonic scales. All three are used in the opening pages of Debussy's piece.


背景
音階、音程、音間隔

半音階上の長音階
音階は通常、低音から高音の順に並べられる。ほとんどの音階はオクターブ反復音階であり、つまり、各オクターブで音のパターンは同じである(ボーレン・ピ アース音階は例外のひとつである)。オクターブ反復音階は、音高が増大(または減少)する順に並べられた音高種の円形配置として表すことができる。例え ば、上昇するハ長調音階は C–D–E–F–G–A–B–[C] であり、括弧は最後の音が最初の音より1オクターブ高いことを示している。また、下降するハ長調音階は C–B–A–G–F–E–D–[C] であり、括弧は最初の音より1オクターブ低いことを示している。

音階の連続する2音間の距離は音程と呼ばれる。

スケールの音は、スケールの最初の音からのステップ数で番号付けされる。例えば、ハ長調のスケールでは最初の音はC、2番目はD、3番目はEとなる。2つ の音は、互いに関連して番号付けされることもある。CとEは3度(この場合は長3度)の音程となり、DとFも3度(この場合は短3度)の音程となる。

音高
ひとつの音階は、さまざまな音高レベルで表すことができる。例えば、ハ長調音階は、C4(ド;科学的音高記譜法を参照)から始めてオクターブ上げてC5と することもできるし、C6から始めてオクターブ上げてC7とすることもできる。

半音階、 上行

スケールの種類

スケールは、含まれる音高の種類の数によって記述される。

クロマチック、またはドデカトニック(1オクターブあたり12音)
ノナトニック(1オクターブあたり9音):セブン・トニック・ブルー ス・スケールのクロマチック・バリエーション
オクタトニック(1オクターブあたり8音):ジャズや現代のクラシック 音楽で使用される
ヘプタトニック(1オクターブあたり7音):最も一般的な現代の西洋音 階
ヘクサトニック(1オクターブに6音):西洋のフォークミュージックで 一般的
ペンタトニック(1オクターブに5音):半音を含まないヘミトニック (無半音)形式は、特にアジアの音楽など、フォークミュージックで一般的。「黒音」スケールとも呼ばれる
テトラトニック(4音)、トリトニック(3音)、ディトニック(2 音):一般的に先史時代(「原始的」)の音楽に限られる
File:Tetratonic scale on A.mid

音階は、半音音程、完全半音音程、不完全音程など、構成音程によっても説明されることがある。[5] 多くの音楽理論家は、音階の構成音程がその音色や調性の認知知覚に大きな役割を果たしていることに同意している。

「音階を構成する音符の数、および音階の連続する音符間の音程の質は、ある文化圏の音楽に独特の音質を与えるのに役立つ。」[6] 「音階の音符間の音程または音程距離は、音の数だけではわからない音楽の音について、より多くのことを教えてくれる。」[7]

音階は、メシアンが用いた限定転調のような、回文、キラル、回転対称性といった対称性によっても説明できる。

和音構成音
音階の音は、和音の他の各音と組み合わさって音程を形成する。5音音階には10の和音構成音があり、6音音階には15、7音音階には21、8音音階には 28の和音構成音がある。[8] 音階は和音ではないため、 一度に複数の音が聞こえることはほとんどないが、特定の音程の欠如、存在、配置は、音階の音色、音階内でのメロディの自然な動き、音階から自然に導かれる コードの選択に大きな影響を与える。

トリトーンを含む音階はトリトニックと呼ばれる(ただし、この表現は、トリトーンを含むか否かに関わらず、1オクターブあたり3音のみで構成される音階に も使用される)。トリトーンを含まない音階はアトニックである。半音を含む音階または和音はヘミトニックと呼ばれ、半音を含まないものはアンヘミトニック である。

楽曲におけるスケール
スケールは、演奏や作曲から抽象化することができる。また、作曲前に楽曲の指針や制限として使用されることも多い。音階に関する明確な指示は、何世紀にも わたって作曲の訓練の一部であった。クロード・ドビュッシーの『喜びの島』のように、1つまたは複数の音階が楽曲で使用されることもある。[9] 右側では、最初の音階は全音音階であり、2番目と3番目の音階はダイアトニック音階である。3つとも、ドビュッシーの作品の冒頭ページで使用されている。

Western music

See also: Musical mode

Scales in traditional Western music generally consist of seven notes and repeat at the octave. Notes in the commonly used scales (see just below) are separated by whole and half step intervals of tones and semitones. The harmonic minor scale includes a three-semitone step; the anhemitonic pentatonic includes two of those and no semitones.

