かならず読んでください  医療人類学用語辞典

犠牲者非難

victim blaming


Hundreds gathered at the Alberta Legislature grounds in Edmonton to protest against victim blaming

解説 池田光穂

犠牲者非難とはvictim blaming の訳語で「その人の不幸を自業自得であると非難する」という言語行為をさします。

「肺ガンになったのは、おまえがタバコを吸っていたからだ」 、「性病になったのは、遊びすぎたんじゃない?」 、「いじめは、いじめられる側にも原因がある」、「DVの夫は、あなたが優しくないから、あなたに暴力を振るうんじゃないの?」という構図をもつ責任追及の論理で、病気になった「犠牲者」を結果的に非難することです。これらは、原因と 結果を客観的に関連づけるという検証思考を停止して、《自分がそう思う偏見を自己正 当化する[状況の判断だけできちんとした確証した議論になっていない]完全な誤った判断》です。

ドメスティクバイオレンス(DV)、デートレイプやデートハラスメントなどの犠牲者に対して、あ なたがしっかりしてなくてはいけないという慰めの主張の根拠にもこの犠牲者非難があるものがあります。

心理学における共依存という仮説も、しばしば犠牲者非難として誤用される可能性があります。

病気になるのは本人が養生しないから悪いのだ、レイプされるのはお前に隙があったからだ、という のは一見まっとうに見えますが、風邪にかからないように気をつけてもかかる場合があります。タバコを吸わなくても肺ガンになりますし、通常の性行為でも性 病になることがあります。隙の有無にかかわらずレイプはつよい暴力性をもつ犯罪で加害者に100%責任があります。病気になるのは君の遺伝子のせいであっ ても、遺伝子の持ち主である君を責めるのは、どこか変です。

このタイプの非難の最大の問題は、病気になる原因には、個人の行動から社会による傷害までさまざ まな次元があり、犠牲者非難は、そのような多様な病気の原因を、個人の道徳レベルに還元して(いわゆる「すり替えて」)しまうことです。

病者=犠牲者を非難しないのが近代 医療が もつヒューマニズムの原型と思われていますが、現代社会の病者を とりあつかう現象にも、病者を道徳的に非難の対象にする現象は生きています。

Victim blaming occurs when the victim of a crime or any wrongful act is held entirely or partially at fault for the harm that befell them.[1] There is historical and current prejudice against the victims of domestic violence and sex crimes, such as the greater tendency to blame victims of rape than victims of robbery if victims and perpetrators knew each other prior to the commission of the crime.[2]
被害者非難とは、犯罪や不当な行為の被害者が、自分に降りかかった損害 の全部または一部に落ち度があるとされる場合に起こる[1]。DVや性犯罪の被害者に対する歴史的・現在の偏見があり、例えば、犯罪の実行前に被害者と加 害者が知り合いであった場合、強盗の被害者よりもレイプの被害者を非難する傾向が強い[2]。
Coining of the phrase
Psychologist William Ryan coined the phrase "blaming the victim" in his 1971 book of that title.[3][4][5][6][7] In the book, Ryan described victim blaming as an ideology used to justify racism and social injustice against black people in the United States.[6] Ryan wrote the book to refute Daniel Patrick Moynihan's 1965 work The Negro Family: The Case for National Action (usually simply referred to as the Moynihan Report).[8]

Moynihan had concluded that three centuries of oppression of black people, and in particular with what he calls the uniquely cruel structure of American slavery as opposed to its Latin American counterparts, had created a long series of chaotic disruptions within the black family structure which, at the time of the report, manifested itself in high rates of unwed births, absent fathers, and single mother households in black families. Moynihan then correlated these familial outcomes, which he considered undesirable, to the relatively poorer rates of employment, educational achievement, and financial success found among the black population. The black family structure is also being affected by media through the children.[9] The Black family is usually portrayed as gang affiliated, single-parent or very violent. Aggression and violent behavior in children has been linked to television programming.[citation needed] Moynihan advocated the implementation of government programs designed to strengthen the black nuclear family.[citation needed]

Ryan objected that Moynihan then located the proximate cause of the plight of black Americans in the prevalence of a family structure in which the father was often sporadically, if at all, present, and the mother was often dependent on government aid to feed, clothe, and provide medical care for her children. Ryan's critique cast the Moynihan theories as attempts to divert responsibility for poverty from social structural factors to the behaviors and cultural patterns of the poor.[10][11][page needed]
フレーズの造語
心理学者のウィリアム・ライアンは、1971年に出版した同名の本の中で「被害者を責める」というフレーズを生み出した[3][4][5][6][7]。 同書の中でライアンは、被害者を責めることが、アメリカにおける黒人に対する人種差別や社会的不公正を正当化するために用いられるイデオロギーであると述 べた[6]: The Case for National Action』(通常、単にモイニハン・レポートと呼ばれる)[8]に反論するために、ライアンはこの本を書いた。

モイニハンは、3世紀にわたる黒人への抑圧、特に彼がラテンアメリカのそれとは対照的と呼ぶ、アメリカの奴隷制度という独特に残酷な構造が、黒人の家族構 造の中に長い一連の混沌とした崩壊を生み出し、それが報告書の時点では、黒人家庭における未婚の出産、父親の不在、母子家庭の高い割合となって現れている と結論づけた。そしてモイニハンは、彼が望ましくないと考えたこれらの家族関係の結果と、黒人人口に見られる相対的に低い雇用率、教育達成率、経済的成功 率を関連づけた。黒人の家族構成は、子どもたちを通してメディアからも影響を受けている。子供たちの攻撃性や暴力的な行動は、テレビ番組と関連している [要出典]。モイニハンは、黒人の核家族を強化するための政府プログラムの実施を提唱した[要出典]。

