はじめによんでください

社会

Society

解説:池田光穂

■ 社会の定義

オッ クスフォード英語辞典(OED)の「社会 (Society)」の最初の定義はこのように書いてある。

Association with one's fellow men, esp. in a friendly or intimate manner; companionship or fellowship. Also rarely of animals (quot. 1774).

【翻 訳】ある人の仲間と共にある、とりわけ友好的 な いしは親密な流儀での、連合(アソシーエション)のこと。仲間付き合い、親睦的結社。時には(人間以外の)動物にもみられる。[以上の用例は 1774年の下記]。

1774 Goldsm. Nat. Hist. (1776) V. 153 As Nature has formed the rapacious class for war, so she seems equally to have fitted these for peace, rest, and society.

【翻 訳】1776年に出版されたオリバー・ゴール ド スミス(Oliver Goldsmith, 1730-1774)『地球と生きている自然に関する歴史(An History of the Earth and Animated Nature)』5巻153ページからの用例:「自然は闘争のための強欲な階級を造ったがゆえに、自然は同様に、平和と休息と社会のための階級をも併せて もつようになった」。

OED はそれよりも140年ほど古い用例を示してい るが、この現代的用法の起源は18世紀後半の博物学者ゴールドスミスのものに依拠させている。

さ て、ではこのことは、何を意味するのだろうか?  私の考えでは、社会というものの用例は、啓蒙主義にもとづく市民社会の登場と深い関係があるのではないかということである。これは古い用法では、社会の語 源となったラテン語の形容詞 socius(主格・男性形)——意味は分有している・加盟している・家族親族である・連盟している——の用法の対象の範囲が狭かったの対して、国家を構 成するメンバーである市民の啓蒙時代における「急速な拡張」のせいで、社会というものの定義が想定する範囲がきわめて大きなものになったということに他な らない。すなわち、現代の我々の社会が想像する一番大きな集団は、まさに市民社会(civil society)そのものなのである。

市 民社会の確立は、あるいはそのような権利主張が公 共のものになる根拠は、市民からの代表者が政治権力を司る民主主義(democracy)——人民による権力掌握(demos+cracia)——という 考え方が確立しつつあったということである。この最たる力の行使の結果がブルジョア革命である。

今 日における社会の概念は、市民による共同性を前提 にしているが、それが古代から引き継いだ親密性の範疇=親密圏(intimate sphere)と公共性の範疇=公共圏(public sphere)との重なりや、時代的取り扱いについては、さまざまな議論がある。

他 方、別の観点から考える必要もある。ジョン・スチュアート・ミルは『自由論』(On Liberty, 1859)のなかで、「自分自身に対して、自分の身体と心に対して、人はみな主権をもっている(Over himself, over his own body and mind, the individual is sovereign)」と主張する。(→CHAPTER I.[22])

The object of this Essay is to assert one very simple principle, as entitled to govern absolutely the dealings of society with the individual in the way of compulsion and control, whether the means used be physical force in the form of legal penalties, or the moral coercion of public opinion. That principle is, that the sole end for which mankind are warranted, individually or collectively, in interfering with the liberty of action of any of their number, is self-protection. That the only purpose for which power can be rightfully exercised over any member of a civilized community, against his will, is to prevent harm to others. His own good, either physical or moral, is not a sufficient warrant. He cannot rightfully be compelled to do or forbear because it will be better for him to do so, because it will make him happier, because, in the opinions of others, to do so would be wise, or even right. These are good reasons for remonstrating with him, or reasoning with him, or persuading him, or entreating him, but not for compelling him, or visiting him with any evil in case he do otherwise. To justify that, the conduct from which it is desired to deter him, must be calculated to produce evil to some one else. The only part of the conduct of any one, for which he is amenable to society, is that which concerns others. In the part which merely concerns himself, his independence is, of right, absolute. Over himself, over his own body and mind, the individual is sovereign. - On Liberty by John Stuart Mill, Chapter 1: Introductory.

こ のエッセイの目的は、非常に単純な1つの原則を主張することである。それは、強制と管理の方法で社会が個人に対処することを絶対的に支配する権利があると いうもので、その手段が法的な罰則という形の物理的な力であれ、世論による道徳的な強制であれ、どちらでも構わない。その原則とは、人類が個人的にも集団 的にも、その中の誰かの行動の自由に干渉することが正当化される唯一の目的は、自己防衛であるということだ。文明社会の構成員に対して、その意思に反して 権力を正当に行使できる唯一の目的は、他者への危害を防止することである。彼自身の物理的または道徳的な利益は、十分な保証にはならない。彼は、そうする ことが彼のためになるから、彼を幸せにするから、他人の意見ではそうすることが賢明であるから、あるいは正しいからといって、そうすることや我慢すること を正当に強制されることはない。これらは、その人を諌めたり、理屈を言ったり、説得したり、懇願したりするための正当な理由であって、その人を強制した り、そうしない場合に悪事を働いたりするための理由ではない。それを正当化するためには、彼を抑止しようとする行為が、他の誰かに悪をもたらすように計算 されていなければならない。誰かの行動のうち、社会に従順な部分は、他人に関わる部分だけである。たんに自分自身に関わる部分では、彼の独立性は当然なが ら絶対的なものだ。自分自身に対して、自分の身体と心に対して、個人は主権を持っているのである

