はじめによんでください

美的コミュニケーションとは?

What is Communication in Esthetics-aesthetics?

池田光穂

This research project aims to recapture the concept of arts to ordinary people, especially university students, from artists and other related professionals who dominate the market of art industries. By introducing to elementary concepts of cultural anthropology, the project begins to rethink and criticize the modern stereotype for fine arts as supreme activity by human being. The author introduces the story that any kind of arts products have potential to call to people, then he explains that people has no choice but to response to them that can be analyzed as communication process. A various ethnographic and historical cases are submitted to readers for verifying these cognitive processes in artistic activities. The project postulates that class for anthropology of arts can be suitable for students that want to learn transferable skills in any kind of academic area of post-graduate curricula.


この研究プロジェクトは、芸術市場を支配する芸術家や専門家から、一般の人々、特に大学生に芸術の概念を取り戻すことを目的としています。文化人類 学の初歩的な概念を導入することで、芸術は人間の至高の活動であるという現代の固定観念を再考し、批判することから始めます。著者は、どんな芸術品も人に 呼びかける可能性があるという話を紹介し、人はそれに反応するしかなく、それはコミュニケーションのプロセスとして分析することができると説明します。こ のような芸術活動における認知過程を検証するために、様々な民俗学的・歴史的事例が読者に提供されます。このプロジェクトは、芸術人類学のクラスが、大学 院のカリキュラムのあらゆる種類の学問領域で通用するスキルを学びたい学生に適していることを仮定しています。

芸術人類学入門:ポータル

Jan Mukařovský (11 November 1891 – 8 February 1975) was a Czech literary, linguistic, and aesthetic theorist.

Mukařovský was professor at the Charles University of Prague. He is well known for his association with early structuralism as well as with the Prague Linguistic Circle, and for his development of the ideas of Russian formalism. Among other achievements, he applied ideas from Geneva linguist and semiotician Ferdinand de Saussure to the analysis of literary and artistic expression, systematically applying and extending the concept of linguistic function to literary works and their reception in different periods. Mukařovský had a profound influence on structuralist theory of literature, comparable to that of Roman Jakobson.

ヤン・ムカジョフスキー(1891年11月11日 - 1975年2月8日)は、チェコの文学者、言語学者、美学者である。

プラハ・カレル大学の教授であった。初期の構造主義やプラハ言語学サークルと関わり、ロシア形式主義の思想を発展させたことで知られる。また、ジュネーブ の言語学者・記号学者フェルディナン・ド・ソシュールの思想を文学・芸術表現の分析に応用し、言語機能の概念を文学作品とその受容に体系的に適用・拡張す るなどの業績がある。ムカジョフスキーは、ローマン・ヤコブソンに匹敵する文学の構造主義理論に大きな影響を与えた。
Mukařovský studied linguistics and aesthetics at the Charles University in Prague and graduated in 1915. In 1922 he received his doctoral degree. Until 1925, he taught in Pilsen, then at a grammar school in Prague. In 1926 he was among the founders of the Prague Linguistic Circle, along with his close friend Roman Jakobson. In 1929, Mukařovský received his habilitation with the Máchův Máj. Estetická study, a work examining the romantic Czech poet Karel Hynek Mácha in the field of literary aesthetics.

In 1934, Mukařovský was appointed professor at the University of Bratislava in Slovakia. In 1938 he was appointed associate professor of aesthetics at the Charles University in Prague, which, however – like all other Czech universities – was closed by the occupying Nazis in November 1939. From 1941 to 1947 Mukařovský worked as an editor. After World War II, Mukařovský was favorable towards communism, and in 1948, the year of the communist coup d'état, Mukařovský became full professor at the reopened university in Prague. In the same year he was also elected Rector, a post he held until 1953. Due to increasing Stalinist pressure, Mukařovský recanted his prewar semiotic structuralism. In 1951 Mukařovský was appointed the director of the Institute for Czech Literature of the Czechoslovak Academy of Sciences, and remained in that position until 1962.
ムカジョフスキーは、プラハのカレル大学で言語学と美学を学び、 1915年に卒業した。1922年には博士号を取得した。1925年までピルゼンで教鞭をとり、その後プラハの文法学校で教壇に立つ。1926年には、親 友のローマン・ヤコブソンとともに、プラハ言語学会の創設者の一人となる。1929年、ムカジォフスキーは、Máchův Máj.のハビリテーションを受けた。これは、チェコのロマン派詩人カレル・ヒネク・マーチャを文学的美学の観点から考察した研究である。

