Kant and Racism, カントと人種主義
イマヌエル・カントは、以下の著作について人 種に ついての議論をしている。だといっても、カントの『人間 学(アントロポロギー)』同様、カントは、近代文化 人類学いう学問の出発のはるか以前の人なので、いちおう、我々と同列に扱っては可哀想なところもある。カントの思想には、人間の多様性のなかに優劣をつけ る点でレイシスト(かつ反ユダヤ主義者)であったことは間違いない。しかしながらカントはカントなりに考えた点を考慮すべきである。また、晩年の 10 年間で人種に関する見解を大きく変え、最終的には『永遠の平和』において人種階層やヨーロッパの植民地主義を否定したという面があり、なぜ、そのような考え方に至ったのかについて、現代の我々は思いを馳せるべきである(→イマヌエル・カント「さまざまな人種について」1777年)。
「1775年、ブルーメンバッハとカント
が、人類を4つの種族に分類した2つの著作を発表した。カントにとって——同時代の多くの人々と同様に
[37] ——人種間
の区別は優劣を伴うものであった。彼は、民族は教育能力に差があると考えた。このように、カントの講義「物理地理学」(1802年にテオドール・リンクが
カントのメモの草稿と聴衆の記録から再構成したもので、おそらく不正確なもの[39])は、「暑い国では人間はあらゆる点で早く成熟するが、温帯の完全さ
には到達しない」と述べている[38]。人類は、白人という「人種」の中で最大の完成度を誇る。黄色いインディアンは、すでに才能が低い。黒人はより低
く、最も低いのはアメリカ民族の一部である」[40]。カントは一時的にモンテスキューなどのフランスの名士から気候による人種差の説明を採用したが
[41]、後にこれとは距離を置いて人種的特徴の遺伝性を強調し、しかし後年のテキストでは人種という概念の意味を疑い始めた[42]。
ブルーメンバッハは、「白人」を分類するために「コーカサス」という言葉を作り、この人種の最も審美的に美しい標本は、コーカサスの南斜面にあるグルジア
から来たと主張した[43]。カントとは対照的に、明確に区別できる不変の人種タイプは存在せず、ある人種は他の人種に気づかないうちに融合しているとい
う考えを示した。また、それまでの人種が(すなわちリネによって)大陸によってあまりにも図式的に分けられていたことを批判し、1795年には5種類目を
分類に加えた[44]。 しかし、人類学の分類学の文脈で、肌の色などの身体的要因に加えて、別の「ユダヤ人種」を初めて口にした[46]。」人種理論)
「さまざまな人種について」福田喜一郎訳 『カ ント全集3:前批判期論集』岩波書店、2001年
「J・G・ヘル ダー著『人類史の哲学考』 についての論評 」 福田喜一郎訳『カ ント全集14:歴史哲学論集』岩波書店、2001年
「人種の概念の規定」 望月俊孝訳『カ ント全集14:歴史哲学論集』岩波書店、2001年
When Kant turns to
“the Negroes
of Africa,” his descriptions are truly reprehensible: “Negroes . . .
have by nature no feeling that rises above the ridiculous” and “not a
single one
has ever been found who has accomplished something great” (2:253). In
a particularly infamous remark, Kant dismisses the opinion of a “Negro
carpenter” by saying, “There might be something here worth considering,
except for the fact that this scoundrel was completely black from
head to foot, a distinct proof that what he said was stupid”
(2:224-25).