群れ=社会システムの長所 群れ=社会システムの短所

1.  適応できる
Adaptable—It is possible to build a clockwork system that can adjust to predetermined stimuli. But constructing a system that can adjust to new stimuli, or to change beyond a narrow range, requires a swarm—a hive mind. Only a whole containing many parts can allow a whole to persist while the parts die off or change to fit the new stimuli.
6. 最適化できない
Nonoptimal—Because they are redundant and have no central control, swarm systems are inefficient. Resources are allotted higgledy-piggledy, and duplication of effort is always rampant. What a waste for a frog to lay so many thousands of eggs for just a couple of juvenile offspring! Emergent controls such as prices in free-market economy— a swarm if there ever was one—tend to dampen inefficiency, but never eliminate it as a linear system can.
2. 進化できる
Evolvable—Systems that can shift the locus of adaptation over time from one part of the system to another (from the body to the genes or from one individual to a population) must be swarm based. Noncollective systems cannot evolve (in the biological sense).
7. コントロールできない
Noncontrollable—There is no authority in charge. Guiding a swarm system can only be done as a shepherd would drive a herd: by applying force at crucial leverage points, and by subverting the natural tendencies of the system to new ends (use the sheep’s fear of wolves to gather them with a dog that wants to chase sheep). An economy can’t be controlled from the outside; it can only be slightly tweaked from within. A mind cannot be prevented from dreaming, it can only be plucked when it produces fruit. Wherever the word “emergent” appears, there disappears human control.
3. レジリエント
Resilient—Because collective systems are built upon multitudes in parallel, there is redundancy. Individuals don’t count. Small failures are lost in the hubbub. Big failures are held in check by becoming merely small failures at the next highest level on a hierarchy
8. 予測できない
Nonpredictable—The complexity of a swarm system bends it in unforeseeable ways. “The history of biology is about the unexpected,” says Chris Langton, a researcher now developing mathematical swarm models. The word emergent has its dark side. Emergent novelty in a video game is tremendous fun; emergent novelty in our airplane traffic-control system would be a national emergency.
4. 限界がない
Boundless—Plain old linear systems can sport positive feedback loops—the screeching disordered noise of PA microphone, for example. But in swarm systems, positive feedback can lead to increasing order. By incrementally extending new structure beyond the bounds of its initial state, a swarm can build its own scaffolding to build further structure. Spontaneous order helps create more order. Life begets more life, wealth creates more wealth, information breeds more information, all bursting the original cradle. And with no bounds in sight
9. 理解できない
Nonunderstandable—As far as we know, causality is like clockwork. Sequential clockwork systems we understand; nonlinear web systems are unadulterated mysteries. The latter drown in their self-made paradoxical logic. A causes B, B causes A. Swarm systems are oceans of intersecting logic: A indirectly causes everything else and everything else indirectly causes A. I call this lateral or horizontal causality. The credit for the true cause (or more precisely the true proportional mix of causes) will spread horizontally through the web until the trigger of a particular event is essentially unknowable. Stuff happens. We don’t need to know exactly how a tomato cell works to be able to grow, eat, or even improve tomatoes. We don’t need to know exactly how a massive computational collective system works to be able to build one, use it, and make it better. But whether we understand a system or not, we are responsible for it, so understanding would sure help.
5. 新しいものを生み出す
Novelty—Swarm systems generate novelty for three reasons: (1) They are “sensitive to initial conditions”—a scientific shorthand for saying that the size of the effect is not proportional to the size of the cause—so they can make a surprising mountain out of a molehill. (2) They hide countless novel possibilities in the exponential combinations of many interlinked individuals. (3) They don’t reckon individuals, so therefore individual variation and imperfection can be allowed. In swarm systems with heritability, individual variation and imperfection will lead to perpetual novelty, or what we call evolution.
10. 時間がかかる
Nonimmediate—Light a fire, build up the steam, turn on a switch, and a linear system awakens. It’s ready to serve you. If it stalls, restart it. Simple collective systems can be awakened simply. But complex swarm systems with rich hierarchies take time to boot up. The more complex, the longer it takes to warm up. Each hierarchical layer has to settle down; lateral causes have to slosh around and come to rest; a million autonomous agents have to acquaint themselves. I think this will be the hardest lesson for humans to learn: that organic complexity will entail organic time.


Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099