ライアンは、モイニハンが黒人アメリカ人の苦境の近因を、父親が存在するとしても散発的であることが多く、母親は子どもの衣食住や医療を政府の援助に依存 することが多いという家族構造の蔓延に求めたことに異議を唱えた。ライアンの批評は、モイニハンの理論を、貧困の責任を社会構造的要因から貧困層の行動や 文化的パターンに逸らそうとする試みであると投げかけた[10][11][要ページ]。
History
Although Ryan popularized the phrase, other scholars had identified the phenomenon of victim blaming.[12] In 1947 Theodor W. Adorno defined what would be later called "blaming the victim," as "one of the most sinister features of the Fascist character".[13][14]

Shortly thereafter Adorno and three other professors at the University of California, Berkeley formulated their influential and highly debated F-scale (F for fascist), published in The Authoritarian Personality (1950), which included among the fascist traits of the scale the "contempt for everything discriminated against or weak."[15] A typical expression of victim blaming is the "asking for it" idiom, e.g. "she was asking for it" said of a victim of violence or sexual assault.[16]

The just-world hypothesis is proposed as one explanation for why people blame victims: rejecting the uncomfortable idea that bad things happen to people randomly and undeservedly implies that victims must have done something to deserve what happened to them. This also implies that people can avoid being victims by behaving correctly. Though an ancient idea, it became the subject of modern social psychology in the 1960s beginning with Melvin J. Lerner.[17]
歴史
1947年にテオドール・W・アドルノは、後に「被害者非難」と呼ばれることになるものを「ファシストの性格の最も邪悪な特徴の一つ」と定義した[13] [14]。

その直後、アドルノとカリフォルニア大学バークレー校の他の3人の教授は、権威主義的パーソナリティ(The Authoritarian Personality)(1950年)の中で発表された、影響力があり、非常に議論されたFスケール(Fはファシストを意味する)を策定し、そのスケー ルのファシスト的特徴の中に「差別されたものや弱いものすべてに対する侮蔑」が含まれていた[15]。被害者非難の典型的な表現は、「asking for it」という慣用句であり、例えば暴力や性的暴行の被害者について「彼女はそれを求めていた」と言う[16]。

人々がなぜ被害者を非難するのかの説明の一つとして、公正世界仮説が提唱されている。悪いことがランダムに、報われずに人々に起こるという不快な考えを否 定することは、被害者が自分に起こったことに値する何かをしたに違いないということを意味する。これはまた、人は正しく行動することで被害者になることを 避けることができるということも意味している。古くからある考え方ではあるが、1960年代にメルビン・J・ラーナーに始まり、現代社会心理学の主題と なった[17]。
Secondary victimization of sexual and other assault victims



Hundreds gathered at the Alberta Legislature grounds in Edmonton to protest against victim blaming
Secondary victimization is the re-traumatization of a victim through the responses of individuals and institutions. Types of secondary victimization include victim blaming, disbelieving the victim's story, minimizing the severity of the attack, and inappropriate post-assault treatment by medical personnel or other organizations.[18] Secondary victimization is especially common in cases of drug-facilitated, acquaintance, military sexual trauma and statutory rape.[citation needed]

Sexual assault victims may experience stigmatization based on rape myths. A female rape victim is especially stigmatized in patrilineal cultures with strong customs and taboos regarding sex and sexuality. For example, a society may view a female rape victim (especially one who was previously a virgin) as "damaged". Victims in these cultures may suffer isolation, physical and psychological abuse, slut-shaming, public humiliation rituals, be disowned by friends and family, be prohibited from marrying, be divorced if already married, or even be killed.[19] Even in many developed countries, including some sectors of United States society, misogyny remains culturally ingrained.[20][21][22] A 2009 study in the Journal of Interpersonal Violence of male victims of sexual assault concludes that male rape victim blaming is usually done so because of social constructs of masculinity.[23][24] Some effects of these kind of rape cases include a loss of masculinity, confusion about their sexual orientation, and a sense of failure in behaving as men should.[25] Victims of an unwanted sexual encounter usually develop psychological problems such as depression or sexual violence specific PTSD known as rape trauma syndrome.[25][26]

One example of an allegation against female victims of sexual assault is that they were wearing provocative clothing and thus actively trying to seduce a sexual partner. Such accusations against victims stem from the assumption that sexually revealing clothing conveys consent for sexual actions, irrespective of willful verbal consent. Research has yet to prove that attire is a significant causal factor in determining who is assaulted.[27][28]

Victim blaming is also exemplified when a victim of sexual assault is found at fault for performing actions which reduce their ability to resist or refuse consent, such as consuming alcohol.[29] Victim advocacy groups and medical professionals are educating young adults on the definition of consent, and the importance of refraining from victim blaming. Most institutions have adopted the concept of affirmative consent and that refraining from sexual activity while under the influence is the safest choice.[30]

In efforts to discredit alleged sexual assault victims in court, a defense attorney may delve into an accuser's personal history, a common practice that also has the purposeful effect of making the victim so uncomfortable they choose not to proceed. This attack on character, especially one pointing out promiscuity, makes the argument that women who lead "high risk" lifestyles (promiscuity, drug use) are not real victims of rape.[31] Research on the acceptance of rape myths has shown that sexism is a significant factor in the blaming of female rape victims.[32]

Ideal victim
An ideal victim is one who is afforded the status of victimhood due to unavoidable circumstances that put the individual at a disadvantage. One can apply this theory to any crime including and especially sexual assault. Nils Christie, a Norwegian criminology professor, has been theorizing about the concept of the ideal victim since the 1980s. In his research he gives two examples, one of an old woman who is attacked on her way home from visiting her family and the other of a man who is attacked at a bar by someone he knew. He describes the old woman as an ideal victim because she could not avoid being in the location that she was, she did not know her attacker, and she could not fight off her attacker. The man, however, could have avoided being at a bar, knew his attacker, and should have been able to fight off his attacker, being younger and a man.[33]

When applying the ideal victim theory to sexual assault victims, often judicial proceedings define an ideal victim as one who resists their attacker and exercises caution in risky situations, despite law reforms to extinguish these fallacious requirements.[34] When victims are not ideal they are at risk for being blamed for their attack because they are not considered real victims of rape.

