はじめによんでください

ヘルス&クリニカル・コミュニケーション

Health and Clinical Communication

池田光穂

ヘルス&クリニカル・コミュニケーションとは、公衆衛生キャンペーンや健康教育、医師と患者の間などで、宣伝用の健康情報を伝達する研究と実践のことである。健康 情報を広める目的は、ヘルスリテラシーを向上させることで、個人の健康選択と行動に影響を与えることである。ヘルス&クリニカル・コミュニケーションは、ヘルスケアにおけるユ ニークなニッチ分野であり、専門家がコミュニケーション戦略を用いて人々に情報を提供し、健康増進のための意思決定や行動に影響を与えることができる。以下の記述はウィキペディア(英語)のヘルスコミュニケーションからの翻訳であるが、ウィキペディアンが指摘するように、この項目は複数の情報が「てんこもり」になり、わかりにくい。しかし、日本語の話者には、逆に、ヘルス&クリニカル・コミュニケーションを包括的に理解するために、多少「てんこもり」でも、まず全体の概略を理解するためはよい「教材」なのである。

Health communication is the study and practice of communicating promotional health information, such as in public health campaigns, health education, and between doctor and patient.[1] The purpose of disseminating health information is to influence personal health choices by improving health literacy. Health communication is a unique niche in healthcare that allows professionals to use communication strategies to inform and influence decisions and actions of the public to improve health.

Because effective health communication must be tailored for the audience and the situation,[2] research into health communication seeks to refine communication strategies to inform people about ways to enhance health or to avoid specific health risks.[3] Academically, health communication is a discipline within communication studies.[1]

Health communication may variously seek to:

increase audience knowledge and awareness of a health issue[4]
influence behaviors and attitudes toward a health issue
demonstrate healthy practices
demonstrate the benefits of behavior changes to public health outcomes
advocate a position on a health issue or policy
increase demand or support for health services
argue against misconceptions about health[5]
improve patient-provider dialogue[6]
enhance effectiveness in health care teams[7]
ヘ ルスコミュニケーションとは、公衆衛生キャンペーンや健康教育、医師と患者の間などで、宣伝用の健康情報を伝達する研究と実践のことである[1]。健康情 報を広める目的は、ヘルスリテラシーを向上させることで、個人の健康選択に影響を与えることである。ヘルスコミュニケーションは、ヘルスケアにおけるユ ニークなニッチ分野であり、専門家がコミュニケーション戦略を用いて人々に情報を提供し、健康増進のための意思決定や行動に影響を与えることができる。

効果的なヘルスコミュニケーションは、聴衆や状況に合わせて調整されなければならないため[2]、ヘルスコミュニケーションの研究は、健康を増進する方法 や特定の健康リスクを回避する方法について人々に情報を提供するためのコミュニケーション戦略を洗練させることを目指している[3]。

ヘルスコミュニケーションは、以下のような様々なことを目的としている:

健康問題に関する聴衆の知識や認識を高める[4]。
健康問題に対する行動や態度に影響を与える
健康的な実践を示す
公衆衛生の成果に対する行動変容の利点を示す。
健康問題や政策に対する立場を主張する。
保健サービスに対する需要や支持を高める
健康に関する誤解に反論する[5]。
患者と医療者の対話を改善する[6]。
医療チームの有効性を高める[7]。
Definition and Origins
Health communication is an area of research that focuses on the scope and implications of meaningful expressions and messages in situations or circumstances associated with health and health care.[8] Health communication is considered an interdisciplinary field of research, encompassing medical science, public health, and communication studies.

General health communication has origins dating as far back as the 4th century BC. Ancient Greek physician Hippocrates first began writing about the connection between diseases and the environment, laying the foundation for the modern understanding of transmittable diseases. Additionally, during the late 18th century, British Navy surgeon James Lind began formally documenting mortality among sailors in his medical publication Treatise of the Scurvy in 1753.[9]

The term health communications was used in 1961 when the National Health Council organized a National Health Forum to discuss challenges faced in the communications of health information (Helen, 1962).[10] The term was used again in 1962 when Surgeon General Luther Terry organized a conference on health communication to discuss how various techniques can make health information available to the public (US Department of Health Education and Welfare, 1963).[11] The term was adopted by members of an interest group at ICA, International Communication Association in 1975. The research of health communication surrounds the development of effective messages about health, the dissemination of health-related information through broadcast, print, and electronic media, and the role of inter personal relationships in health communities. At the core of all of the communication is the idea of health and the emphasis of health. The goal of health communication research is to identify and provide better and more effective communication strategies that will improve the overall health of society. (Atkin & Silk, page 489)[12]


定義と起源
ヘルスコミュニケーション(Health Communication)とは、健康や医療に関連する状況や場面における意味のある表現やメッセージの範囲や意味合いに焦点を当てた研究分野である [8]。ヘルスコミュニケーションは、医学、公衆衛生学、コミュニケーション学などを包括する学際的な研究分野と考えられている。

一般的なヘルスコミュニケーションの起源は、紀元前4世紀にまでさかのぼる。古代ギリシアの医師ヒポクラテスが、病気と環境との関連について初めて書き始 め、現代の感染症理解の基礎を築いた。さらに18世紀後半には、英国海軍の外科医ジェームズ・リンドが、1753年に出版した医学書『壊血病論』の中で、 水兵の死亡率を正式に記録し始めた[9]。

