想像の共同体
Imagined Communities
★想像の共同体とは、政治学者のベネディクト・アンダーソンの同名の著作からインスパイアされた、社会科学的用語で、世界各地の異なる時代、異なる地理にお ける「国民」感情の発展があったという所論で、植民地のエリート教育や初等教育の普及により識字者の増加、新聞メディアの普及、ナショナリズムの形成を謳 う出版資本主義の普及などを通して、植民地からの独立や自決権を求める社会運動が展開したという理論仮説である。
☆
『想像の共同体:
ナショナリズムの起源と拡散に関する考察』は、ベネディクト・アンダーソンによる著書で、世界各地の異なる時代、異なる地理における国民感情の発展につい
て述べている。この本は、社会集団、特にナショナリズムを表す言葉として「想像された共同体」という言葉を紹介し、以来、この言葉は無数の政治学や社会科
学の分野で標準的に使われるようになった。本書は1983年に初版が出版され、1991年に章を追加して再版され、2006年にはさらに改訂版が出版され
た。
本書は社会科学において影響力があると広く考えられており[1]、エリック・G・E・ズエローは本書を「ナショナリズムについておそらく最も読まれた本」
[2]と評し、社会科学において最も引用された出版物のトップ10に入っている[3]。
Imagined
Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism is a
book by Benedict Anderson about the development of national feeling in
different eras and throughout different geographies across the world.
It introduced the term "imagined communities" as a descriptor of a
social group—specifically nations—and the term has since entered
standard usage in myriad political and social science fields. The book
was first published in 1983 and was reissued with additional chapters
in 1991 and a further revised version in 2006. The book is widely considered influential in the social sciences,[1] with Eric G.E. Zuelow describing the book as "perhaps the most read book about nationalism."[2] It is among the top 10 most-cited publications in the social sciences.[3] |
『想像の共同体:
ナショナリズムの起源と拡散に関する考察』は、ベネディクト・アンダーソンによる著書で、世界各地の異なる時代、異なる地理における国民感情の発展につい
て述べている。この本は、社会集団、特にナショナリズムを表す言葉として「想像された共同体」という言葉を紹介し、以来、この言葉は無数の政治学や社会科
学の分野で標準的に使われるようになった。本書は1983年に初版が出版され、1991年に章を追加して再版され、2006年にはさらに改訂版が出版され
た。 本書は社会科学において影響力があると広く考えられており[1]、エリック・G・E・ズエローは本書を「ナショナリズムについておそらく最も読まれた本」 [2]と評し、社会科学において最も引用された出版物のトップ10に入っている[3]。 |
Historical argument According to Anderson's theory of imagined communities, the main historical causes of nationalism include: the increasing importance of mass vernacular literacy, the movement to abolish the ideas of rule by divine right and hereditary monarchy ("the concept was born in an age in which Enlightenment and Revolution were destroying the legitimacy of the divinely ordained, hierarchical dynastic realm....[N]ations dream of being free...The gage and emblem of this freedom is the sovereign state...", 1991, 7); and the emergence of print capitalism ("the convergence of capitalism and print technology... standardization of national calendars, clocks and language was embodied in books and the publication of daily newspapers")[2] All of these phenomena coincided with the start of the Industrial Revolution.[2][4] |
歴史的議論 アンダーソンの想像された共同体理論によれば、ナショナリズムの主な歴史的原因は以下の通りである: 大衆の方言識字の重要性が高まった、 神の権利による支配や世襲君主制の観念を廃止しようとする動き(「この概念は、啓蒙主義と革命が、神によって定められた階層的な王朝の正当性を破壊してい た時代に生まれた......ナショナリズムは自由であることを夢見る......この自由の指標であり象徴が主権国家である......」、1991 年、7); 印刷資本主義の出現(「資本主義と印刷技術の融合......国民の暦、時計、言語の標準化は、書籍と日刊新聞の発行に具現化された」)[2]。 これらの現象はすべて産業革命の開始と一致していた[2][4]。 |