A victim who is not considered an ideal, or real victim, is one who leads a "high risk" lifestyle, partaking in drugs or alcohol, or is perceived as promiscuous. A victim who intimately knows their attacker is also not considered an ideal victim. An example of a sexual assault victim who is not ideal is a prostitute because they lead a high risk lifestyle. The perception is that these behaviors discount the credibility of a sexual assault victim's claim or that the behaviors and associations create the mistaken assumption of consent. Some of or all of the blame of the assault is then placed on these victims, and so they are not worthy of having their case presented in court. These perceptions persist in court rulings despite a shift in laws favoring affirmative consent – meaning that the participants in a sexual activity give a verbal affirmation rather than one participant who neither answers negatively nor positively. In other words, affirmative consent is yes means yes, no means no and no verbal answer also means no.[31]

In addition to an ideal victim, there must be an ideal perpetrator for a crime to be considered ideal. The ideal attacker does not know their victim and is a completely non-sympathetic figure- one who is considered sub-human, an individual lacking morals. An attacker that knows their victim is not considered an ideal attacker, nor is someone who seems morally ordinary.[33] Cases of intimate partner violence are not considered ideal because the victim knows their attacker. Husbands and wives are not ideal victims or perpetrators because they are intimately familiar with each other.[31]
性的暴行やその他の暴行被害者の二次被害


エドモントンのアルバータ州議会議事堂に数百人が集まり、被害者非難に抗議した。
二次被害とは、個人や組織の対応によって被害者が再び心に傷を負うことである。二次被害化の種類には、被害者非難、被害者の話を信じないこと、攻撃の重大 性を最小化すること、医療関係者やその他の組織による暴行後の不適切な治療などが含まれる[18]。二次被害化は、薬物によるもの、知人によるもの、軍隊 での性的トラウマ、法定強姦の場合に特に多い[要出典]。

性的暴行の被害者はレイプ神話に基づく汚名を経験することがある。セックスやセクシュアリティに関する強い習慣やタブーを持つ父系文化では、レイプ被害者 の女性は特に汚名を着せられる。例えば、社会はレイプ被害者女性(特に処女であった女性)を「傷ついた」とみなすことがある。このような文化圏の被害者 は、孤立、身体的・心理的虐待、ふしだらな辱め、公開陵辱儀式、友人や家族からの勘当、結婚の禁止、すでに結婚している場合の離婚、あるいは殺されること さえある[19]。米国社会の一部を含む多くの先進国においてさえ、女性差別は文化的に根付いたままである。 [20][21][22]2009年にJournal of Interpersonal Violence誌に掲載された性的暴行の男性被害者の研究では、男性によるレイプ被害者非難は通常、男らしさの社会的構築のために行われると結論づけて いる。 [23][24]この種のレイプ事件の影響には、男らしさの喪失、性的指向に関する混乱、男性としてあるべき振る舞いができないという失敗感などがある [25]。望まない性的遭遇の被害者は通常、うつ病やレイプ外傷症候群として知られる性的暴力特有のPTSDなどの心理的問題を発症する[25] [26]。

性的暴行の女性被害者に対する主張の一例として、挑発的な服を着ていたために性的パートナーを積極的に誘惑しようとしていたというものがある。被害者に対 するこのような非難は、性的な露出の多い服装は、意思に基づく口頭での同意とは関係なく、性的行為に対する同意を伝えるという仮定から生じている。服装 が、誰が暴行を受けるかを決定する重要な因果関係であることを証明する研究はまだなされていない[27][28]。

被害者非難はまた、性的暴行の被害者がアルコールを摂取するなど、同意に抵抗したり拒否したりする能力を低下させる行為を行ったことに落ち度があるとされ る場合にも例示される[29]。被害者擁護団体や医療専門家は、同意の定義や被害者非難を控えることの重要性について若年成人を教育している。ほとんどの 機関は、肯定的同意の概念を採用しており、飲酒中の性行為を控えることが最も安全な選択であるとしている[30]。

法廷において性的暴行の被害者とされる人物の信用を失墜させるために、弁護人は告発者の個人的な経歴を掘り下げることがあるが、これは被害者を不快にさ せ、裁判を続行しないことを選択させる意図的な効果もある常套手段である。このような人格攻撃、特に乱交を指摘する攻撃は、「ハイリスク」なライフスタイ ル(乱交、薬物使用)を送る女性はレイプの真の被害者ではないという主張を行う[31]。レイプ神話の受容に関する研究は、性差別が女性のレイプ被害者を 非難する重要な要因であることを示している[32]。

理想の被害者
理想的な被害者とは、個人が不利な立場に置かれたやむを得ない状況によって被害者としての地位を与えられた者のことである。この理論は、特に性的暴行を含 むあらゆる犯罪に適用することができる。ノルウェーの犯罪学教授であるニルス・クリスティは、1980年代から理想的被害者の概念について理論化してき た。ひとつは家族を訪ねた帰りに襲われた老女、もうひとつはバーで知り合いに襲われた男である。老女はその場所にいることを避けられず、加害者を知らず、 加害者を撃退することもできなかったので、理想的な被害者であると述べている。しかし男性は、バーにいることを避けることができ、加害者を知っており、若 く男性であることから加害者を撃退できたはずである[33]。

性的暴行の被害者に理想的被害者理論を適用する場合、このような誤った要件を消滅させるための法改正にもかかわらず、多くの場合、司法手続きは理想的被害 者を、加害者に抵抗し、危険な状況で注意を払う者と定義する[34]。