1934年、スロバキアのブラチスラバ大学教授に就任した。1938年、プラハのカレル大学の美学准教授に任命されたが、他のチェコの大学同様、1939 年11月に占領下のナチスによって閉鎖された。1941年から1947年までは、編集者として活躍した。第二次世界大戦後、ムカジョフスキーは共産主義に 好意的で、1948年、共産党のクーデターが起きた年に、再開されたプラハの大学で正教授となった。同年、学長にも選出され、1953年まで在任した。ス ターリンの圧力が強まり、ムカジォフスキーは戦前の意味論的構造主義を撤回した。1951年、チェコスロバキア科学アカデミーのチェコ文学研究所の所長に 就任し、1962年までその職を務めた。
Mukařovský's significance is not limited to his membership in the Prague Linguistic Circle. His ideas extended beyond the realm of linguistics into the fields of poetics and aesthetics. However, reception of his theories in the West remains limited, due in part to linguistic barriers.

Mukařovský proposed to understand the literary work as a complex form. He distinguished four basic functions of language: the representative, expressive, appellative and the "aesthetic" function (Mukařovský 1938). Karl Bühler had introduced the first three functions in the "Theory of Language" (Bühler 1934) and Mukařovský added the fourth. Emphasis on the aesthetic is also reflected in his fundamental essays on the question: What is art? In "Art as Semiotic Fact," Mukařovský emphasized two characteristics of the artwork: The autonomic function and the communicative function.

Prior to World War II, Mukařovský, along with Jakobson, was close to members of the Czech avant-garde, interesting himself particularly in the Devětsil group and the Prague surrealist group.
ムカジョフスキーは、プラハ言語学会の会員であったことだけが重要なの ではない。彼の思想は言語学の領域を超えて、詩学や美学の分野にも及んでいる。しかし、西洋では言語の壁もあり、彼の理論の受容はいまだ限定的である。

ムカジェフスキーは、文学作品を複雑な形式として理解することを提案した。彼は、言 語の基本的な機能を、代表的機能、表現的機能、呼称的機能、そして「美的」機能の4つに区別した(Mukařovský 1938)。 最初の3つの機能は、カール・ビュラーが『言語論』(ビュラー1934年)で紹介していたが、ムカジョフスキーはその4つ目の機能を追加した。美学的なも のの重視は、この問題についての彼の基本的なエッセイ「芸術とは何か?」にも反映されている。ムカジョフスキーは、「記号論的事実としての芸術」におい て、芸術作品の二つの特性を強調した。「自律的機能」と「伝達的機能」で ある。

第二次世界大戦前、ムカジョフスキーはヤコブソンとともにチェコ前衛芸術のメンバーと親交を持ち、特にデヴィエチル・グループやプラハのシュールレアリス ト・グループに関心を寄せていた。
Dějiny české literatury (1959–1961), history of Czech literature, chief editor, three volumes
Studien zur strukturalistischen Ästhetik und Poetik (1974)
On Poetic Language (1976), translated by John Burbank and Peter Steiner
The Word and Verbal Art: Selected Essays (1977), translated and edited by John Burbank and Peter Steiner
Kapitel aus der Ästhetik (1978)
Structure Sign and Function: Selected Essays (1978), translated and edited by John Burbank and Peter Steiner
Aesthetic Function, Norm and Value as Social Facts (1970), Mark E. Suino translator

https://bit.ly/3wwk7Mr.
https://www.deepl.com/ja/translator.

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099



Do not paste, but [Re]Think our message for all undergraduate students!!!