In these comments, especially about Black Africans, Kant reflects the
worst prejudices of his time and even enlists the support of
philosophers
such as David Hume (see 2:253). Moreover, unlike Kant’s later published
essays on race, which focus almost exclusively on the physical, this
early discussion provides a context for the sorts of moral and
intellectual
characterizations of other races now so closely tied to racism. Observations on the Feeling of the Beautiful and Sublime and Other Writings, 2011, Cambridge University Press, Pp.xxvii-xxviii. |
カントが「アフリカの黒人」について論じるとき、彼の記述は実に非難に
値する。「黒人には...生まれつき滑稽さを超越する感情はない」そして「偉大なことを成し遂げた黒人は一人もいない」(2:253)。特に悪名高い発言
として、カントは「黒人の大工」の意見を否定し、「考慮に値する何かがあるかもしれないが、この悪党は頭から足まで真っ黒で、彼が話すことが愚かなことの
明白な証拠であるという事実を除いては」と述べている(2:224-25)。これらのコメント、特にアフリカの黒人に関するものにおいて、カントは当時の
最悪の偏見を反映しており、デイヴィッド・ヒュームのような哲学者の支持さえ得ている(2:253を参照)。さらに、カントが後に発表した人種に関する
エッセイは、ほぼ完全に身体的特徴に焦点を当てているが、この初期の議論は、現在では人種差別と密接に関連している他の人種に対する道徳的・知的な特徴づ
けの文脈を提供している。 |
The Negroes of Africa have by nature no feeling that rises above the ridiculous. Mr. Hume challenges anyone to adduce a single example where a Negro has demonstrated talents, and asserts that among the hundreds of thousands of blacks who have been transported elsewhere from their countries, although very many of them have been set free, nevertheless not a single one has ever been found who has accomplished something great in art or science or shown any other praiseworthy quality, while among the whites there are always those who rise up from the lowest rabble and through extraordinary gifts earn respect in the world. So essential is the difference between these two human kinds, and it seems to be just as great with regard to the capacities of mind as it is with respect to color. The religion of fetishes which is widespread among them is perhaps a sort of idolatry, which sinks so deeply into the ridiculous as ever seems to be possible for human nature. A bird’s feather, a cow’s horn, a shell, or any other common thing, as soon as it is consecrated with some words, is an object of veneration and of invocation in swearing oaths. The blacks are very vain, but in the Negro’s way, and so talkative that they must be driven apart from each other by blows.(2:253). | ア
フリカの黒人には、もともと滑稽なこと以上の感情はない。ヒューム氏は、黒人が才能を示した例を一つでも挙げるよう誰にでも挑戦し、自国から他の場所に連
れて行かれた何十万人もの黒人のうち、非常に多くの人が解放されたにもかかわらず、
芸術や科学の分野で偉業を成し遂げたり、その他の称賛に値する資質を示したりした者は一人も見つかっていない。一方、白人の間では、常に最低の雑多な集団
から頭角を現し、並外れた才能によって世間の尊敬を集める者がいる。この2つの人種間の違いは非常に重要であり、それは肌の色と同様に知的能力についても
同様であると思われる。彼らの間で広く信仰されているフェティシズムは、偶像崇拝の一種であり、人間の本性として考えられる限り最も滑稽なものである。鳥
の羽、牛の角、貝殻、あるいはその他のありふれた物でも、それが言葉によって聖別されると、畏敬の対象となり、誓いを立てる際に呼び起こす対象となる。黒
人は非常に見栄っ張りだが、黒人なりの見栄っ張りであり、おしゃべりなので、互いに殴り合って引き離さなければならない。 |
Among all the savages there is no people which demonstrates such a sublime character of mind as that of North America. They have a strong feeling for honor, and as in hunt of it they will seek wild adventures hundreds of miles away, they are also extremely careful to avoid the least injury to it where their ever so harsh enemy, after he has captured them, tries to force a cowardly sigh from them by dreadful tortures. The Canadian savage is moreover truthful and honest. The friendship he establishes is just as adventurous and enthusiastic as anything reported from the oldest and most fabulous