Nation as an imagined community According to Anderson, nations are socially constructed.[5] For Anderson, the idea of the "nation" is relatively new and is a product of various socio-material forces. He defined a nation as "an imagined political community—and imagined as both inherently limited and sovereign".[6] As Anderson puts it, a nation "is imagined, because the members of even the smallest nation will never know most of their fellow-members, meet them, or even hear of them, yet, in the minds of each lives the image of their communion."[6] While members of the community probably will never know each of the other members, face-to-face, they identify as part of the same nation and may have similar interests. Members hold, in their minds, a mental image of their affinity: the nationhood felt with other members of your nation when your "imagined community" is in conflict with neighboring nations or when participating in an international event such as the Olympic Games. Nations are "limited" in that they have "finite, if elastic boundaries, beyond which lie other nations".[6] They are "sovereign," since no dynastic monarchy can claim authority over them, in the modern period: [T]he concept was born in an age in which Enlightenment and Revolution were destroying the legitimacy of the divinely-ordained, hierarchical dynastic realm. Coming to maturity at a stage of human history when even the most devout adherents of any universal religion were inescapably confronted with the living pluralism of such religions, and the allomorphism [incongruence, divide] between each faith's ontological claims and territorial stretch, nations dream of being free, and, if under God, directly so. The gauge and emblem of this freedom is the sovereign state.[6] Even though we may never see anyone in our imagined community, we still know they are there through communication means, such as newspapers. He describes the act of reading a daily paper as a "mass ceremony:” "It is performed in silent privacy, in the lair of the skull. Yet each communicant is well aware that the ceremony he performs is being replicated simultaneously by thousands (or millions) of others of whose existence he is confident, yet of whose identity he has not the slightest notion." (35) Finally, a nation is a community, because, regardless of the actual inequality and exploitation that may prevail in each, the nation is always conceived as a deep, horizontal comradeship. Ultimately it is this fraternity that makes it possible, over the past two centuries, for so many millions of people, not so much to kill, as willingly to die for such limited imaginings.[6] |
想像の共同体としての国民 アンダーソンによれば、国民は社会的に構築されたものである[5]。アンダーソンにとって「国民」という概念は比較的新しく、さまざまな社会的・物質的な 力の産物である。アンダーソンが言うように、国家とは「想像された政治的共同体であり、本質的に限定され、かつ主権を有するものとして想像されたもの」で ある[6] 。つまり、自分の「想像上の共同体」が近隣諸国と対立しているときや、オリンピックのような国際的なイベントに参加するときに、他の国民とともに感じる国 民性である。 ナショナリズムは「限定された」ものであり、国民は「弾力的ではあるが有限の境界を持ち、その境界の向こうには他の国家が存在する」[6]: [この概念は、啓蒙主義と革命が、神によって定められた階層的な王朝の領域の正当性を破壊していた時代に生まれた。あらゆる普遍的な宗教の最も敬虔な信奉 者でさえ、そのような宗教の生きた多元性や、各宗教の存在論的主張と領土の伸張との間の同型性[不一致、分裂]に直面せざるを得なかった人類史の段階で成 熟し、国民は自由であることを夢見るようになった。この自由の尺度であり象徴が主権国家である[6]。 たとえ想像上の共同体の誰とも会うことがなくても、新聞などのコミュニケーション手段を通じて、私たちは彼らがそこにいることを知っている。彼は、毎日の新聞を読む行為を 「集団儀式 」と表現している。 「それは髑髏の隠れ家で、静かなプライバシーの中で行われる。しかし、各コミュニケーターは、自分が行っている儀式が、何千人(あるいは何百万人)もの他の人々によって同時に再現されていることをよく知っている。(35) 最後に、国民は共同体である、 国民が共同体であるのは、それぞれの国家に実際に存在する不平等や搾取にかかわらず、国民が常に深く水平な同志として考えられているからである。結局のと ころ、この友愛があるからこそ、過去2世紀にわたって、何百万人もの人々が、限られた想像のために、殺すというよりも、喜んで死ぬことができたのである [6]。 |
