科学文献の読解:その批判的視点
Reading of modern science: A Critical Point of view
みなさんは、大学で学ぶ学問には文系(人文社会)と理系(自然科学)があると聞かされてきたでしょう?
しかし、それは嘘っぱちです。いやより正確に言いましょう。文系理系の区分(ないしはチャールズ・パーシー・スノウのいう「2つの文化」)は、はっきり言って歴史的に生まれてきた単なる便宜的な区分で、厳密 に学問を分類することは不可能なのです(→Snow, Charles Percy., 1959. The Two Cultures.)。なぜなら、この区分は近代科学の黎明期に何人かの知識人たちが、理念としての区分を提唱したことから始まりまし た。だが、この知識人たちだけに責任を帰することはできません。理念としての提唱を、現実の区分なのだと勘違いして、現実の学問の運営の原則として峻別す る後輩達──そうです我々のことです──にも多くの責任があります。
このページのねらいは、「世の中の科学には、文系と理系があって、それぞれ異なった世界がある」という長年にわたってきた我々の常識を破壊する ことにあります。
そこでとられる方法は、科学の相対化という手法です。これには認識論的・歴史的・社会学的な相対化というものがありますが、この授業では最後の 社会学的あるいは人類学的な相対化を主にとります。もちろん認識論的および歴史的相対化も重要な手法で、我々の勉強には不可欠な視点でもあり、適宜参考に します。
ここで考えたいことは、科学文献をどう読み理解するか、について勉強する方法についてです。使われる文献は、以下に述べられるテキストのほか に、具体的な科学文献(生命、物質、情報、歴史、経済等の諸科学)を取り上げます。もちろん、いきなり専門論文をかじっても歯が立たない可能性大ですか ら、それらの分野の専門家が一般の教養人向けに書いた準専門論文を教材に使います。
C.P.スノーが説く「人文系/理系」の対立
"I believe the intellectual life of the whole of western society is increasingly being split into two polar groups.... Two polar groups: at one pole we have the literary intellectuals, who incidentally while no one was looking took to referring to themselves as 'intellectuals' as though there were no others." (Snow 1961:4)
"Literary intellectuals at one pole-at the other scientists, and as the most representative, the physical scientists. Between the two a gulf of mutual incomprehension-sometimes (particularly among the young) hostility and dislike, but most of all lack of understanding. They have a curious distorted image of each other. Their attitudes are so different that, even on the level of emotion, they can't find much common ground. Non-scientists tend to think of scientists as brash and boastful." (Snow 1961:4-5)
"On the other hand, the scientists believe that the literary intellectuals are totally lacking in foresight, peculiarly unconcerned with their brother men, in a deep sense anti-intellectual, anxious to restrict both art and thought to the existential moment." (Snow 1961:5-6)
"It was through living among these groups. and much more, I think, through moving regularly from one to the other and back again that I got occupied with the problem of what, long before I put it on paper, I christened to myself as the 'two cultures'."(Snow 1961:2)
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