理想的な被害者、すなわち真の被害者とみなされない被害者とは、薬物やアルコールに手を出したり、乱れた生活を送ったりする「リスクの高い」ライフスタイ ルを送っている被害者である。加害者を親しく知っている被害者も理想的な被害者とは見なされません。理想的でない性的暴行の被害者の例は、リスクの高いラ イフスタイルを送っている売春婦である。このような行動は性的暴行の被害者の主張の信憑性を否定し、あるいはその行動や連想が同意の誤解を生むという認識 がある。その結果、暴行の責任の一部または全部がこれらの被害者に負わされることになり、そのため被害者は法廷で訴えを提起されるに値しないことになる。 このような認識は、肯定的同意、つまり性行為の参加者が否定的でも肯定的でもない回答をするのではなく、口頭で肯定することを支持する法律が変化している にもかかわらず、裁判の判決において根強く残っている。言い換えれば、肯定的同意とは、「イエス」は「はい」、「ノー」は「いいえ」を意味し、言葉で答え ないことも「ノー」を意味する[31]。

犯罪が理想的であるとみなされるためには、理想的な被害者に加えて、理想的な加害者が存在しなければならない。理想的な加害者は被害者を知らず、まったく 共感できない人物であり、人間以下とみなされる、モラルの欠如した個人である。被害者を知っている加害者は理想的な加害者とはみなされず、道徳的に平凡と 思われる人物でもない。親密なパートナーからの暴力のケースは、被害者が加害者を知っているために理想的とはみなされない。夫と妻は親密な間柄であるた め、理想的な被害者でも加害者でもない[31]。
Global situation
Many different cultures across the globe have formulated different degrees of victim blaming for different scenarios such as rape, hate crimes, and domestic abuse. Victim blaming is common around the world, especially in cultures where it is socially acceptable and advised to treat certain groups of people as lesser. For example, in Somalia victims of sexual abuse consistently endure social ostracization and harassment.[citation needed] One specific example is the kidnapping and rape of 14-year old Fatima: when the police arrived, both Fatima and her rapist were arrested. While they did not detain the offender for long, the officers held Fatima captive for a month and a prison guard continually raped her during that time.[35]

In February 2016, the organisations International Alert and UNICEF published a study revealing that girls and women released from captivity by Nigeria's insurgency group Boko Haram often face rejection by their communities and families. Their children born of sexual violence faced even more discrimination.[36]

Acid attacks on South Asian women, when people throw acid on women in an attempt to punish them for their perceived wrongdoings, are another example of victim-blaming. For instance, in New Delhi in 2005, a group of men threw acid on a 16-year-old girl because they believed she provoked the advances of a man.[37] In Chinese culture, victim blaming is often associated with the crime of rape, as women are expected to resist rape using physical force. Thus, if rape occurs, it is considered to be at least partly the woman's fault and her virtue is inevitably called into question.[38]

In Western culture victim blaming has been largely recognized as a problematic way to view a situation, however this does not exempt Westerners from being guilty of the action. A recent example of Western victim blaming would be a civil trial held in 2013 where the Los Angeles School District blamed a 14-year-old girl for the sexual abuse she endured from her middle school teacher. The District's lawyer argued that the minor was responsible for the prevention of the abuse, putting the entire fault on the victim and exempting the perpetrator of any responsibility. Despite his efforts to convince the court that the victim must be blamed, the ruling stated that no minor student that has been sexually assaulted by his or her teacher is responsible for the prevention of that sexual assault.[39]
グローバルな状況
レイプ、ヘイトクライム、家庭内虐待など、さまざまなシナリオに対して、世界中の多くの異なる文化が、さまざまな程度の被害者非難を定めている。被害者非 難は世界中で一般的であり、特に特定の集団を劣った存在として扱うことが社会的に容認され、推奨されている文化においては顕著である。例えば、ソマリアで は性的虐待の被害者は常に社会的追放と嫌がらせに耐えている。警察が到着すると、ファティマもレイプ犯も逮捕された。犯人は長く拘留されなかったが、警官 はファティマを1カ月間監禁し、その間、刑務官が彼女をレイプし続けた[35]。

2016年2月、International AlertとUNICEFは、ナイジェリアの反政府武装組織ボコ・ハラムによる監禁から解放された少女や女性が、しばしば地域社会や家族から拒絶されるこ とに直面していることを明らかにする調査結果を発表した。性的暴力によって生まれた子どもたちは、さらに大きな差別に直面している[36]。

南アジアの女性に対する酸による攻撃は、認識された悪行に対して罰しようとする人々が女性に酸を投げつけるもので、被害者非難のもう一つの例である。例え ば、2005年にニューデリーで、男性グループが16歳の少女に酸をかけた。したがって、レイプが起こった場合、それは少なくとも部分的には女性の責任で あると考えられ、彼女の貞操が必然的に問われることになる[38]。

西洋文化においては、被害者非難は状況を見る上で問題のある方法であると認識されてきたが、だからといって西洋人がその行為に罪悪感を抱くことを免責され るわけではない。西洋の被害者非難の最近の例としては、2013年にロサンゼルス学区が14歳の少女を中学校の教師からの性的虐待のせいにした民事裁判が ある。学区の弁護士は、未成年者には虐待を防止する責任があると主張し、すべての責任は被害者にあり、加害者の責任は免責されるとした。被害者が非難され なければならないと裁判所を説得する彼の努力にもかかわらず、判決は、教師から性的暴行を受けた未成年の生徒には、その性的暴行を防止する責任はないと述 べた[39]。
Opposing views
Roy Baumeister, a social and personality psychologist, argued that blaming the victim is not necessarily always fallacious. He argued that showing the victim's possible role in an altercation may be contrary to typical explanations of violence and cruelty, which incorporate the trope of the innocent victim. According to Baumeister, in the classic telling of "the myth of pure evil," the innocent, well-meaning victims are going about their business when they are suddenly assaulted by wicked, malicious evildoers. Baumeister describes the situation as a possible distortion by both the perpetrator and the victim; the perpetrator may minimize the offense while the victim maximizes it, and so accounts of the incident should not be immediately taken as objective truths.