ヘルスコミュニケーションという用語は、1961年に全米保健協議会が健康情報のコミュニケーションで直面する課題を議論するために全米保健フォーラムを 組織したときに使用された(ヘレン、1962年)[10]。 この用語は、1962年にルーサー・テリー外科部長が健康コミュニケーションに関する会議を組織し、どのように様々な手法で健康情報を一般の人々に利用可 能にするかを議論したときに再び使用された(米国保健教育福祉省、1963年)[11]。 この用語は、1975年にICA(国際コミュニケーション協会)の利益団体のメンバーによって採用された。ヘルスコミュニケーションの研究は、健康に関す る効果的なメッセージの開発、放送、印刷、電子メディアを通した健康関連情報の普及、健康コミュニティにおける個人間の関係の役割を取り巻いている。すべ てのコミュニケーションの核心は、健康という考え方と健康の強調である。ヘルスコミュニケーション研究の目標は、社会全体の健康を改善する、より良い、よ り効果的なコミュニケーション戦略を特定し、提供することである。(アトキン&シルク、489ページ)[12]。
Research
There are many purposes and reasons why health communication research is important and how it betters the health care field. The training programs of Health Care Professionals, or HCP, can be adapted and developed based on health communication research. (Atkin & Silk, 495)[12] One major example of a specialized research program is the Health Communication Research Unit at the University of Witwatersrand in Johannesburg, South Africa, aimed at studying the challenges to heath communication faced by cultural diversity.[13] Due to there being a diverse culture that makes up the group of patients within the health care field, communication to other cultures has been taught and has been made a focus in health care training classes. Research suggests that nonverbal and verbal communication between health care professionals and patient can lead to improved patient outcomes.[14] According to Atkin and Silk on page 496[12] some health care facilities, like hospitals are providing training and education materials to patients. The goal of hospitals doing this is to allow for patients to have a better outcome due to better communication skills. Over the years, there has been much research done on health communication. For example, researchers want to know if people are more effectively motivated by a positive message versus a negative message. Researchers examine ideas like, are people better motivated by ideas of wealth and safety or an idea of illness and death. Researchers are examining which dimensions of persuasive incentives are most influential: physical health versus economic, versus psychological, versus moral, versus social. (Atkin & Silk, 497)[12] Impact of the Health Campaign-After research has been conducted and analyzed on the effects of health communication, it can be concluded that a health communication campaign that is requiring a behavior change causes the desired behavior change in about 7%-10% or more in the people who are in the campaign site than those who are in the control group. Also, the effects are stronger for adoption of a new behavior than cessation of a current behavior, about 12% higher.

When assessing how affective a health campaign is, the key determinant is the degree of audience reception, the quality and quantity of the message, the dissemination channels, and the larger communication environment. It is possible that an audience can be more receptive to some messages than others. The media channel and how the message is reached by the audience can affect the effectiveness of the health campaign. (Atkin & Silk, page 498)[12]


リサーチ
ヘルスコミュニケーション研究がなぜ重要なのか、そしてどのようにヘルスケアの分野を向上させるのか、その目的や理由はたくさんあります。医療従事者 (HCP)のトレーニングプログラムは、ヘルスコミュニケーション研究に基づいて適応され、開発されることができる(Atkin & Silk, 495)[12]。(Atkin & Silk, 495)[12] 専門的な研究プログラムの主な例として、南アフリカのヨハネスブルグにあるウィットウォーターズランド大学のヘルスコミュニケーション研究ユニットがあ る。アトキンとシルクの496ページ[12]によれば、病院のような医療施設では、患者にトレーニングや教育資料を提供しているところもある。病院がこの ようなことを行う目的は、患者がより良いコミュニケーション・スキルによってより良い転帰を得られるようにすることである。長年にわたり、医療コミュニ ケーションに関する多くの研究が行われてきた。例えば、ポジティブなメッセージとネガティブなメッセージとでは、人々のモチベーションはどちらが効果的な のかを研究者は知りたがっている。研究者たちは、人々は富や安全に関する考えと病気や死に関する考えとでは、どちらがより動機付けが高いかといったことを 調べている。研究者たちは、説得力のある誘因のどの次元が最も影響力を持つかを調べている:身体的健康か、経済的か、心理的か、道徳的か、社会的か。 (Atkin & Silk, 497)[12]ヘルスキャンペーンの影響-ヘルスコミュニケーションの効果について研究が行われ、分析された結果、行動変容を要求するヘルスコミュニ ケーションキャンペーンは、キャンペーン会場にいる人々において、対照群にいる人々よりも約7%~10%以上、望ましい行動変容を引き起こすと結論づける ことができる。また、その効果は、現在の行動の中止よりも新しい行動の採用の方が強く、約12%高い。

健康キャンペーンがどの程度効果的であるかを評価する場合、重要な決定要因は、聴衆の受容度、メッセージの質と量、普及チャネル、より大きなコミュニケー ション環境である。ある聴衆が他の聴衆よりもあるメッセージを受け入れやすいということはあり得る。メディアのチャンネルと、メッセージがどのように聴衆 に届くかは、健康キャンペーンの効果に影響を与える可能性がある。(アトキン&シルク、498ページ)[12]。
Training
Health communication professionals are specifically trained in methods and strategies for effective communication of public health messages, with qualifications in research, strategic development, and evaluating effectiveness.[2] Health communication is taught in master's and doctoral programs.[5][15] The Coalition for Health Communication maintains a list of such programs.[16]

The International Association for Communication in Healthcare (EACH) is a global organization aimed at improving the health communication sector between practitioners and patients. One major program EACH offers is "tEACH". tEACH is a specific subgroup focused on aiding teachers across the globe with tools and resources for promoting proper healthcare communication. The program consists of training modules, organized conferences, as well as project support.[17]

Scholars and practitioners in health communication are often trained in disciplines such as communication studies, sociology, psychology, public health, or medicine and then focus within their field on either health or communication. Practitioners are pragmatic and draw from social-scientific scholarship, theories from the humanities, and professional fields such as education, management, law and marketing (Maibach 2008). Professionals trained in health communication encounter a wide range of employment opportunities spanning between the public, private, and volunteer sectors and have the opportunity for a large amount of career mobility.[15] Examples of jobs in each of these categories include federal, state, and local health departments in the public sector, Pharmaceutical companies and large corporations in the private sector, and various non-profit organizations such as the American Cancer Society and the American Heart Association in the volunteer sector.