Western music in the Medieval and Renaissance periods (1100–1600) tends to use the white-note diatonic scale C–D–E–F–G–A–B. Accidentals are rare, and somewhat unsystematically used, often to avoid the tritone.

Music of the common practice periods (1600–1900) uses three types of scale:

The diatonic scale (seven notes)—this includes the major scale and the natural minor
The melodic and harmonic minor scales (seven notes)
These scales are used in all of their transpositions. The music of this period introduces modulation, which involves systematic changes from one scale to another. Modulation occurs in relatively conventionalized ways. For example, major-mode pieces typically begin in a "tonic" diatonic scale and modulate to the "dominant" scale a fifth above.

The whole tone scale starting on F, ascending
The Hungarian minor scale starting on C, ascending

In the 19th century (to a certain extent), but more in the 20th century, additional types of scales were explored:

The chromatic scale (twelve notes)
The whole-tone scale (six notes)
The pentatonic scale (five notes)
The octatonic or diminished scales (eight notes)

A large variety of other scales exists, some of the more common being:

The Phrygian dominant scale (a mode of the harmonic minor scale)
The Arabic scales
The Hungarian minor scale
The Byzantine music scales (called echoi)
The Persian scale
Scales such as the pentatonic scale may be considered gapped relative to the diatonic scale. An auxiliary scale is a scale other than the primary or original scale. See: modulation (music) and Auxiliary diminished scale.

https://en.wikipedia.org/wiki/Scale_(music)
西洋音楽

参照:旋法

伝統的な西洋音楽の音階は一般的に7音で構成され、オクターブで繰り返される。一般的に使用される音階(下記参照)の音は、音と半音の全音と半音の音程で 区切られている。和声的短音階には3半音の音程が含まれ、無調性五音音階には2つの半音の音程が含まれ、半音は含まれない。

中世およびルネサンス期(1100年~1600年)の西洋音楽では、白音のダイアトニック・スケール C–D–E–F–G–A–B が使用される傾向にある。 臨時記号はまれで、やや系統性のない使用法であり、多くの場合、三全音を避けるために使用される。

1600年~1900年の共通慣習時代の音楽では、3種類のスケールが使用される。

長音階(7音)—これは長音階と自然的短音階を含む
旋律的短音階と和声的短音階(7音)
これらの音階は、移調されたすべての音階で使用される。この時代の音楽では転調が導入され、ある音階から別の音階への体系的な変化が伴う。転調は比較的定 型化された方法で起こる。例えば、長調の楽曲は通常、「トニック」のダイアトニック音階で始まり、5度上の「ドミナント」音階に転調する。

F音から始まる全音音階、 上昇
C音から始まるハンガ リー短音階、上昇

19世紀(ある程度)には、20世紀にはさらに多くの種類の音階が研究された。

半音階(12音)
全音音階(6音)
ペンタトニック音階(5音)
オクタートニック音階またはディミニッシュ音階(8音)

その他にもさまざまな音階が存在し、その一部を以下に示す。

フリジアン・ドミナント・スケール(ハーモニックマイナースケールのモード)
アラビック・スケール
ハンガリアン・マイナー・スケール
ビザンチン音楽のスケール(エコーイと呼ばれる)
ペルシャ・スケール
ペンタトニック・スケールなどのスケールは、ダイアトニック・スケールと比較すると、音程にギャップがあると考えられる。補助スケールとは、主要またはオ リジナルのスケール以外のスケールである。参照:転調(音楽)および補助ディミニッシュ・スケール。
Pentatonic scale

A pentatonic scale is a musical scale with five notes per octave, in contrast to heptatonic scales, which have seven notes per octave (such as the major scale and minor scale).