In context, Baumeister refers to the common behavior of the aggressor seeing themselves as more of the "victim" than the abused, justifying a horrific act by way of their "moral complexity". This usually stems from an "excessive sensitivity" to insults, which he finds as a consistent pattern in abusive husbands. Essentially, the abuse the perpetrator administers is generally excessive, in comparison to the act/acts that they claim as to have provoked them.[40]
反対意見
社会心理学者であり人格心理学者であるロイ・バウマイスターは、被害者を非難することが必ずしも常に誤りであるとは限らないと主張した。彼は、口論におけ る被害者の役割を示すことは、暴力や残酷さについての典型的な説明に反するかもしれないと主張した。バウマイスターによれば、「純粋悪の神話」の古典的な 物語では、罪のない善意の被害者が自分たちの仕事をしているときに、突然、邪悪で悪意に満ちた悪人に襲われる。バウマイスターはこの状況を、加害者と被害 者の双方によって歪曲される可能性があると表現している。加害者は犯罪を最小化し、被害者はそれを最大化する可能性があるため、事件に関する説明をすぐに 客観的真実として受け取るべきではない。

バウマイスターは、加害者が自分自身を被虐待者よりも「被害者」とみなし、「道徳的複雑性」によって恐ろしい行為を正当化するという一般的な行動について 言及している。これは通常、侮辱に対する「過度の過敏さ」に起因しており、虐待夫に見られる一貫したパターンだという。基本的に、加害者が行う虐待は、一 般的に、それを誘発したと主張する行為/行為と比較して過剰である[40]。
Scientific studies on victim blaming
A 2017 review by Lennon et al. found that women who wear immodest or sexual clothing self-objectify themselves, which causes anxiety, unhappiness, body-dissatisfaction, and body shame.[41] They found that "[o]bservers link wearing sexy dress to violence including sexual coercion, sexual harassment, sexual assault, and unwelcome groping, touching, and grabbing."[41] However, only two studies under their review directly investigated dress and real experience of sexual assault; neither study found a connection. Lennon et al. noted that few researchers had studied the influence of actual sexual behavior on potential relationships between sexual violence and dress. One exception was a 2007 study of flashing at college homecoming events, in which Annette Lynch found that "a dress style which might be considered not provocative becomes provocative when the behavior of the woman wearing it becomes suggestive (i.e., when she flashes)" and women who attended homecoming matches were often groped and coerced into exposing themselves.[41][42]
被害者非難に関する科学的研究
Lennonらによる2017年のレビューによると、みだらな服装や性的な服装をしている女性は、自分自身を自己客観視しており、それが不安、不幸、身体 不満足、身体羞恥心を引き起こしていることがわかった[41]。 彼らは、「セクシーな服装をしていることが、性的強要、セクシュアル・ハラスメント、性的暴行、歓迎されない触ったり、触られたり、つかまれたりすること を含む暴力と関連している」[41]ことを発見した。しかし、彼らのレビューでは、服装と性的暴行の実体験を直接調査した研究は2つしかなく、どちらの研 究でも関連性は認められなかった。Lennonらは、性的暴力と服装の潜在的な関係について、実際の性的行動の影響を研究した研究者はほとんどいないと指 摘している。一つの例外は、大学のホームカミング・イベントにおけるフラッシュに関する2007年の研究で、アネット・リンチは、「挑発的でないと考えら れるかもしれないドレス・スタイルが、それを着ている女性の行動が示唆的になると(すなわち、フラッシュをたくと)挑発的になる」ことを発見し、ホームカ ミングの試合に参加した女性は、しばしば体を触られたり、露出を強要されたりした[41][42]。
Horseshoe theory and nonpolarized views
Some scholars make the argument that some of the attitudes that are described as victim blaming and the victimologies that are said to counteract them are both extreme and similar to each other, an example of the horseshoe theory. For instance, they argue that the claim that "women wearing provocative clothing cause rape" is as demeaning to men as it is to women as depicting men as incapable of controlling their sexual desire is misandrist and denies men full agency, while also arguing that the generalization that women do not lie about rape (or any generalization about women not doing some things because of their gender) is misogynist by its implicit assumption that women act by simple default action modes which is incompatible with full agency. These scholars argue that it is important to impartially assess the evidence in each criminal trial individually and that any generalization based on statistics would change the situation from one where the control of evidence makes false reporting difficult to one where lack of individual control of the alleged crime makes it easier to file false reports and that statistics collected in the former situation would not be possible to apply to the latter situation. While the scholars make a distinction between actual victim blaming and rule by law that they consider to be falsely lumped with victim blaming in radical feminist rhetorics, they also advocate more protection from ad hominem questions to alleged victims about past life history and that the questions should focus on what is relevant for the specific alleged crime. They also cite examples that they consider to be cases of the horseshoe theory applied to the question of victim blaming. This includes cases in which psychologists who have testified on behalf of the prosecution in trials in which breast size have been used as a measure of female age when classifying pornographic cartoons as child pornography and been praised by feminists for it, and later the same psychologists have used the same psychological arguments when testifying on behalf of the defense in statutory rape cases and getting the defendant acquitted by claiming that the victim's breasts looked like those of an adult woman (considered by these scholars to be victim blaming based on appearance) and been praised by men's rights groups for it. It also includes the possibility that biopsychiatric models that consider sexual criminality hereditary and that are advocated by some feminists may blame victims of incest abuse for being genetically related to their abusers and thereby dissuading them from reporting abuse.[43][44]