トレーニング
ヘルスコミュニケーションの専門家は、公衆衛生メッセージの効果的なコミュニケーションのための方法と戦略について特別な訓練を受けており、研究、戦略開 発、効果評価の資格を持っている[2]。ヘルスコミュニケーションは、修士課程および博士課程で教えられている[5][15]。

国際医療コミュニケーション協会(EACH)は、医療従事者と患者の間の医療コミュニケーション分野の改善を目的とする世界的組織である。EACHが提供 する主要なプログラムのひとつに「tEACH」がある。tEACHは、適切な医療コミュニケーションを促進するためのツールやリソースを用いて、世界中の 教師を支援することに焦点を当てた特定のサブグループである。このプログラムは、研修モジュール、組織化された会議、プロジェクト支援で構成されている [17]。

医療コミュニケーションの学者や実務家は、コミュニケーション学、社会学、心理学、公衆衛生学、医学などの分野で訓練を受け、その分野の中で健康かコミュ ニケーションのいずれかに焦点を当てることが多い。実践家は実践的であり、社会科学的な研究、人文科学の理論、そして教育、経営、法律、マーケティングと いった専門的な分野から情報を得ている(Maibach 2008)。ヘルスコミュニケーションの訓練を受けた専門家は、公共、民間、ボランティアの各セクターにまたがる幅広い雇用機会に遭遇し、キャリアの流動 性が大きい[15]。各カテゴリーの仕事の例としては、公共セクターでは連邦、州、地方の保健部門、民間セクターでは製薬会社や大企業、ボランティアセク ターでは米国がん協会や米国心臓協会などのさまざまな非営利団体が挙げられる。
Overview
International Communication Association officially recognized health communication in 1975; in 1997, the American Public Health Association categorised health communication as a discipline of Public Health Education and Health Promotion.[5]

Careers in the field of health communication range widely between the public, private, and volunteer sectors and professionals of health communication are distinctively trained to conduct communication research, develop successful and repeatable campaigns for health promotion and advocacy, and to evaluate how effective these strategies have been for future campaigns.[2]

Clear communication is essential to successful public health practice at every level of the ecological model: intrapersonal, interpersonal, group, organizational, and societal. In each instance of health communication, there must be careful deliberation concerning the appropriate channel for messages to best reach the target audience, ranging from face-to-face interactions to television, Internet, and other forms of mass media.[18] The recent explosion of new Internet communication technologies, particularly through the development of health websites (such as MedlinePlus, Healthfinder, and WebMD), online support groups (such as the Association for Cancer Online Resources), web portals, tailored information systems, telehealth programs, electronic health records, social networking, and mobile devices (cell phones, PDAs, etc.) means that the potential media are ever changing.

The social and cultural contexts in which health communication occurs are also widely diverse and can include (but are not limited to) homes, schools, doctor's offices, and workplaces, and messages must consider the variant levels of health literacy and education of their audience, as well as demographics, values, socioeconomic issues, and many other factors that may influence effective communication.[2]

During the Covid-19 pandemic, it became clear that major topics in health communication include misinformation as well as the role of communication in addressing health inequities. Misinformation[19] had a major impact on vaccine acceptance and people’s adoption of pandemic prevention measures. Not only does misinformation contribute to vaccine hesitancy, social discrimination and stigma, but is also affected by the ongoing global trust[20] crisis in science and official sources. This further contributes to behavioural and social divides and to increasing long-standing inequities.[21] A narrative shift is essential to address these issues.

Critical Health Communication
Critical Health Communication refers to scholarship that interrogates "how meanings and enactments of health are tied to issues of power through the systematic construction and maintenance of inequalities."[22] It examines links with culture, resources, and other social structures.[22] It is distinct from mainstream Health Communication in its emphasis on qualitative and interpretive methods, and its attention to the ideological processes that underpin shared understandings of health. Unlike much mainstream Health Communication, most Critical Health Communication holds that simply circulating better quality, or more visible message about health is not enough to meaningfully influence health outcomes or correct health care disparities. The first comprehensive review of Critical Health Communication was published in 2008,[23] and since then the volume of Health Communication research taking a critical approach has steadily increased.
概要
国際コミュニケーション学会は1975年にヘルスコミュニケーションを公式に認定し、1997年に米国公衆衛生学会はヘルスコミュニケーションを公衆衛生教育及び健康増進の一分野として分類した[5]。

ヘルスコミュニケーションの分野でのキャリアは、公共、民間、ボランティアセクターの間で広く、ヘルスコミュニケーションの専門家は、コミュニケーション 研究を実施し、健康増進やアドボカシーのための成功し、再現可能なキャンペーンを開発し、将来のキャンペーンのためにこれらの戦略がどのように効果的で あったかを評価するための明確な訓練を受けている[2]。

明確なコミュニケーションは、生態学的モデルのあらゆるレベル(対人、対人、集団、組織、社会)において、公衆衛生を成功させるために不可欠である。保健 コミュニケーションの各事例では、対面でのやりとりからテレビ、インターネット、その他のマスメディアに至るまで、対象者に最もよく届くメッセージの適切 な伝達経路について慎重に検討する必要がある。 [18] 最近、特に健康ウェブサイト(MedlinePlus、Healthfinder、WebMDなど)、オンラインサポートグループ (Association for Cancer Online Resourcesなど)、ウェブポータル、テーラーメイド情報システム、遠隔医療プログラム、電子カルテ、ソーシャルネットワーキング、モバイル機器 (携帯電話、PDAなど)の開発を通じて、新たなインターネットコミュニケーション技術が爆発的に増加していることは、潜在的なメディアが常に変化してい ることを意味する。

ヘルスコミュニケーションが行われる社会的・文化的背景もまた広く多様であり、家庭、学校、診察室、職場などが含まれる(ただし、これらに限定されな い)。メッセージは、効果的なコミュニケーションに影響を及ぼす可能性のある人口統計学、価値観、社会経済的問題、その他多くの要因だけでなく、聴衆の健 康リテラシーや教育のレベルの違いを考慮しなければならない[2]。