times. He is extremely proud, sensitive to the complete worth of freedom, and even in education tolerates no encounter that would make him feel a lowly subjugation. Lycurgus probably gave laws to such savages, and if a law-giver were to arise among the six nations, one would see a Spartan republic arise in the new world; just as the undertaking of the Argonauts is little different from the military expeditions of these Indians, and Jason has nothing over Attakakullakulla except the honor of a Greek name. All of these savages have little feeling for the beautiful in the moral sense, and the generous forgiveness of an insult, which is at the same time noble and beautiful, is as a virtue completely unknown among the savages, but is always looked upon with contempt as a miserable cowardice. Courage is the greatest merit of the savage and revenge his sweetest bliss. The other natives of this part of the world show few traces of a character of mind which would be disposed to finer sentiments, and an exceptional lack of feeling constitutes the mark of these kinds of human beings.(2:253254). | 野
蛮人の中でも、北米の民ほど崇高な精神の持ち主はいない。彼らは名誉を重んじ、それを追い求めるために何百マイルも離れた場所で冒険を試みるほどである。
また、捕らえた敵が恐ろしい拷問によって卑屈なため息を強要しようとしても、名誉を傷つけるようなことは絶対に避ける。カナダの野蛮人はさらに誠実で正直
である。彼が築く友情は、最も古く、最も素晴らしい時代から伝えられるものと同様に、冒険的で熱狂的なものだ。彼は非常に誇り高く、自由の完全な価値に敏
感であり、教育においても、卑屈な服従を強いられるようなことは一切容認しない。おそらく、リカルゴスはこのような野蛮人たちに法律を与えた。そして、も
し法制定者が6つの国家のうちの1つから現れたとしたら、新しい世界でスパルタ共和国が誕生するだろう。アルゴ号の船乗りの事業は、これらのインディアン
の軍事遠征とほとんど変わらない。そして、ジェイソンがアッタカクラクラに対して持っているものは、ギリシャ人の名前という名誉だけである。これらの野蛮
人たちは、道徳的な意味での美しさに対する感覚が乏しく、侮辱に対する寛大な許しは、同時に高貴で美しいものであるが、野蛮人たちの間では、それはまった
く知られていない美徳であり、常にみじめな臆病さとして軽蔑の目で見られている。勇気は野蛮人の最大の美徳であり、復讐こそが彼らの最大の喜びである。こ
の地域の他の原住民には、より繊細な感情を持つ傾向を示すものはほとんどなく、並外れた感情の欠如が、この種の人間の特徴である。 |
「たとえ人間が(南洋の住民のように)その才能を錆びつかせ、もっぱら怠惰、快楽、生殖、ひと言で言えば享楽に人生を費やしたいと望み、そのようなものを普遍的法則として従ってもなお、自然というものは存立できるのだ」 |
『道徳形而上学の基礎づけ』大橋容一郎訳、p.84. |
Kant's
theory of race and his prejudicial beliefs are among the most
contentious areas of recent Kant scholarship.[188][189][190] While few,
if any, dispute the overt racism and chauvinism present in his work, a
more contested question is the degree to which it degrades or
invalidates his other contributions. His most severe critics assert
that Kant intentionally manipulated science to support chattel slavery
and discrimination.[191][192][188] Others acknowledge that he lived in
an era of immature science, with many erroneous beliefs, some racist,
all appearing decades before evolution, molecular genetics, and other
sciences that today are taken for granted.[188][189][193][194] |
カントの人種論と偏見に満ちた考えは、最近のカント研究で最も論争の的
となっている分野のひとつである[188][189][190]。彼の著作に明白な人種主義や排外主義が見られることを争う人はほとんどないが、より議論
の分かれる問題は、それが彼の他の貢献をどの程度軽視したり無効にしているかという点である。カントを最も厳しく批判する人々は、カントは奴隷制度や差別
を支持するために意図的に科学を操作したと主張している[191][192][188]。一方、カントは、多くの誤った信念、その中には人種差別的なもの
も含まれていた、科学が未成熟だった時代に生きていたことを認める人々もいる。これらの信念は、今日では当然のこととみなされている進化論、分子遺伝学、
その他の科学が確立される数十年前のものであった[188][189][193][194]。 |
Kant was one of the most notable
Enlightenment thinkers to defend racism. Sociologist Charles W. Mills
is unequivocal: "Kant is also seen as one of the central figures in the
birth of modern 'scientific' racism. Whereas other contributors to
early racial thought like Carolus Linnaeus and Johann Friedrich
Blumenbach had offered only 'empirical' (scare-quotes necessary!)