Critique The first major critique of Anderson's theory was Partha Chatterjee, who contends that European colonialism de facto imposed limits to nationalism: "Even our imaginations must remain, forever, colonized" (Chatterjee, 1993: 5).[7] Feminist historians, such as Linda McDowell, have noted a much broader but also unreflexive acceptance of nationalism, as a gendered vision: "the very term horizontal comradeship [...] brings with it connotations of masculine solidarity" (McDowell, 1999: 195).[8] Imagined Communities does not directly address the gendered nature of nationalism.[citation needed] Adrian Hastings criticized the modernist interpretations of Anderson and another Marxist historian, Eric Hobsbawm, for restricting the emergence of nationalism to the modern period and the eighteenth century as ignoring the national feelings of the medieval period and the framework for national coexistence within the Bible and Christian theology.[9] Dean Kostantaras argued that Anderson's study of nationalism was far too broad, and the topic required a much more thorough investigation.[10] Writing in a retrospective essay for The New Republic in 2024, Samuel Clowes Huneke argued that the book suffered from flaws in its Marxist framework, stating that it "cannot explain the devotion that nations have and continue to inspire," while arguing, further, that Anderson's emphasis on "nations inspiring love" ignores a history of racism in the rise of nationalism, ultimately claiming that while the book "offers a compelling account of nationalism’s origins, then, it speaks little to the guises in which nationalism has reappeared in the twenty-first century, at the same time "[t]he notion that the conjoined spread of capitalism and nationalism—both of which were amply wrapped up in colonialism—had nothing to do with racism is risible."[11] |
批判 アンダーソンの理論に対する最初の主要な批判者はパルタ・チャタルジーであり、彼はヨーロッパの植民地主義が事実上ナショナリズムに制限を課していると主 張している:「われわれの想像力さえも、永遠に、植民地化されたままでなければならない」(Chatterjee, 1993: 5)[7]。 リンダ・マクダウェルのようなフェミニスト史家は、ナショナリズムがジェンダー化されたヴィジョンとして、より広く、しかし無反省に受け入れられているこ とを指摘している: 水平的な同志関係[...]という言葉には、男性的な連帯という意味合いが含まれている」(McDowell, 1999: 195)[8]。『想像された共同体』(Imagined Communities)は、ナショナリズムのジェンダー化された本質を直接的に取り上げてはいない。 エイドリアン・ヘイスティングスは、アンダーソンともう一人のマルクス主義の歴史家であるエリック・ホブズボームの近代主義的解釈は、ナショナリズムの出 現を近代と18世紀に限定しており、中世の国民感情や聖書とキリスト教神学における国民共存の枠組みを無視していると批判した[9]。 ディーン・コスタンタラスは、アンダーソンのナショナリズム研究はあまりにも広範であり、このテーマにはもっと徹底的な調査が必要だと主張した[10]。 サミュエル・クロウズ・フネケは2024年に『ニュー・リパブリック』誌に寄稿した回顧的なエッセイの中で、本書はマルクス主義的な枠組みの欠陥に苦しん でいると主張し、「国家が抱く、そして抱かれ続ける献身を説明することはできない」と述べ、さらに、アンダーソンが強調する「国家が愛を抱かせる」という ことは、ナショナリズムの台頭における人種主義の歴史を無視していると論じた、 最終的に、本書は「ナショナリズムの起源については説得力のある説明を提供しているが、21世紀に再び登場したナショナリズムの姿についてはほとんど語っ ていない。"[11] |
Nations and Nationalism by Ernest Gellner and Gellner's theory of nationalism Nations and Nationalism Since 1780: Programme, Myth, Reality and The Invention of Tradition by Eric Hobsbawm |
アーネスト・ゲルナー著『国民とナショナリズム』とゲルナーのナショナリズム論 1780年以降の国民とナショナリズム: プログラム、神話、現実、そして伝統の発明』エリック・ホブズボーム著 |
1.