Covid-19のパンデミックの間、健康コミュニケーションにおける主要なトピックには、健康格差に対処するためのコミュニケーションの役割だけでな く、誤報も含まれることが明らかになった。誤情報[19]は、ワクチンの受容や人々のパンデミック予防策の採用に大きな影響を与えた。誤った情報は、ワク チン接種のためらいや社会的差別、スティグマを助長するだけでなく、科学や公的情報源に対する世界的な信頼の危機[20]が進行していることも影響してい る。こうした問題に対処するためには、ナラティブシフトが不可欠である。

クリティカル・ヘルス・コミュニケーション
クリティカル・ヘルス・コミュニケーションとは、「健康の意味と実践が、不平等の体系的な構築と維持を通じて、権力の問題とどのように結びついているか」 [22]を問う学問のことであり、文化、資源、その他の社会構造との関連性を検証する[22]。主流のヘルス・コミュニケーションとは異なり、多くのクリ ティカル・ヘルス・コミュニケーションは、単に健康に関するより質の高い、より目に見えるメッセージを流通させるだけでは、健康上のアウトカムに有意義な 影響を与えたり、医療格差を是正したりするには不十分であるとしている。クリティカル・ヘルス・コミュニケーションに関する最初の包括的なレビューは 2008年に発表され[23]、それ以来、クリティカルなアプローチをとるヘルス・コミュニケーション研究の量は着実に増加している。
Strategies and methods
Tailoring a health message is one strategy for persuasive health communication.[24] For messages of health communication to reach selected audiences accurately and quickly, health communication professionals must assemble a collection of superior and audience appropriate information that target population segments. Understanding the audience for the information is critical to effective delivery.

Communication is an enigma that is detrimental to the healthcare world and to the resulting health of a patient. Communication is an activity that involves oral speech, voice, tone, nonverbal body language, listening and more. It is a process for a mutual understanding to come at hand during interpersonal connections. A patient's communication with their healthcare team and vice versa, affects the outcome of their health. Strong, clear, and positive relationships with physicians can chronically improve and increase the condition of a certain patient. Through two approaches, the biomedical model and the biopsychosocial model; this can be successfully achieved. Evidence has shown that communication and its traditions have altered throughout the years. With the use of many new discoveries and the changes within our technology market, communication has severely improved and become instantaneous.

Communicators need to continually synthesize knowledge from a range of other scholarly disciplines including marketing, psychology, and behavioural sciences.[2] Once this information has been collected, professionals can choose from a variety of methods and strategies of communication that they believe would best convey their message. These methods include campaigns, entertainment advocacy, media advocacy, new technologies, and interpersonal communication.[5]

Campaigns
Health Communication campaigns are arguably the most utilized and effective method for spreading public health messages, especially in endorsing disease prevention (e.g. cancer, HIV/AIDS) and in general health promotion and wellness (e.g. family planning, reproductive health).[18] The Institute of Medicine argues that health communication campaigns tend to organize their message for a diverse audience in one of three ways:[5]

By catering to the common denominator within the audience
By creating one central message and then later making systematic alterations in order to better reach a certain audience segment, while retaining the same central message
By creating distinctly different messages for different audience segments
Both the Centers for Disease Control and Prevention and scholars of health communication emphasize the importance of strategic planning throughout a campaign. This includes a variety of steps to ensure a well-developed message is being communicated:[3]

Reviewing background information to define what the problem is and who is affected by the problem
Setting communication objectives and proposing a plan to meet the wanted outcome
Analyze the target audience by determining interests, attitudes, behaviors, benefits, and barriers
Select channels and materials for communication in relation to what will most effectively reach audiences
Develop and pretest message concepts to determine understanding, acceptance, and reaction to the message
Implement communication with selected audience and monitor exposures and reactions to the message
Ensure information is available in the language of intended audiences[25]
Assess the outcome and evaluate the effectiveness and impact of the campaign, noting if changes need to be made
Historical campaigns
2014 African Ebola Outbreak

In 2018, four years after the first major outbreak of Ebola in Western Africa, the Democratic Republic of Congo and UNICEF partnered together to raise awareness about the deadly virus in a multi-national effort reaching around 800,000 people in affected areas. Communication efforts about preventive measures and safe practices regarding the virus included home visits by nurses, campaigns in major cities and markets, and broadcasting through mass media.[26]

China's 2019 "Zero-COVID" Policy

Following the global outbreak of the Covid-19 Pandemic in 2019, the Chinese government under Xi Jinping issued a major health communication campaign titled the "Zero-COVID" policy. This new set of restrictions included lockdowns, stricter contact-tracing mechanisms, and increased testing to Chinese citizens was aimed at attempting to stop the spread of Covid-19. The policy was relatively successful at slowing the spread of the virus, however, it did cause major food shortages and other problems.[27]

World Health Organization's (WHO) Heatwave Initiative

The WHO's "Heatwave and Health" initiative was launched in 2021 in co-partnership with the Pan American Health Organization aimed at educating the public in South and Central-American countries about the hazards present from heatwaves. Awareness including what to do before and during a heatwave was communicated in the form of webinars, information YouTube videos, and website articles. The campaign additionally focused on developing and/or strengthening local governments knowledge on the matter and establishing public safety plans when heatwaves are imminent.[28]

American smallpox epidemic
In 1721, health communication was used to mitigate the smallpox epidemic in Boston. Cotton Mather, a political leader, used pamphlets and speeches to promote inoculation of smallpox.[29][30]

Alcohol abuse
Alcohol abuse has been a problem within society for about as long as alcohol has been around. In the 19th century, the Women's Christian Temperance Union led a movement against alcohol abuse. They utilized mass communication to communicate the desired message. News papers and magazines allowed for the promotion of the anti-alcohol movement.[31]

Cardiovascular disease
Three-community study and the five-city project were experimental campaigns to inform middle-aged men about the causes of cardiovascular disease. Health messages were communicated via television, radio, newspaper, cookbooks, booklets, and bus cards. The three "communities" comprised three experimental communication strategies: a media-only campaign, a media campaign supplemented with face-to-face communication, and a no-intervention control group. The experimented revealed that after one year, the most informed at-risk men were those in the second experimental group: they men consumed the media campaign and were attended by a health care provider.