observation, Kant produced a full-blown theory of race."[195] |
カントは、人種主義を擁護した最も著名な啓蒙思想家の一人である。社会
学者チャールズ・W・ミルズは、次のように明確に述べている。「カントは、現代の「科学的」人種主義の誕生における中心人物の一人とも見なされている。カ
ロルス・リンネやヨハン・フリードリッヒ・ブルメンバッハのような初期の人種思想の貢献者は、「経験的」(引用符が必要!)観察しか提供しなかったのに対
し、カントは本格的な人種理論を構築した」[195]。 |
Using the four temperaments of
ancient Greece, Kant proposed a hierarchy of racial categories
including white Europeans, black Africans, and red Native
Americans.[196] Although he was a proponent of scientific racism for
much of his career, Kant's views on race changed significantly in the
last decade of his life, and he ultimately rejected racial hierarchies
and European colonialism in Perpetual Peace: A Philosophical Sketch
(1795).[190][197][196][h] |
カントは、古代ギリシャの 4
つの気質を用いて、白人のヨーロッパ人、黒人のアフリカ人、赤人のネイティブアメリカンなど、人種を階層化した分類法を提案した[196]。カントは、そ
のキャリアの大部分において科学的人種主義の支持者だったが、晩年の 10
年間で人種に関する見解を大きく変え、最終的には『永遠の平和』において人種階層やヨーロッパの植民地主義を否定した。哲学的素描』(1795年)で、人
種的階層とヨーロッパの植民地主義を最終的に否定した。[190][197][196][h] |
Kant was an opponent of
miscegenation, believing that whites would be "degraded" and that
"fusing of races" is undesirable, for "not every race adopts the morals
and customs of the Europeans." He states that "instead of assimilation,
which was intended by the melting together of the various races, nature
has here made a law of just the opposite."[200] |
カントは人種間の雑婚に反対で、白人は「堕落する」とし、「人種の融
合」は望ましくないと考えていた。なぜなら、「すべての民族がヨーロッパ人の道徳や習慣を採用するわけではない」からである。彼は、「さまざまな人種を融
合させることによって意図された同化ではなく、自然はここではまったく逆の法則を作った」と述べている[200]。 |
Kant was also an anti-Semite,
believing that Jews were incapable of transcending material forces,
which a moral order required. In this way, Jews are presented as the
opposite of autonomous, rational Christians, and therefore incapable of
being incorporated into an ethical Christian society. In his
"Anthropology", Kant called the Jews "a nation of cheaters" and
portrayed them as "a group that has followed not the path of
transcendental freedom but that of enslavement to the material
world".[201] |
カントはまた反ユダヤ主義者であり、ユダヤ人は道徳的秩序が要求する物
質的力を超越する能力がないと信じていた。このように、ユダヤ人は、自律的で合理的なキリスト教徒の対極にある存在として描かれ、したがって、倫理的なキ
リスト教社会に組み込むことは不可能であるとされている。カントは『人類学』の中で、ユダヤ人を「詐欺師の国民」と呼び、「超越的な自由の道ではなく、物
質世界への奴隷の道を歩んできた集団」と表現している[201]。 |
Charles W. Mills wrote that Kant
has been "sanitized for public consumption", his racist works
conveniently ignored.[202] Robert Bernasconi stated that Kant "supplied
the first scientific definition of race". Emmanuel Chukwudi Eze is
credited with bringing Kant's contributions to racism to light in the
1990s among Western philosophers, who he believed often glossed over
this part of his life and works.[203] |
チャールズ・W・ミルズは、カントは「大衆向けに浄化」され、人種差別 的な著作は都合よく無視されていると書いている[202]。ロバート・ベルナスコーニは、カントは「人種の最初の科学的定義」を提供したと述べている。エ マニュエル・チュクウディ・エゼは、1990年代に、カントの人種差別に関する貢献を西洋の哲学者に明らかにした人物として知られている。彼は、西洋の哲 学者はカントの人生と著作のこの部分をしばしば無視していると信じていた[203]。 |
Pauline Kleingeld argues that,