Mylonas, Harris; Tudor, Maya (2021-05-11). "Nationalism: What We Know
and What We Still Need to Know". Annual Review of Political Science. 24
(1): 109–132. doi:10.1146/annurev-polisci-041719-101841. ISSN 1094-2939. 2. "The Nationalism Project: Books by Author A-B". nationalismproject.org. 3. Van Noorden, Richard; Maher, Brendan; Nuzzo, Regina (2021-07-28). "The top 100 papers: Nature News & Comment". Nature News. 514 (7524). An alternative ranking. doi:10.1038/514550a. PMID 25355343. S2CID 4466906. 4. Anderson, Benedict R. O'G. (Benedict Richard O'Gorman) (1991). Imagined communities: reflections on the origin and spread of nationalism (Rev. and extended ed.). London: Verso. pp. 39–40. ISBN 0860913295. OCLC 23356022. 5. "Benedict Anderson" (PDF). 6. Anderson, Benedict R. O'G. (1991). Imagined communities: reflections on the origin and spread of nationalism (Revised and extended. ed.). London: Verso. pp. 6–7. ISBN 978-0-86091-546-1. Retrieved 5 September 2010. 7. Chatterjee, Partha (1993). Nationalist Thought and the Colonial World: A Derivative Discourse. Minneapolis: University of Minnesota Press. 8. McDowell, Linda (1999). Gender, Identity and Place: Understanding Feminist Geographies. Cambridge: Polity Press. 9. Page 8, The Construction of Nationhood, Hastings 10. "Of "Discrete Forces" and "Spontaneous Distillations": Reconsidering Some More General Aspects of Benedict Anderson's Historical Imagination". 16 August 2021. 11. Huneke, Samuel Clowes (April 10, 2024). "Reading Imagined Communities Amid a Resurgence of Nationalism". The New Republic. Retrieved April 12, 2024. |
1. Mylonas,
Harris; Tudor, Maya (2021-05-11). 「ナショナリズム:
ナショナリズム:私たちが知っていること、そしてまだ知る必要のあること". Annual Review of Political
Science. 24 (1): 109–132. doi:10.1146/annurev-polisci-041719-101841.
issn 1094-2939. 2. 「ナショナリズム・プロジェクト: ナショナリズム・プロジェクト:著者の本 A-B". nationalismproject.org. 3. Van Noorden, Richard; Maher, Brendan; Nuzzo, Regina (2021-07-28). "トップ100論文 Nature News & Comment". Nature News". 514 (7524). 代替ランキング. doi:10.1038/514550a. PMID 25355343. S2CID 4466906. 4. Anderson, Benedict R. O『G. (Benedict Richard O』Gorman) (1991). Imagined communities: Reflections on the origin and spread of nationalism (改訂増補版). ロンドン: Verso. 39-40. ISBN 0860913295. OCLC 23356022. 5. 「ベネディクト・アンダーソン" (PDF). 6. Anderson, Benedict R. O'G. (1991). Imagined communities: Reflections on the origin and spread of nationalism (Revised and extended. ed.). ロンドン: Verso. ISBN 978-0-86091-546-1. 2010年9月5日取得。 7. Chatterjee, Partha (1993). ナショナリスト思想と植民地世界: A Derivative Discourse. ミネアポリス: University of Minnesota Press. 8. McDowell, Linda (1999). ジェンダー、アイデンティティ、そして場所: Understanding Feminist Geographies. ケンブリッジ: Polity Press. 9. 8ページ、『国民性の構築』、ヘイスティングス 10. 「離散的な力」と「自然発生的な蒸留」について: ベネディクト・アンダーソンの歴史的想像力のより一般的な側面を再考する」。16 August 2021. 11. Huneke, Samuel Clowes (April 10, 2024). 「ナショナリズムの復活の中で想像された共同体を読む」. The New Republic. 2024年4月12日取得。 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Imagined_Communities |
|
リ ンク
文 献
そ の他の情報
CC
Copyleft,
CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099