Pentatonic scales were developed independently by many ancient civilizations[2] and are still used in various musical styles to this day. As Leonard Bernstein put it: "the universality of this scale is so well known that I'm sure you could give me examples of it, from all corners of the earth, as from Scotland, or from China, or from Africa, and from American Indian cultures, from East Indian cultures, from Central and South America, Australia, Finland ...now, that is a true musico-linguistic universal."[3] There are two types of pentatonic scales: those with semitones (hemitonic) and those without (anhemitonic).

[3] Bernstein, L. (1976) The Unanswered Question, Cambridge Mass., Harvard University Press.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pentatonic_scale

ペンタトニック・スケール

ペンタトニック・スケールは、1オクターブに5つの音符からなる音階である。これに対し、1オクターブに7つの音符からなる音階はヘプタトニック・スケー ルと呼ばれ、メジャースケールやマイナースケールなどがこれに該当する。

五音音階は多くの古代文明によって独自に発展し[2]、今日に至るまでさまざまな音楽スタイルで使用されている。レナード・バーンスタインは次のように述 べている。「この音階の普遍性は広く知られているため、地球上のあらゆる地域、例え ばスコットランド、中国、アフリカ、アメリカインディアンの文化、東インドの文化、 中央アメリカ、南アメリカ、オーストラリア、フィンランドなど、あらゆる地域から例を挙げることができるだろう。今、それが真の音楽言語学的普遍性だ。」[3] 五音音階には、半音を含むもの(半音音階)と含まないもの(非半音音階)の2種類がある。

[3] Bernstein, L. (1976) The Unanswered Question, Cambridge Mass., Harvard University Press. 答えのない質問 / レナード・バーンスタイン著 ; 和田旦訳, 東京 : みすず書房 , 1991
【日本語ウィキペディア】「五音音階(ごおんおんかい)は、1オクターブに5つの音 が含まれる音階のこと。ペンタトニックスケールとも呼ばれる。スコットランド民謡(スコットランド音楽)などにあらわれる。日本の民謡や演歌にみられるヨ ナ抜き音階、および琉球音階も五音音階の一つである。」https://x.gd/bMVxU
A tetratonic scale is a musical scale or mode with four notes per octave. This is in contrast to a heptatonic (seven-note) scale such as the major scale and minor scale, or a dodecatonic (chromatic 12-note) scale, both common in modern Western music. Tetratonic scales are not common in modern art music, and are generally associated with prehistoric music.[2][3]

Distribution

Native American music

Tetratonic scales were common among the Plains Indians, though less common than the pentatonic scale.[4] Amongst the Arapaho, Blackfoot, Crow, Omaha, Kiowa, Pawnee, and Sioux, as well as some Plateau tribes, especially the Flathead, the tetratonic and pentatonic scales used are anhemitonic (that is, they do not include semitones).[5] Tetratonic scales have also been noted among the music of the Creek Indians,[6] and in the Great Basin region among the Washo, Ute, Paiute, and Shoshone.[7] In the Southwest, the Navajo people also largely used the pentatonic and tetratonic, occasionally also tritonic scales.[8]

Inuit

Tetratonic music was known among the Inuit, including the Greenlandic peoples.[9]

Maori

A 1969 study by ethnomusicologist Mervyn McLean noted that tetratonic scales were the second-most common type among the Maori tribes surveyed, accounting for 31% of scales used. The most common were tritonic (3-note) scales at 47%, while the third-most was ditonic (two-note) scales at 17%.[10]

Oceania

Tetratonic music was noted as common in Polynesia and Melanesia.[11] On Guadalcanal in particular, anhemitonic pentatonic and tetratonic scales are the predominant types, although the minor second does nevertheless occasionally appear as a melodic interval. The most often used melodic intervals, however, are the major second, minor third, perfect fourth, perfect fifth, and octave.[12]