while Kant "did defend a racial hierarchy until at least the end of the
1780s", his views on race changed significantly in works published in
the last decade of his life. In particular, she argues that Kant
rejected past views related to racial hierarchies and the diminished
rights or moral status of non-whites in Perpetual Peace (1795). This
work also saw him providing extended arguments against European
colonialism, which he claimed was morally unjust and incompatible with
the equal rights held by indigenous populations. Kleingeld argues that
this shift in Kant's views later in life has often been forgotten or
ignored in the literature on Kant's racist anthropology, and that the
shift suggests a belated recognition of the fact that racial hierarchy
was incompatible with a universalized moral framework.[190] |
ポーリーン・クラインゲルドは、カントは「少なくとも 1780 年代の終わりまでは人種的階層制度を擁護していた」ものの、晩年の 10 年間に発表した著作では人種に関する見解が大きく変化したと主張している。特に、カントは『永遠の平和』(1795 年)において、人種的階層制度や非白人の権利や道徳的地位の低下に関する過去の見解を否定したと彼女は主張している。この著作では、カントはヨーロッパの 植民地主義に対して詳細な反論を展開し、それが道徳的に不正であり、先住民族が持つ平等な権利と相容れないと主張した。クリンゲルトは、カントの晩年の見 解の変化が、カントの差別的人類学に関する文献でしばしば忘れ去られたり無視されたりしていると指摘し、この変化は、人種的階層が普遍化された道徳的枠組 みと相容れないという事実の遅れた認識を示唆していると主張している。[190] |
While Kant's racist rhetoric is
indicative of the state of scholarship and science during the 18th
century, German philosopher Daniel-Pascal Zorn explains the risk of
taking period quotations out of context. Many of Kant's most outrageous
quotations are from a series of articles from 1777–1788, a public
exchange among Kant, Herder, natural scientist Georg Forster, and other
scholars prominent in that period.[204][205][206] Kant asserts that all
races of humankind are of the same species, challenging the position of
Forster and others that the races were distinct species. While his
commentary is clearly biased at times, certain extreme statements were
patterned specifically to paraphrase or counter Forster and other
authors.[188][189] By considering the full arc of Kant's scholarship,
Zorn notes the progression in both his philosophical and his
anthropological works, "with which he argues, against the zeitgeist,
for the unity of humanity".[189] |
カントの差別的なレトリックは、18世紀の学問と科学の状況を反映して
いるものの、ドイツの哲学者ダニエル=パスカル・ゾーンは、時代背景を無視して引用を文脈から切り離す危険性を説明している。カントの最も過激な引用は、
1777年から1788年にかけて、カント、ヘルダー、自然科学者ゲオルク・フォースター、その他当時の著名な学者たちによる公開討論で交わされた一連の
記事から引用されたものだ。[204][205][206]
カントは、人類はすべての種族が同一の種であると主張し、人種は異なる種であるとするフォースターらの立場に異議を唱えている。彼のコメントは時折明らか
に偏っているが、特定の極端な発言は、フォルスターや他の著者を要約したり反論したりするために意図的にパターン化されている。[188][189]
カントの学問の全体像を考慮すると、ゾーンは、彼の哲学的著作と人類学的著作の両方で、「時代の潮流に反して、人類の統一性を主張する」という進展が見ら
れると指摘している。[189] |
https://en.wikipedia.org/wiki/Immanuel_Kant |
https://navymule9.sakura.ne.jp/immanuel_kant.html |
クレジット:旧クレジット「カントの人種
論について:On Kantian Race」(→イマヌエル・カント「さまざまな人種について」1777年)
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文献
その他の情報
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1997-2099