はじめによんでください

イベリア世界の宗教音楽、1450年~1800年:ヴィリャンシーコとその関連ジャンル

Devotional music in the Iberian world, 1450-1800 : the villancico and related genres


池田光穂

☆ 15世紀から19世紀初頭にかけて、信心のための音楽はイベリア世界において重要な役割を果たしていた。通常「ヴィリャンシーコ」という総称で呼ばれる土 地言葉の歌は、マドリガル、エンサラダ、トノ、カンタータ、さらにはオラトリオなど、さまざまな形式を含んでいたが、それらは主要な教会、王立および私設 礼拝堂、修道院、修道院などで定期的に催される多くの宗教的祝祭で演奏されていた。これらの作品は、他の国々でラテン語のモテットが担っていた役割を徐々 に果たすか、補うようになった。また、祝祭ごとに新たに作曲されることが多かったため、現存する資料はラテン語の作品よりもはるかに多く、その数は数万に 上る。世俗のジャンル、音楽、文学、パフォーマティビティとの密接な関係により、これらの作品はイベリア世界全体に現地のスタイルを広める主要な手段と なった。この音楽制作のモデルはポルトガルでも発展し、スペインとポルトガルのアメリカやアジアの植民地に急速に輸出された。多くの場合、ヴィリャンシー コのレパートリーは、これらの地域で制作された音楽の現存する最古の資料であり、国民的アイデンティティの形成において重要な役割を果たしている。本書に 収録された16編の論文は、この時代におけるイベリア世界の宗教音楽の発展を探究し、この重要なジャンルの初めての包括的な調査を提供している。

Devotional music in the Iberian world, 1450-1800 : the villancico and related genres  / edited by Tess Knighton, Álvaro Torrente, Ashgate , 2007

From the fifteenth century to the beginning of the nineteenth century, devotional music played a fundamental role in the Iberian world. Songs in the vernacular, usually referred to by the generic name of 'villancico', but including forms as varied as madrigals, ensaladas, tonos, cantatas or even oratorios, were regularly performed at many religious feasts in major churches, royal and private chapels, convents and in monasteries. These compositions appear to have progressively fulfilled or supplemented the role occupied by the Latin motet in other countries and, as they were often composed anew for each celebration, the surviving sources vastly outnumber those of Latin compositions; they can be counted in tens of thousands. The close relationship with secular genres, both musical, literary and performative, turned these compositions into a major vehicle for dissemination of vernacular styles throughout the Iberian world. This model of musical production was also cultivated in Portugal and rapidly exported to the Spanish and Portuguese colonies in America and Asia. In many cases, the villancico repertory represents the oldest surviving source of music produced in these regions, thus affording it a primary role in the construction of national identities. The sixteen essays in this volume explore the development of devotional music in the Iberian world in this period, providing the first broad-based survey of this important genre.
15 世紀から19世紀初頭にかけて、信心のための音楽はイベリア世界において重要な役割を果たしていた。通常「ヴィリャンシーコ」という総称で呼ばれる土地言 葉の歌は、マドリガル、エンサラダ、トノ、カンタータ、さらにはオラトリオなど、さまざまな形式を含んでいたが、それらは主要な教会、王立および私設礼拝 堂、修道院、修道院などで定期的に催される多くの宗教的祝祭で演奏されていた。これらの作品は、他の国々でラテン語のモテットが担っていた役割を徐々に果 たすか、補うようになった。また、祝祭ごとに新たに作曲されることが多かったため、現存する資料はラテン語の作品よりもはるかに多く、その数は数万に上 る。世俗のジャンル、音楽、文学、パフォーマティビティとの密接な関係により、これらの作品はイベリア世界全体に現地のスタイルを広める主要な手段となっ た。この音楽制作のモデルはポルトガルでも発展し、スペインとポルトガルのアメリカやアジアの植民地に急速に輸出された。多くの場合、ヴィリャンシーコの レパートリーは、これらの地域で制作された音楽の現存する最古の資料であり、国民的アイデンティティの形成において重要な役割を果たしている。本書に収録 された16編の論文は、この時代におけるイベリア世界の宗教音楽の発展を探究し、この重要なジャンルの初めての包括的な調査を提供している。
https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA83939777