Africa

The main instrument in the Lobi area of Ghana is the xylophone, some of which are tuned to a tetratonic scale.[13] In eastern Uganda, the Gwere use for their six-string harp (called tongoli) a tetratonic scale in which all the intervals are nearly equal, which to Western ears sounds like a chain of minor thirds.[14]

In South Africa, the San use a tetratonic scale approaching 5 equal temperament, but lacking the second step.[15]

India

Tetratonic, as well as tritonic scales, were commonly used by the tribal peoples of India, such as the Juang and Bhuyan of Orissa state.[16]

Russia

The music of the Volga-Finnic Cheremis (Mari people) of central Russia was primarily pentatonic, but used tetratonic scales 20% of the time.[17]

Western Europe

The second-earliest scales of Scandinavian, German, English, and Scottish folk music are believed to have been pentatonic, themselves developed from an earlier tetratonic scale.[18][failed verification] Tetratonic scales, along with pentatonic scales, account for 54% of songs in the traditional joik repertoire of the European Arctic Sami people, where the singing range extends to a tenth or eleventh.[19]

The predominant style of traditional music from the Peloponnese region of Greece is a mixture of Christian, Albanian, and Vlach. It employs tetratonic, pentachordal, and pentatonic scales, around the notes of which microtonal ornamentation (stolidia/psevtikes) occurs.[20]

Art music

A rare example of an art-music composition based entirely on a tetratonic scale is the early minimalist work Reed Phase (1966), by Steve Reich, which is based entirely on a single five-note cell, or "basic unit", repeated continually throughout the entire work. Because the note A occurs twice in this pattern, there are only four pitches in all.[21]

Reich: Reed Phase


テトラトニック音階は、1オクターブに4つの音符を持つ音階または旋法 である。これは、メジャー・スケールやマイナー・スケールなどのヘプタトニック(7音)音階や、ドデカトニック(半音階的12音)音階とは対照的である。 ドデカトニック音階は現代の西洋音楽では一般的である。テトラトニック音階は現代の芸術音楽では一般的ではなく、一般的に先史時代の音楽と関連付けられて いる。

分布

ネイティブアメリカンの音楽

テトラトニック音階は、プレーリーインディアン(大平原インディアン)の間では一般的であったが、ペンタトニック音階ほど一般的ではなかった。[4] アラパホー族、ブラックフット族、クロウ族、オマハ族、カイオワ族、パウニー族、スー族、およびいくつかの高原部族、特にフラットヘッド族の間では、テト ラトニック音階とペンタトニック音階が用いられており、これらは半音を含まない(つまり、 半音を含まない)。[5] クリーク族の音楽にもテトラトニック音階が用いられていることが知られている。[6] また、グレート・ベイスン地域ではワショー族、ユテ族、パイユート族、ショショーニ族の間でも用いられている。[7] 南西部では、ナバホ族も主にペンタトニック音階とテトラトニック音階を用い、時にはトリトニック音階も用いる。[8]

イヌイット

のテトラトニック音楽は、グリーンランドの人々を含むイヌイットの間で知られていた。

マオリ族

民族音楽学者マーヴィン・マクリーンによる1969年の研究では、調査対象となったマオリ族の間では、4音音階が2番目に一般的なタイプであり、使用され ている音階の31%を占めていることが指摘された。最も一般的なのは3音音階(3音音階)で47%を占め、3番目に多いのは2音音階(2音音階)で17% であった。

オセアニア

ポリネシアとメラネシアでは、4音音階が一般的であると指摘されている。[11] 特にガダルカナル島では、5音音階と4音音階が優勢であるが、それでも時折、旋律音程として短2度が現れる。 しかし、最もよく使われる旋律音程は、長2度、短3度、完全4度、完全5度、そしてオクターブである。[12]