Communication channels
Entertainment media
Using the entertainment industry as a platform for advocating health information and education is a communication strategy that has become increasingly popular. The most utilized strategy is for health communication professionals to create partnerships with storyline creators so that public health information can be incorporated into within the plot of a television show. The Centers for Disease Control and Prevention has formed a strong partnership with Hollywood, Health, and Society, at the University of Southern California Norman Lear Center to continue to produce new storylines on television and in film studios that will help to promote public health information.[3] Some of the resources provided with this partnership include comprehensive "tip sheets" to provide writers with easy to access and trustworthy information on health issues, and meetings and panels to discuss new information and resources. Some of the most notable examples of this method of communication in recent years have been with the films Contagion and I Am Legend in understanding the spread of disease, NBC's series Parenthood in Asperger's Syndrome, and with the CW's series 90210 and spreading cancer awareness. More recently, film festivals and competitions focused specifically on health films have been organised by the American Public Health Association, the International Health Film Festival, the Global Health Film Initiative of the Royal Society of Medicine and the Public Health Film Society.[32][33][34][35]

Writers and storyline developers have an increased motivation to continue to incorporate public health information into their scripts with the creation of the Sentinel for Health Awards in 2000, which honors storylines that effectively promote health topics and audience awareness of public health issues.[3] Surveys conducted by Porter Novelli in 2001 reported many interesting statistics on the effectiveness of this strategy, such as that over half of regular prime time and daytime drama viewers have reported that they have learned something about health promotion or disease prevention from a TV show.[5] Amongst this data, minority groups are significantly represented with well over half of African American and Hispanic viewers stating that they had either taken some form of preventative action after hearing about a health issue on TV, or that a TV storyline helped them to provide vital health information to a friend or family member.

Direct marketing
Main article: Social marketing

Some health organizations manage text messaging services to help people avoid smoking
Media advocacy use strategic mass media tools combined with widespread organization in order to advocate for healthy public policies or lifestyles.[5] This can include the use of text messaging and email to spread messages from person to person, and using social networking venues to promote health information to a wide-ranging audience. As technologies expand, the platforms for health communication through media advocacy will undoubtedly expand as well.

Social Media
Social media consists of websites and applications that enable users to create and share content including communication regarding health. As technology continues to evolve it expands the access to health information. Social media platforms allow for the distribution of health information in real time to millions of people. This instant communication has resulted in a dramatic increase of social media being used as a means to connect about health on a global level. In recent years the upward trend to use social media during disaster and crisis times to share public health concerns can be followed. Using social media to upload content about health communication can also result in the rapid spread of misinformation. Many of these platforms have implemented fact checking statements to assist in ensuring information shared is credible.

Interpersonal communication
Health communication relies on strong interpersonal communication in order to influence health decisions and behaviours. The most important of these relationships are the connection and interaction between an individual and their health care provider (e.g., physician, therapist, pharmacist) and an individual's social support system (family, friends, community). These connections can positively influence the individual's decision to make healthy choices.[5] Patients are more prone to listen when they feel invested emotionally into the situation. If they feel as if they understand what is being said, they are more prone to make objective decisions based on the information heard. Two of the most prominent areas of study in interpersonal health communication are the patient-centered and the relationship centered models of care.[36]
戦略と方法
健康メッセージを調整することは、説得力のあるヘルスコミュニケーションのための戦略の一つである[24]。ヘルスコミュニケーションのメッセージが、選 択された聴衆に正確かつ迅速に届くためには、ヘルスコミュニケーションの専門家は、集団のセグメントを対象とした、優れた、聴衆に適した情報を集めなけれ ばならない。情報の対象者を理解することが、効果的な情報伝達には不可欠である。

コミュニケーションは、ヘルスケアの世界や患者の健康にとって有害な謎である。コミュニケーションとは、口頭での会話、声、トーン、非言語的ボディラン ゲージ、傾聴などを含む活動である。対人関係における相互理解のためのプロセスである。患者の医療チームとのコミュニケーション、またその逆のコミュニ ケーションは、患者の健康状態に影響を与える。医師との強く、明確で、前向きな関係は、ある患者の状態を慢性的に改善し、向上させることができる。生物医 学的モデルと生物心理社会的モデルという2つのアプローチによって、これは成功裏に達成される。その証拠に、コミュニケーションとその伝統は長年にわたっ て変化してきた。多くの新しい発見とテクノロジー市場の変化によって、コミュニケーションは著しく改善され、瞬時に行われるようになった。

コミュニケーターは、マーケティング、心理学、行動科学など、さまざまな学問分野からの知識を常に統合する必要がある。これらの方法には、キャンペーン、エンターテイメント・アドボカシー、メディア・アドボカシー、新技術、対人コミュニケーションなどがある[5]。

キャンペーン
ヘルスコミュニケーション・キャンペーンは、特に疾病予防(例:がん、HIV/AIDS)、一般的な健康増進と健康(例:家族計画、リプロダクティブ・ヘ ルス)[18]を支持することにおいて、公衆衛生メッセージを広めるために最も利用され、効果的な方法であることは間違いない。

聴衆の中の共通分母に応えることによって
一つの中心的なメッセージを作成し、その後、同じ中心的なメッセージを保持しながら、特定の聴衆層によりよく届くように体系的な変更を加える。
異なる聴衆セグメントに対して、明確に異なるメッセージを作成する。
疾病予防管理センターも、ヘルスコミュニケーションの研究者も、キャンペーンを通して戦略的な計画を立てることの重要性を強調している。これには、よく練られたメッセージを確実に伝えるための様々なステップが含まれます[3]。

問題が何であり、誰がその問題の影響を受けているかを定義するために、背景情報を見直す。
コミュニケーションの目的を設定し、望む結果を達成するための計画を提案する。
関心、態度、行動、利益、障壁を決定することによって、ターゲットオーディエンスを分析する。
対象者に最も効果的に届くものとの関連で、コミュニケーションのチャンネルと素材を選択する。
メッセージコンセプトを開発し、事前テストを行って、メッセージに対する理解、受容、反応を判断する。
選択した聴衆とのコミュニケーションを実施し、メッセージへの接触と反応をモニターする。
意図する聴衆の言語で情報が利用可能であることを確認する[25]。
結果を評価し、キャンペーンの効果と影響を評価し、変更が必要であれば指摘する。
過去のキャンペーン
2014年アフリカでのエボラ出血熱の流行