Contents: Preface
Introduction, Tess Knighton and A lvaro Torrente
Waving ensaladas, Pepe Rey
Song migrations: the case of AdorA!moste, SeA+/-or, Tess Knighton
The villancico in the works of early Castilian playwrights (with a note on the function and performance of the musical parts), Alberto del RA o
Function and liturgical context of the villancico in Salamanca Cathedral, A lvaro Torrente
'The third villancico was a motet': the villancico and related genres, Andrea Bombi
The villancico as music of state in 17th-century Spain, Pablo-L. RodrA guez
Religiosity, power and aspects of social representation in the villancicos of the Portuguese Royal Chapel, Rui Cabral Lopes
'Music charms the senses...': devotional music in the Triunfos festivos of San Gines, Madrid, 1656, Janet Hathaway
A literary and typological study of the late 17th-century villancico, Alain Begue
Pastorelas and the pastoral tradition in 18th-century Spanish villancicos, Pilar Ramos LA(3)pez
The noA"l A grand chA"ur of south-western France and the Iberian villancico: towards a comparison, BenoA (R)t Michel
De rosas cercada: music by Francisco de la Huerta for the nuns of Santa Ana de A vila (1767-78), MarA a Gembero UstA!rroz
Historical and literary vestiges of the villancico in the early modern Philippines, David Irving
The 'ethnic villancico' and racial politics in 17th-century Mexico, Geoffrey Baker
The popular, the sacred, the colonial and the local: the performance of identities in the villancicos from Sucre (Bolivia), Bernardo Illari
Bibliography
Index.
目次:序文
序文、テス・ナイトンとアルバロ・トルエンテ
サラダを振る、ペペ・レイ
歌の移動:AdorA!mosteのケース、SeA+/-or、テス・ナイトン
初期カスティーリャの劇作家によるヴィリャンシーコ作品(音楽パートの機能と演奏に関する注釈付き)、アルベルト・デル・ラオ
サラマンカ大聖堂におけるヴィリャンシーコの機能と典礼上の背景、アルバロ・トルエンテ
「第3のヴィリャンシーコはモテットであった」:ヴィリャンシーコと関連ジャンル、アンドレア・ボンビ
17世紀スペインにおける国家の音楽としてのヴィリャンシーコ、パブロ・L・ロドリゲス
ポルトガル王立礼拝堂のヴィリャンシーコにおける宗教性、権力、社会的表現の側面、ルイ・カブラル・ロペス
「音楽は感覚を魅了する...」:1656年マドリッドのサン・ヒネス祭のトリウンフォにおける信心の音楽、ジャネット・ハサウェイ
17世紀後期ヴィリャンシーコの文学的・類型論的研究、アラン・ベグ
18世紀スペインのヴィリャンシーコにおけるパストレーラスと牧歌的伝統、ピラール・ラモス・ラ・
南西フランス地方のグランド・シャール楽派のノアールとイベリアのヴィリャンシーコ:比較に向けて、ベノア・ロート・ミシェル
修道女たちのためのフランシスコ・デ・ラ・ウエルタ作曲の音楽:ア・ビラのサンタ・アナ修道院(1767-78年)、マリア・ゲンベロ・ウスタルロス
近現代フィリピンにおけるヴィリャンシーコの歴史的・文学的痕跡、デイヴィッド・アーヴィング
17世紀メキシコにおける「民族ヴィリャンシーコ」と人種政治、ジェフリー・ベイカー
大衆、神聖、植民地、そしてローカル:スクレ(ボリビア)のヴィリャンシーコにおけるアイデンティティのパフォーマンス、ベルナルド・イラーリ
参考文献
索引
https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA83939777


















リ ンク

文 献

そ の他の情報


Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099

Mitzub'ixi Quq Chi'j