アフリカ

ガーナのロビ地域では、木琴が主要な楽器であり、その一部は四全音音階に調律されている。[13] ウガンダ東部のグウェレ族は、6弦のハープ(トンゴリと呼ばれる)に四全音音階を使用しており、すべての音程がほぼ等しく、西洋人の耳には短三度の連鎖の ように聞こえる。[14]

南アフリカでは、サン族が5音等温律に近い4音音階を使用しているが、第2音階が欠けている。[15]

インド

インドの部族民、例えばオリッサ州のジュアン族やブヒヤン族などは、4音音階や3音音階を一般的に使用していた。[16]

ロシア

中央ロシアのヴォルガ・フィン人チェレミス族(マリ人)の音楽は主に五音音階であるが、四分音音階も20%の割合で使用されていた。

西ヨーロッパ

スカンディナヴィア、ドイツ、イングランド、スコットランドの民族音楽で2番目に古い音階は、五音音階であり、それ自体はより古い四音音階から発展したも のであると考えられている。[18][検証不能] 四音音階は、五音音階とともに、ヨーロッパ北極圏のサーミ人の伝統的なヨイクのレパートリーにおける楽曲の54%を占めており、その歌唱範囲は10分の1 または11分の1に及ぶ。[19]

ギリシャのペロポネソス地方の伝統音楽の主流は、キリスト教、アルバニア、ヴラフの混合である。 テトラトニック、ペンタコルダル、ペンタトニックの音階が用いられ、その音符の周りに微分音の装飾(stolidia/psevtikes)が施される。 [20]

芸術音楽

テトラトニック・スケールを完全に用いた芸術音楽の作曲の珍しい例としては、スティーヴ・ライヒによる初期のミニマル音楽作品『リード・フェイズ』 (1966年)がある。この作品は、5音からなる1つの「基本単位」が全編を通じて繰り返されるというものである。このパターンではA音が2回現れるた め、音高は4つしかない。[21]

Transposition and modulation

Composers transform musical patterns by moving every note in the pattern by a constant number of scale steps: thus, in the C major scale, the pattern C–D–E might be shifted up, or transposed, a single scale step to become D–E–F. This process is called "scalar transposition" or "shifting to a new key" and can often be found in musical sequences and patterns. (It is D-E-F♯ in Chromatic transposition). Since the steps of a scale can have various sizes, this process introduces subtle melodic and harmonic variation into the music. In Western tonal music, the simplest and most common type of modulation (or changing keys) is to shift from one major key to another key built on the first key's fifth (or dominant) scale degree. In the key of C major, this would involve moving to the key of G major (which uses an F♯). Composers also often modulate to other related keys. In some Romantic music era pieces and contemporary music, composers modulate to "remote keys" that are not related to or close to the tonic. An example of a remote modulation would be taking a song that begins in C major and modulating (changing keys) to F♯ major.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scale_(music)
転調と変調(Transposition and modulation)

作曲家は、音楽のパターンを変化させるために、そのパターン内のすべての音を一定の音階のステップ数だけ移動させる。例えば、ハ長調の音階では、パターン C-D-Eは、1音階ステップ分だけ上方向にシフト、つまり転調され、D-E-Fとなる。このプロセスは「音階転調」または「新しいキーへのシフト」と呼 ばれ、音楽のシーケンスやパターンで頻繁に見られる。(半音階転調ではD-E-F♯となる)。音階のステップにはさまざまなサイズがあるため、このプロセ スにより音楽に微妙な旋律的および和声的な変化がもたらされる。西洋の調性音楽では、転調(調の変更)の最も単純で一般的なタイプは、ある長調から、その 長調の第5音(またはドミナント音)を基調とする別の調に移行することである。ハ長調のキーでは、これはト長調(F♯を使用)のキーに移行することを意味 する。作曲家は、関連する他のキーへの転調もよく行う。ロマン派の音楽や現代音楽では、作曲家は主音に関連しない、または近接しない「遠隔調」への転調を 行う。遠隔調の例としては、ハ長調で始まる曲を、変ロ長調に転調(キー変更)することが挙げられる。






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