西アフリカで初めてエボラ出血熱が大流行してから4年後の2018年、コンゴ民主共和国とユニセフは、この致命的なウイルスに関する認識を高めるために協 力し、感染地域の約80万人を対象とした多国籍の取り組みを行った。ウイルスに関する予防策や安全な習慣についてのコミュニケーション活動には、看護師に よる家庭訪問、主要都市や市場でのキャンペーン、マスメディアを通じた放送などが含まれた[26]。

中国の2019年「COVIDゼロ」政策

2019年のCovid-19パンデミックの世界的流行を受けて、習近平政権下の中国政府は「Zero-COVID」政策と題する大規模な健康コミュニ ケーション・キャンペーンを実施した。この新しい一連の制限は、監禁、より厳格な接触者追跡メカニズム、中国国民への検査強化などを含み、Covid- 19の蔓延を阻止することを目的としていた。この政策はウィルスの蔓延を遅らせることに比較的成功したが、大規模な食糧不足とその他の問題を引き起こした [27]。

世界保健機関(WHO)の熱波イニシアチブ

WHOの「熱波と健康」イニシアティブは、2021年に汎米保健機構(Pan American Health Organization)と共同で、熱波による危険について中南米諸国の国民を教育することを目的として開始された。熱波の前と最中に何をすべきかを含 む啓蒙は、ウェビナー、情報ユーチューブビデオ、ウェブサイト記事の形で伝えられた。このキャンペーンではさらに、熱波に関する地方自治体の知識の開発・ 強化や、熱波が迫っている場合の公共安全計画の策定にも重点が置かれた[28]。

アメリカの天然痘流行
1721年、ボストンで流行した天然痘を緩和するために、ヘルス・コミュニケーションが利用された。政治指導者であったコットン・メイザーは、天然痘の予防接種を促進するためにパンフレットや演説を用いた[29][30]。

アルコール乱用
アルコール乱用は、アルコールが存在するのと同じくらい長い間、社会で問題になってきた。19世紀には、女性キリスト教禁酒同盟がアルコール乱用に反対す る運動を主導した。彼らは、望ましいメッセージを伝えるためにマス・コミュニケーションを活用した。新聞や雑誌は、反アルコール運動の推進を可能にした [31]。

心血管疾患
3地域研究および5都市プロジェクトは、心血管疾患の原因について中年男性に知らせるための実験的キャンペーンであった。健康メッセージは、テレビ、ラジ オ、新聞、料理本、小冊子、バスカードを通じて伝えられた。3つの "コミュニティ "は、3つの実験的コミュニケーション戦略で構成された:メディアのみのキャンペーン、メディアキャンペーンに対面コミュニケーションを加えたもの、そし て介入なしの対照群である。実験の結果、1年後、最も多くの情報を得ていたのは、2番目の実験グループの男性であった。彼らは、メディア・キャンペーンを 消費し、医療提供者の診察を受けていた。

コミュニケーションチャネル
娯楽メディア
エンターテイメント業界を、健康情報や健康教育を提唱するためのプラットフォームとして利用することは、ますます人気が高まっているコミュニケーション戦 略である。最も利用されている戦略は、公衆衛生情報をテレビ番組の筋書きの中に組み込むことができるように、ヘルスコミュニケーションの専門家がストー リーの制作者とパートナーシップを築くことである。疾病対策予防センターは、南カリフォルニア大学ノーマン・リア・センター(Hollywood, Health, and Society)と強力なパートナーシップを結び、公衆衛生情報の普及に役立つ新しいストーリーをテレビや映画スタジオで制作し続けている[3]。この パートナーシップで提供されるリソースには、作家が健康問題について簡単にアクセスでき、信頼できる情報を提供するための包括的な「ヒントシート」や、新 しい情報やリソースについて話し合うための会議やパネルなどがある。近年、このコミュニケーション手法の最も顕著な例としては、映画『コンテイジョン』や 『アイ・アム・レジェンド』による病気の蔓延の理解、NBCのシリーズ『ペアレントフッド』によるアスペルガー症候群、CWのシリーズ『90210』によ るがん意識の普及などが挙げられる。最近では、健康映画に特化した映画祭やコンペティションが、アメリカ公衆衛生協会、国際健康映画祭、英国王立医学協会 のグローバル・ヘルス・フィルム・イニシアチブ、公衆衛生映画協会によって開催されている[32][33][34][35]。

脚本家やストーリー開発者は、2000年にSentinel for Health Awardsが創設されたことで、脚本に公衆衛生情報を取り入れ続けるモチベーションが高まった。2001年にポーター・ノヴェリが実施した調査では、プ ライムタイムや昼間のドラマの定期視聴者の半数以上が、テレビ番組から健康増進や疾病予防について何かを学んだと回答しているなど、この戦略の効果に関す る興味深い統計が数多く報告されている。 [5]このデータの中で、マイノリティ・グループは、アフリカ系アメリカ人とヒスパニック系アメリカ人の視聴者の半数以上が、テレビで健康問題について聞 いた後、何らかの予防措置をとったか、テレビのストーリーのおかげで、友人や家族に重要な健康情報を提供することができたと回答している。

ダイレクト・マーケティング
主な記事 ソーシャル・マーケティング

喫煙を避けるためのテキストメッセージングサービスを運営する医療機関もある。
メディア・アドボカシーは、健康的な公共政策やライフスタイルを提唱するために、広範な組織と組み合わせた戦略的なマスメディア・ツールを使用する [5]。これには、人から人へメッセージを広めるためのテキスト・メッセージングや電子メールの使用、幅広い聴衆に健康情報を広めるためのソーシャル・ ネットワーキングの場の使用が含まれる。テクノロジーが拡大するにつれて、メディアによるアドボカシーを通じた健康コミュニケーションのプラットフォーム も間違いなく拡大するだろう。