Other analysts of victim blaming discourse who neither support most of the phenomena that are described as victim blaming nor most of the measures that are marketed as countermeasures against such point at the existence of other ways of discovering and punishing crimes with victims besides the victim reporting the crime. Not only are there police patrols and possible eyewitnesses, but these analysts also argue that neighbors can overhear and report crimes that take place within the house such as domestic violence. For that reason along with the possibility of many witnesses turning up over time if the crime is ongoing long term as domestic abuse is generally said to be which would make some of the witnesses likely to be considered believable, analysts of this camp of thought argue that the main problem that prevent crimes from being successfully prosecuted is offender profiling that disbelieve the capacity and/or probability of many criminals to commit the crime, rather than disbelief or blaming of victim reports. These analysts cite international comparisons that show that the percentage of male on female cases in the statistics of successfully prosecuted domestic violence is not higher in countries that apply gender feminist theories about patriarchal structures than in countries that apply supposedly antifeminist evolutionary psychology profiling of sex differences in aggressiveness, impulse control and empathy, arguing that the criminal justice system prioritizing cases in which they believe the suspect most likely to be guilty makes evolutionary psychology at least as responsible as gender feminism for leaving domestic violence cases with female offenders undiscovered no matter if the victim is male or female. The analysts argue that many problems that are often attributed to victim blaming are instead due to offender profiling, and suggest randomized investigations instead of psychological profiling of suspected offenders.[45][46]
馬蹄理論と非極論
被害者非難として語られる態度と、それに対抗するために語られる被害者論は、極端であると同時に互いに類似しているという主張をする学者がいる。例えば、 「挑発的な服を着ている女性がレイプの原因になる」という主張は、男性を性欲をコントロールできない存在として描くことで、女性同様に男性を卑下するもの であり、男性の完全な主体性を否定するものであると主張する一方、「女性はレイプについて嘘をつかない」という一般化(あるいは、女性が性別を理由にある ことをしないという一般化)は、女性が完全な主体性とは相容れない、単純なデフォルトの行動様式によって行動するという暗黙の前提によって、女性差別的で あると主張する。これらの学者たちは、それぞれの刑事裁判の証拠を個々に公平に評価することが重要であり、統計に基づく一般化は、証拠の統制によって虚偽 の報告が困難な状況から、被疑犯罪を個々に統制することができないために虚偽の報告が容易な状況に変えてしまい、前者の状況で収集された統計を後者の状況 に適用することは不可能であると主張する。学者たちは、過激なフェミニズムのレトリックの中で被害者非難と誤って一緒にされていると考える、実際の被害者 非難と法による支配を区別する一方で、被害者とされる人々に対する過去の生活史に関する名誉毀損的な質問からもっと保護されるべきであり、その質問は具体 的な被疑犯罪に関連するものに焦点を当てるべきだと提唱している。彼らはまた、馬蹄形理論が被害者非難の問題に適用されたケースと考えられる例を挙げてい る。これには、ポルノ漫画を児童ポルノと分類する際に、バストサイズを女性の年齢の尺度として使用した裁判で、検察側を代表して証言した心理学者がフェミ ニストから賞賛されたケースや、その後、同じ心理学者が法定強姦事件で弁護側を代表して証言する際に、同じ心理学的論拠を用い、被害者のバストが成人女性 のそれに似ていると主張して被告人を無罪にし(これらの学者たちは、外見に基づく被害者非難であると考える)、男性の権利団体から賞賛されたケースなどが 含まれる。また、一部のフェミニストによって提唱されている、性犯罪の遺伝性を考慮する生物学的精神医学的モデルが、近親相姦虐待の被害者が加害者と遺伝 的に関係があるとして非難し、それによって虐待を報告することを思いとどまらせる可能性も含まれている[43][44]。

被害者非難言説の他の分析者たちは、被害者非難として語られる現象のほとんども、その対策として売り出される施策のほとんども支持していないが、被害者が 犯罪を申告する以外に、被害者のいる犯罪を発見し処罰する方法が存在することを指摘している。警察のパトロールや目撃者の可能性だけでなく、家庭内暴力の ような家の中で起こる犯罪を隣人が盗み聞きして通報することも可能だと、これらのアナリストは主張する。このため、一般に家庭内暴力と言われるように、犯 罪が長期にわたって継続する場合、目撃者の何人かは信憑性があると考えられるため、多くの目撃者が時間の経過とともに現れる可能性がある。この陣営のアナ リストは、犯罪がうまく起訴されない主な問題は、被害者の報告に対する不信や非難よりも、多くの犯罪者が犯罪を犯す能力や可能性を信じない犯罪者プロファ イリングにあると主張する。これらの分析者は、起訴に成功した家庭内暴力の統計に占める男性対女性の割合が、家父長制構造に関するジェンダー・フェミニズ ム理論を適用している国の方が、攻撃性の性差に関する反フェミニズム的進化心理学プロファイリングを適用していると思われる国よりも高くないことを示す国 際比較を引用している、 刑事司法制度が、容疑者が有罪である可能性が最も高いと思われる事件を優先することで、被害者が男性であろうと女性であろうと、女性加害者のDV事件が発 見されないまま放置されていることについて、進化心理学はジェンダー・フェミニズムと少なくとも同程度の責任を負っている、と主張する。分析者たちは、し ばしば被害者非難に起因するとされる多くの問題は、代わりに加害者のプロファイリングによるものであると主張し、疑わしい加害者の心理的プロファイリング の代わりに無作為化調査を提案する[45][46]。
Examples
A myth holds that Jews went passively "like sheep to the slaughter" during The Holocaust, which is considered by many writers, including Emil Fackenheim, to be a form of victim blaming.[47] Secondary antisemitism is a type of antisemitism caused by non-Jewish Europeans' attempts to shift blame for the Holocaust onto the Jews, often summed up by the claim that "The Germans will never forgive the Jews for Auschwitz."[48]

