はじめによんでください 

レヴィ=ストロース『仮面の道研究ノート

     La voie des masques

池田光穂



地震の神(→鯰絵, 243)、クウェクウェ仮面(→スワイフウェ, p.72, 79)、クワクワカワク、ニューヨークアメリカ自 然史博物館蔵
〈ゾノクワ〉の仮面(43X34CM)。クワクワカワク。1870- 1880年頃作成。ヤコブセンコレクション、ベルリン人類学博物館
ゾノクワ 全体が窪んでいる(←→全体が突出する スワイフウェ 96)。クワクワカワク

「このようにして証明されるのは、サリシユ族のスワイフウェ神の仮面とクワキウトル族 のゾノクワ神の仮面のように、誰も比較しようと恩わぬ程に外見上は隔って見える二つの 存在が、実は、それぞれを、それ自体において、孤立した状態で考察することによっては 解釈できないものなのだ、ということに他ならない。それらはある一つの組織的体系を構 成する部分的要素であって、その体系の内部で、それらが互いに変形し合、つのである。神 話について言えたように、仮面というものを、仮面の始原を根拠づける神話と、仮面が具 体的に姿を現わす祭儀と共に、それらを統合している諸関係を通じてのみ理解可能なもの となるのだ。スワイフウェ仮面の飾りの白い色、ゾノクワ仮面の黒い色、前者の飛び出し た目玉と後者の窪んだ目、垂れた舌と唇をすぼめた口、こういうものが、別々に取り出し て意味があるのではなく、一言うならば、対比的識別区分の体系を通じて一つの意味を持つ のである。かくかくの特徴がかくかくの超自然的存在に帰属するとされるのは、それらの 存在が、神々の体系のなかにあって、よりよく柑互補完的な役割を果すべく互いに対立し ているその仕方に基いているのだ」(pp.138-139)

スワイフウェ Swaihwe, スワイフウェ仮面(筑摩版 p.25, p.26, p.74, 81)サリッシュ系。目の玉が飛び出していて、舌を出す。スワイフウェ仮面をつけた踊り手は手にがらがらをつける(p.31, 35, 65)。仮面をつけた道化が、槍で攻撃をしかけることもある(p.32)。仮面をつける上層の家系の特権(34)。スクアミッシュ語で、スワイフウェは、 スクサイクシ(50)。スカギットの神話とスワイフウェの仮面神話の比較(60)。激情にかられた表情(63)。病気のために不具になる。第三の伝説物語 (70)。クウェクウェ仮面(→スワイフウェ, p.72, 79, 86)。石の胃袋(75)。外観の分析と意味作用の間の齟齬(83-84)。スワイフウェの原型(88)。ゾノクワとの比較(90)。富との関係 (137)

※サリシュにおけるスワイフウェ仮面の神話学(第1部ならびに、136-)、クワクワカワクにおけるゾノクワの分析(96-)

デネの神話とスワイフウェ(182)=あるいは近親相姦への罰。
潜在的な敵を味方にかえることができる婚姻とスワイフウェ仮面(184)。鼻と角(187)。踊りのシーン(188-189)。調停者としてのスワイフ ウェ(194)。

「スワイフウェ仮面が銅との間に示す近親性は、銅の輝きが仮面の目を眩ますことができないという事実によって翻訳されている」(212)→p.216

スワイフウェを超えて(pp.234--)「スワイフウェを生み出した複合が、サリシユと南部クワキウトルのいくつかの集団に限 定されるどころか、ほとんど覆い隠されないままブリティシュ・コロンビア州とアラスカ の沿岸部の他の住民たちのもとにも存在することをわれわれは証明できたと考える。すで に広大なこの領域は、仮面の実物が残されていないトンプソン族のツァツァクエ仮面、リ ロエト族のサインヌクス仮面もスワイフウエと同じものであるとすれば、内陸にもひろがる ことになる」(315)
クウェクウェ クウェクウェ仮面(→スワイフウェ, p.72, 79)クワクワカワク。クウェクウェ←→スワイフウェ←→ゾノクワ(197)。









冒 頭の長い彼のノートの記述……

左 より:民族分布、民族分布(L=Sの著作より)、スワイフウェ仮面の呼称の多様性

トリンギット
Tlingit
The Tlingit (/ˈklɪŋkɪt/ or /ˈtlɪŋɡɪt/; also spelled Tlinkit; ) are indigenous peoples of the Pacific Northwest Coast of North America.[2] Their language is the Tlingit language (natively Lingít, pronounced [ɬɪ̀nkɪ́tʰ]),[3] in which the name means "People of the Tides".[4] The Russian name Koloshi (from a Sugpiaq-Alutiiq term kulut'ruaq for the labret worn by women) or the related German name Koulischen may be encountered referring to the people in older historical literature, such as Shelikhov's 1796 map of Russian America.[5] The Tlingit have a matrilineal kinship system, with children considered born into the mother's clan, and property and hereditary roles passing through the mother's line.[6] Their culture and society developed in the temperate rainforest of the southeast Alaska coast and the Alexander Archipelago. The Tlingit maintained a complex hunter-gatherer culture based on semi-sedentary management of fisheries.[7] An inland group, known as the Inland Tlingit, inhabits the far northwestern part of the province of British Columbia and the southern Yukon Territory in Canada.
ハイダ
Haida people
Haida (English: /ˈhaɪdə/, Haida: X̱aayda, X̱aadas, X̱aad, X̱aat) are a nation and ethnic group native to, or otherwise associated with, Haida Gwaii (an archipelago located off the west coast of Canada and immediately south of Alaska) meaning "Coming out of concealment" or sometimes "island of the People", and the Haida language. The Haida are known for their craftsmanship, trading skills, and seamanship. They are thought to have been warlike and to practise slavery. Anthropologist Diamond Jenness has compared the Haida to Vikings while Haida have replied saying that Vikings are like Haida.[2] In Haida Gwaii, the Haida government consists of a matrix of national and regional hereditary, legislative, and executive bodies including the Hereditary Chiefs Council, the Council of the Haida Nation (CHN), Old Massett Village Council, Skidegate Band Council, and the Secretariat of the Haida Nation. These are based in the archipelago of Haida Gwaii (formerly the Queen Charlotte Islands) outside the territorial seas of Canada off of northern British Columbia, Canada. The Kaigani Haida live north of the Canadian and US border which cuts through the Dixon Entrance on Prince of Wales Island (Tlingit: Taan) in Southeast Alaska, United States; Haida from Kiis Gwaii in the Duu Guusd region of the Haida Gwaii migrated north in the early 1700s. Following the accidental death of a Haida by a Tlingiit the Haida were formally given territories by the Tlingiit governments. Haida have occupied Haida Gwaii since at least 14,000 BP, and evidence has shown that there has been constant habitation on the islands for at least 6000 years. Pollen fossils and oral histories both confirm that Haida ancestors were present when the first tree, a Lodgepole pine, arrived at SG̱uuluu Jaads Saahlawaay, the westernmost of the Swan Islands located in Gwaii Haanas.[3]
ツィムシアン
Tsimshian

ベラ・クーラ
Bella Coola

クワクワカワク
Kwakwaka’wakw

ヌートカ
Nootka

サリッシュ
Salish


















From, City of Vancouver,"First Peoples: A Guide for Newcomers," 2014

授業にもどる

文化人類学リーディングガイドは移転しました:こちら


電脳人類学へ戻る

企画:池田光穂


(c) Mitzub'ixi Quq Chi'j. Copyright 1997-2016