ソーシャルメディア
ソーシャルメディアは、ユーザーが健康に関するコミュニケーションを含むコンテンツを作成・共有できるウェブサイトやアプリケーションで構成されている。 テクノロジーが進化し続けるにつれ、健康情報へのアクセスも拡大する。ソーシャルメディア・プラットフォームは、何百万人もの人々に健康情報をリアルタイ ムで配信することを可能にする。この即時のコミュニケーションにより、世界レベルで健康についてつながる手段としてソーシャルメディアの利用が飛躍的に増 加した。近年では、災害時や危機時にソーシャルメディアを利用して公衆衛生上の懸念を共有する傾向が強まっている。ソーシャルメディアを使って健康コミュ ニケーションに関するコンテンツをアップロードすると、誤った情報が急速に広まる可能性もある。これらのプラットフォームの多くは、共有される情報が信頼 できるものであることを確認するために、事実確認を実施している。

対人コミュニケーション
ヘルスコミュニケーションは、健康上の意思決定や行動に影響を与えるために、強力な対人コミュニケーションに依存している。これらの関係の中で最も重要な のは、個人と医療提供者(医師、セラピスト、薬剤師など)とのつながりや相互作用、そして個人の社会的支援システム(家族、友人、地域社会)である。これ らのつながりは、健康的な選択をするという個人の決断にプラスの影響を与える可能性がある[5]。言われたことを理解していると感じれば、聞いた情報に基 づいて客観的な判断を下しやすくなる。対人医療コミュニケーションにおける最も顕著な研究分野は、患者を中心としたケアモデルと人間関係を中心としたケア モデルの2つである[36]。
Applications
Health communication has become essential in promoting the general public health in myriad situations. One of health communication's most important applications has been throughout major Environmental events (e.g. hurricanes, flooding, tornados) and addressing the affected audience's questions and needs quickly and efficiently, keeping the protection of public health and the forefront of their message.[2] Health communication professionals are constantly working to improve this type of risk communication in order to be prepared in the case of an emergency.

Another increasingly important application of health communication has been in reaching students in the college community. The National College Health Assessment has measured that 92.5% of college students reported being in "good, very good, or excellent health", however college students seem to battle serious problems with stress, depression, substance abuse, and a general lack of nutrition in comparison to other age groups and audiences.[37] Professionals in health communication are actively striving for new ways to reach this at-risk audience in order to raise standards of public health in the college setting and to promote a healthier life style amongst students.
アプリケーション
ヘルスコミュニケーションは、無数の状況で一般市民の健康を促進するために不可欠となっている。ヘルスコミュニケーションの最も重要な応用例のひとつは、 大規模な環境イベント(ハリケーン、洪水、竜巻など)を通して、影響を受けた聴衆の質問やニーズに迅速かつ効率的に対応し、公衆衛生の保護とメッセージの 最前線を維持することである[2]。ヘルスコミュニケーションの専門家は、緊急事態の場合に備えて、この種のリスクコミュニケーションの改善に常に取り組 んでいます。

ヘルスコミュニケーションのもう一つの重要性は、大学コミュニティの学生へのアプローチである。全国大学健康調査では、92.5%の大学生が「良好、非常 に良好、または優れた健康状態」であると報告しているが、大学生は他の年齢層や聴衆と比較して、ストレス、うつ病、薬物乱用、一般的な栄養不足などの深刻 な問題と戦っているようである[37]。ヘルスコミュニケーションの専門家は、大学環境における公衆衛生の基準を高め、学生の間でより健康的なライフスタ イルを促進するために、このリスクのある聴衆に到達するための新しい方法を積極的に努力している。
Challenges
There are many challenges in communicating information about health to individuals. Some of the most essential issues have to do with the gap between individual health literacy and healthcare workers and institutions, as well as flaws in communicating health information through mass media.

Health communication is additionally influenced by cultural values which in some cases can create a barrier in effective health communication. When the sender and receiver are from contrasting socioeconomic backgrounds, of a different race, or even vastly different ages, effective health communication declines. This is a result of the fact that people tend to trust and be more open to ideas coming from someone similar to themselves.[38]

Literacy-communication gap
Further information: Health literacy
One problem that health communication seeks to address is the gap that has formed between health literacy and the use of health communication.[39] While the goal is that health communication will effectively lead to health literacy, issues such as the use of unexplained medical jargon, ill-formed messages, and often a general educational gap have created barriers to patient healthcare literacy. Specifically, studies have been done amongst elderly populations in America to illustrate a common audience who is left at a disadvantage due to this issue.[40] The older adults comprise an age group that generally has the most chronic health conditions in comparison to other age groups, however studies have shown[citation needed] that this group has difficulty understanding written health materials, understanding health care and policies, and generally do not comprehend medical jargon. Such shortcomings of health communication may lead to increased hospitalizations, the inability to respond to and manage a disease or medical condition, and a generally declining health status.[citation needed]

To redress these problems, health communication professionals have recommended programs for improving physician communication with patients. One recommendation is to improve medical student training by adding lectures, workshops, and supervised encounters with patients to teach interpersonal and communication skills as a core competency.[41] It is also recommended that practicing physicians improve their communication skills by attending webinars and on-site customized training programs. If physicians can improve their communication skills, they can ameliorate the problem of patient healthcare illiteracy and contribute to better patient adherence to medical advice.

In some populations, health-related websites (e.g., WebMD) and online support groups (e.g., Association for Cancer Online Resources) have increased access to health information.[5] The role of language in communication, especially related to the patients' preferred language physicians use to communicate with them in, also plays a role. Results of a 2019 systematic review found that limited English proficient (LEP) patients have improved health outcomes when they receive care from physicians fluent in the patients' own preferred language.[42] The National Institute for Health and Care Research (NIHR) has published review of research for providers of health information, on what happens when health information is not clear, how to help people understand health information, and which groups of the population may need extra support understanding health content.[43] It covers research on using simple, balanced language, finding the correct focus, alternative formats (e.g. videos, visuals), and online information.