In recent years,[when?] the issue of victim blaming has gained notoriety and become widely recognized in the media, particularly in the context of feminism, as women have often been blamed for behaving in ways that are claimed to encourage harassment.[citation needed]

Australia
Leigh Leigh, born Leigh Rennea Mears, was a 14-year-old girl from Fern Bay, New South Wales, Australia, who was murdered on 3 November 1989. While attending a 16-year-old boy's birthday party at Stockton Beach, Leigh was assaulted by a group of boys after she returned distressed from a sexual encounter on the beach that a reviewing judge later called non-consensual. After being kicked and spat on by the group, Leigh left the party. Her naked body was found in the sand dunes nearby the following morning, with severe genital damage and a crushed skull. Leigh's murder received considerable attention in the media. Initially focusing on her sexual assault and murder, media attention later concentrated more on the lack of parental supervision and the drugs and alcohol at the party, and on Leigh's sexuality. The media coverage of the murder has been cited as an example of victim blaming.[49]: 131 

Former Australian Senator Fraser Anning was sharply criticised for his comments about the Christchurch mosque shootings in New Zealand, in which 51 Muslim worshippers were killed. He claimed that immigration of "Muslim fanatics" led to the attacks, and that "while Muslims may have been victims today, usually they are the perpetrators".[50] Anning also stated that the massacre "highlights...the growing fear within our community...of the increasing Muslim presence". The comments received international attention and were overwhelmingly criticised as being insensitive and racist, and sympathetic to the views of the perpetrator.[51][52]

In some Common Law jurisdictions such as the UK, Canada, and several Australian states, the defense of provocation is only available against a charge of murder and only acts to reduce the conviction to manslaughter. Until recently criminal courts have regarded sexual infidelity such as adultery and fornication as sufficiently grave provocation as to provide a warrant, indeed a 'moral warrant', for reducing murder to manslaughter. While the warrant has spilled over into diminished responsibility defences, wounding, grievous bodily harm and attempted murder cases, it is provocation cases that have provided the precedents enshrining a defendant's impassioned homicidal sexual infidelity tale as excusatory. Periodically, judges and law reformers attempt to rein in provocation defences, most recently in England and Wales where provocation has been replaced by a loss of control defence that, most controversially, specifically excludes sexual infidelity as a trigger for loss of control.[53]

Germany
In 2016, in the wake of New Year's Eve sexual assaults in Germany, the mayor of Cologne Henriette Reker came under heavy criticism, as her response appeared to blame the victims. She called for women to follow a "code of conduct," including staying at an "arm's length" from strangers.[54] By the evening of 5 January, #einearmlänge ("an arm's length") became one of Germany's top-trending hashtags on Twitter.[55] Reker called a crisis meeting with the police in response to the incidents.[56][57] Reker called it "completely improper" to link the perpetrators to refugees.[58]

Italy
Coverage of the 2016 Murder of Ashley Ann Olsen, an American murdered in Italy during a sexual encounter with a Senegalese immigrant, focused on the victim blaming in cross-cultural encounters.[59][60]

India
In a case that attracted worldwide coverage, when a woman was raped and killed in Delhi in December 2012, some Indian government officials and political leaders blamed the victim for various things, mostly based on conjecture. Many of the people involved later apologized.[61]

In August 2017, the hashtag #AintNoCinderella trended on social media India, in response to a high-profile instance of victim-blaming. After Varnika Kundu was stalked and harassed by two men on her way home late at night, Bharatiya Janata Party Vice President Ramveer Bhatti addressed the incident with a claim that Kundu was somehow at fault for being out late by herself. Social media users took to Twitter and Instagram to challenge the claim that women should not be out late at night, and if they are, they are somehow "asking for it". Hundreds of women shared photos of themselves staying out past midnight, dressing boldly, and behaving in (harmless) ways that tend to be condemned in old-fashioned, anti-feminist ideology.[62]

United States
In 1938 the Madera Tribune ran the front page headline "Mother Blames her Daughter Equally with Man for Murder" in describing the stabbing death of 19-year-old Leona Vlught in Oakland.[63] The victim's mother's "resentment against the boy who killed her" was said to be softened upon learning that her daughter drank alcohol and "went on a petting party when she was supposed to be spending the night with girl friends".[63] The perpetrator Rodney Greig was later convicted of the crime and executed in the San Quentin gas chamber.

In a 2010 case, an 11-year-old female rape victim who suffered repeated gang rapes in Cleveland, Texas, was accused by a defense attorney of being a seductress who lured men to their doom.[64] "Like the spider and the fly. Wasn't she saying, 'Come into my parlor', said the spider to the fly?", he asked a witness.[64] The New York Times ran an article uncritically reporting on the way many in the community blamed the victim, for which the newspaper later apologized.[64][65]

ホロコーストの間、ユダヤ人は「屠殺場に向かう羊のように」受動的に行ったという神話があるが、これはエミール・ファッケンハイムをはじめとする多くの作 家によって被害者非難の一形態であるとみなされている[47]。二次的反ユダヤ主義は、ホロコーストの責任をユダヤ人に転嫁しようとする非ユダヤ系ヨー ロッパ人の試みによって引き起こされる反ユダヤ主義の一種であり、しばしば「ドイツ人はアウシュビッツの件でユダヤ人を決して許さない」という主張に要約 される[48]。

近年、[いつ?]被害者非難の問題は、特にフェミニズムの文脈で、ハラスメントを助長すると主張されるような振る舞いをした女性がしばしば非難されること から、有名になり、メディアで広く認識されるようになった[要出典]。

