制度的民族誌
On
Institutional Ethnography
制度的民族誌( Institutional Ethnography)とは、学校、 会社、家庭などさまざまな組織内に、相互作用を記述することから得られる社会学的な考察とそのような研究領域のことをさす。
制度的民族誌は、フェミニスト社会学者のドロシー・スミス(Dorothy E. Smith, 1926- )により開発提唱された(Smith 2005)。彼女によると、組織内における民族誌の現場を、対話とテキストの間の反省的なプロセスとしてとらえて、調査者である行為者と、被調査者である 行為者の双方に対して(テクストと対話を通して)リフレクシブな思考に到達し、その現場を変えていこうとする姿勢をもたせる、あるいはそのような実践を生 起するようなアプローチこそが、制度的民族誌である。
彼女がそのような方法論の開発に至ったことは、ドロシー・スミ
ス(Dorothy E.
Smith, 1926- )にリンクする彼女の記述からお調べください。
on Institutional Enthnoraphy
"Institutional ethnography (IE) is a method of social research. IE explores the social relations that structure people's everyday lives, specifically by looking at the ways that people interact with one another in the context of social institutions (school, marriage, work, for example) and understanding how those interactions are institutionalized. IE is best understood as an ethnography of interactions which have been institutionalized, rather than an ethnography of specific companies, organizations or employment sectors, which would be considered industrial sociology or the sociology of work. For the institutional ethnographer, ordinary daily activity becomes the site for an investigation of social organization. IE was first developed by Dorothy E. Smith as a Marxist feminist sociology "for women, for people"; and is now used by researchers in social sciences, education, human services and policy research as a method for mapping the translocal relations that coordinate people's activities within institutions."
Source: https://en.wikipedia.org/wiki/Institutional_ethnography
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文献
Copyright Mitzub'ixi Quq Chi'j, 2016
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