Mass media
Mass communication is used to promote beneficial changes in behavior among members of populations.[44] A major criticism of the use of mass media as a method of health communication is the unfortunate ability for false and misinformed messages to spread quickly through the mass media, before they have the chance to be disputed by professionals. This issue may generate unwarranted panic amongst those who receive the messages and be an issue as technology continues to advance. An example of this may be observed in the ongoing distrust of vaccinations due to the publication of numerous messages that wrongly link the childhood measles-mumps-rubella (MMR) vaccination with the development and onset of Autism.[45] The speed with which this message spread due to new social networking technologies caused many parents to distrust vaccinations and therefore forgo having their children receive the vaccine. Although this panic is based on false information, many still harbor a lingering suspicion towards vaccinations and refuse them, which has caused a public health concern.
課題
健康に関する情報を個人に伝えるには多くの課題がある。最も本質的な問題のいくつかは、個人のヘルスリテラシーと医療従事者や医療機関とのギャップ、マスメディアを通じた健康情報伝達の欠陥に関係している。

さらに、健康コミュニケーションは文化的価値観にも影響され、場合によっては効果的な健康コミュニケーションの障壁となることもある。送り手と受け手の社 会経済的背景が対照的であったり、人種が異なっていたり、あるいは年齢が大きく異なっていたりすると、効果的な健康コミュニケーションは低下する。これ は、人は自分と似た人からのアイデアを信頼し、よりオープンにする傾向があるという事実の結果である[38]。

識字率とコミュニケーションのギャップ
さらに詳しい情報 ヘルス・リテラシー
ヘルスコミュニケーションが解決しようとする問題のひとつに、ヘルスリテラシーとヘルスコミュニケーションの利用との間に形成されたギャップがある [39]。ヘルスコミュニケーションが効果的にヘルスリテラシーにつながることが目標ではあるが、説明のつかない医療専門用語の使用、不整形なメッセー ジ、しばしば一般的な教育格差などの問題が、患者のヘルスケア・リテラシーを阻む障壁となっている。特に、この問題によって不利な立場に置かれている一般 的な聴衆を説明するために、アメリカの高齢者集団を対象とした研究が行われている[40]。高齢者は、他の年齢層と比較して、一般的に最も慢性的な健康状 態にある年齢層を構成しているが、このグループは、書かれた健康資料を理解すること、医療や政策を理解すること、一般的に医療専門用語を理解することが困 難であることが、研究によって示されている[要出典]。このようなヘルスコミュニケーションの欠点は、入院の増加、病気や病状への対応や管理ができないこ と、一般的な健康状態の低下につながる可能性がある[要出典]。

このような問題を解決するために、ヘルスコミュニケーションの専門家たちは、医師と患者とのコミュニケーションを改善するためのプログラムを推奨してい る。その一つは、医学生のトレーニングに講義、ワークショップ、患者との指導付き面談を追加し、対人関係やコミュニケーションスキルをコアコンピテンシー として教えることである[41]。また、開業医がウェビナーやオンサイトのカスタマイズされたトレーニングプログラムに参加することで、コミュニケーショ ンスキルを向上させることも推奨されている。医師がコミュニケーションスキルを向上させることができれば、患者の医療リテラシーの問題を改善し、患者の医 療アドバイスに対するアドヒアランス向上に貢献することができます。

一部の集団では、健康関連のウェブサイト(例:WebMD)やオンラインサポートグループ(例:Association for Cancer Online Resources)によって、健康情報へのアクセスが増加している [5] 。コミュニケーションにおける言語の役割、特に医師が患者とのコミュニケーションに使用する患者の好みの言語に関連する役割も担っている。2019年に行 われたシステマティックレビューの結果では、英語が不自由な(LEP)患者は、患者自身が好む言語に堪能な医師から治療を受けることで、健康上の転帰が改 善することが明らかになった。 [42] National Institute for Health and Care Research (NIHR)は、健康情報の提供者のために、健康情報が明確でない場合に何が起こるか、人々が健康情報を理解するのをどのように助けるか、どのような集団 が健康内容を理解するために特別な支援を必要とするかに関する研究のレビューを発表している[43]。

マスメディア
マスメディアは、集団の構成員間の有益な行動変容を促進するために使用される[44]。ヘルスコミュニケーションの方法としてマスメディアを使用すること に対する主な批判は、誤った情報や誤った情報のメッセージが、専門家によって論議される機会を得る前に、マスメディアを通じて急速に広まってしまうという 不幸なことである。この問題は、メッセージを受け取った人々に不当なパニックを引き起こしかねず、技術が進歩するにつれて問題になってくる。この例は、小 児期の麻疹・おたふくかぜ・風疹(MMR)ワクチン接種を自閉症の発症や発病と誤って関連付ける数多くのメッセージが発表され、予防接種への不信が続いて いることに見られる[45]。新しいソーシャル・ネットワーキング技術によってこのメッセージが広まるスピードが速かったため、多くの親が予防接種に不信 感を抱き、子どもにワクチンを受けさせることを見送るようになった。このパニックは誤った情報に基づくものであったが、予防接種に疑念を抱き、接種を拒否 する人は依然として多く、公衆衛生上の懸念を引き起こしている。
Historical timeline (omit)
年表(省略)
Advocacy
Communication
Community health
Epidemiology
Health education
Health literacy
Health promotion
Healthy People program
Medical social work
Medical literature
Medical writing
Problematic integration theory
Public Health
Social marketing
アドボカシー
コミュニケーション
地域保健
疫学
健康教育
ヘルスリテラシー
健康増進
ヘルシーピープル・プログラム
医療ソーシャルワーク
医療文献
メディカル・ライティング
問題統合理論
公衆衛生
ソーシャル・マーケティング
https://en.wikipedia.org/wiki/Health_communication



















リ ンク

文 献

そ の他の情報


Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099

Mitzub'ixi Quq Chi'j