オーストラリア
リー・リー(Leigh Leigh)は、リー・レンネア・ミアーズ(Leigh Rennea Mears)として生まれ、オーストラリアのニュー・サウス・ウェールズ州ファーン・ベイに住む14歳の少女で、1989年11月3日に殺害された。ス トックトンビーチで16歳の少年の誕生日パーティに出席していたリーは、ビーチでの性的逢瀬から苦痛を感じて戻った後、少年グループから暴行を受けた。集 団に蹴られ、唾を吐きかけられたリーはパーティーを去った。翌朝、近くの砂丘で彼女の全裸死体が発見されたが、性器に深刻な損傷があり、頭蓋骨は粉砕され ていた。リーの殺人事件はメディアで大きく取り上げられた。当初は彼女の性的暴行と殺人に焦点が当てられていたが、後にメディアの関心は、親の監督不行き 届きとパーティでの薬物とアルコール、そしてリーのセクシュアリティに集中した。この殺人事件に関するメディアの報道は、被害者非難の例として挙げられて いる[49]: 131 

オーストラリアの元上院議員フレイザー・アニングは、ニュージーランドのクライストチャーチで起きたモスク銃撃事件(イスラム教徒の礼拝者51人が殺害さ れた)について発言し、激しく批判された。彼は、「イスラム狂信者」の移民が襲撃を招いたと主張し、「イスラム教徒は今日被害者であったかもしれないが、 通常は加害者である」と述べた[50]。アニングはまた、この大虐殺は「私たちのコミュニティーの中で...増大するイスラム教徒の存在に対する...恐 怖を浮き彫りにしている」と述べた。このコメントは国際的に注目され、無神経で人種差別的であり、加害者の意見に同調しているとして圧倒的な批判を浴びた [51][52]。

イギリス、カナダ、オーストラリアのいくつかの州などのコモン・ローの管轄区域では、挑発の抗弁は殺人罪に対してのみ有効であり、有罪判決を過失致死罪に 軽減するためにのみ作用する。最近まで刑事裁判所は、姦通や姦淫などの性的不貞行為を、殺人を過失致死に減刑するための令状、まさに「道徳的令状」を提供 するような、十分に重大な挑発行為とみなしてきた。この令状は、責任能力減退の抗弁、傷害罪、重傷傷害罪、殺人未遂事件にも波及しているが、被告人の熱情 的な殺人的性不貞物語を弁解の余地ありとする判例となったのは、挑発事件である。定期的に、裁判官や法改正者は挑発の抗弁を抑制しようと試みており、最近 ではイングランドとウェールズにおいて、挑発が制御不能の抗弁に取って代わられ、最も物議を醸しているのは、制御不能の引き金として性的不貞を明確に除外 していることである[53]。

ドイツ
2016年、ドイツで大晦日に発生した性的暴行事件を受け、ケルン市長のヘンリエッテ・レーカーは、被害者を非難するような対応をとり、大きな批判を浴び た。彼女は女性が見知らぬ人から「手の届く距離」にいることを含む「行動規範」に従うよう呼びかけた[54]。1月5日の夕方までに、 #einearmlänge(「手の届く距離」)はツイッターでドイツのトップトレンドのハッシュタグのひとつとなった[55]。

イタリア
2016年にイタリアでセネガル移民との性的遭遇中に殺害されたアメリカ人、アシュリー・アン・オルセン殺人事件の報道では、異文化の遭遇における被害者 非難に焦点が当てられた[59][60]。

インド
世界的に報道された事件では、2012年12月にデリーで女性がレイプされ殺害された際、インドの政府高官や政治指導者の一部が、主に憶測に基づいて、さ まざまなことで被害者を非難した。関係者の多くは後に謝罪した[61]。

2017年8月、被害者を非難する有名な事例を受けて、#AintNoCinderellaというハッシュタグがソーシャルメディアのインドで流行した。 ヴァルニカ・クンドゥが深夜の帰宅途中に2人組の男性につきまとわれ、嫌がらせを受けた後、バラティヤ・ジャナタ党副党首のラムヴィール・バッティが、ク ンドゥが1人で遅くまで外出していたことに何らかの落ち度があると主張し、この事件を取り上げた。ソーシャルメディアユーザーはツイッターやインスタグラ ムで、女性は夜遅くまで外出すべきではなく、もし外出するならば、何らかの形で「それを求めている」のだという主張に異議を唱えた。何百人もの女性たち が、真夜中過ぎまで外出し、大胆な服装をし、古風で反フェミニズム的なイデオロギーでは非難されがちな(無害な)振る舞いをしている写真を共有した [62]。

アメリカ
1938年、マデラ・トリビューン紙は、オークランドで起きた19歳のレオナ・ヴルクトの刺殺事件に関して、一面に「母親は娘を殺人犯と同等に責める」と いう見出しを掲げた。 [63] 被害者の母親の「彼女を殺した少年に対する恨み」は、娘が酒を飲み、「女友達と夜を過ごすはずだったのに、ペッティング・パーティーに出かけた」[63] ことを知ると和らいだと言われている。加害者のロドニー・グレイグは後に有罪判決を受け、サン・クエンティンのガス室で処刑された。

2010年の事件では、テキサス州クリーブランドで繰り返し集団レイプに遭った11歳の女性レイプ被害者が、弁護人から、男を破滅へと誘う誘惑者であると 非難された[64]。ニューヨーク・タイムズ』紙は、地域の多くの人々が被害者を非難する様子を無批判に報じる記事を掲載し、同紙は後に謝罪した[64] [65]。
Abusive power and control
Backlash (sociology)
Battered woman syndrome
Blame
Bullying
Contributory negligence
Crime of passion
Demonization
Denial
Divine retribution
Gaslighting
Guilt trip
Labeling theory
Mind games
Mitigating factor
Negativity bias
Post-assault treatment of sexual assault victims
Presumption of guilt
Provocation (legal)
Psychological projection
Rape shield law
Rationalization (psychology)
Scapegoating
Schadenfreude
Self-serving bias
Victimology
Victim mentality
Victim playing
Victimisation
Volenti non fit injuria

https://en.wikipedia.org/wiki/Victim_blaming


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