1. Of Politics and Paradigms -- Answer True or False to each statement.
1. As a form of
knowledge, interpretation is highly personal, not subject to the
consensus of observers, and therefore not subject to refutation or
proof. |
知識の一形態として、解釈は非常に個人的なも
のであり、観察者のコンセンサスに従うものではなく、したがって反論や証明の対象にはならない。 |
F/T
? |
2. As originally formulated by
Bacon, empiricism allowed that scientific observers would be guided in
the collection of data by their theories about a given phenomenon. |
ベーコンが提唱した経験主義とは、科学的観察者が、ある現象についての
理論に基づいてデータを収集することを認めるものである。 |
|
3. Replicability refers to the
assumption that an objective observer who uses the same techniques as
previous objective observers to describe a given phenom enon should
achieve similar conclusions. |
再現性とは、過去の客観的観察者と同じ手法を用いてある現象を記述した
客観的観察者が、同じような結論を得ることができるという仮定のことである。 |
|
4. Nomological/ deductive
theories are as common in the social sciences as in the physical
sciences. |
社会科学においても、物理科学と同様に、名目的な演繹的理論が一般的で
ある。 |
|
5. The criterion of
falsifiability holds that a scientific theory must be based on
statements that can potentially be proven false by observation. |
反証可能性の基準とは、科学理論は、観察によって誤りが証明される可能
性のある記述に基づいていなければならないというものである。 |
|
6. Scientists refer to a "fact"
as a theory that has been proven true by repeated observation. |
科学者は、観察を繰り返して真実であることが証明された理論を「事実」
と呼んでいる。 |
|
7. In studying the history of
scientific discovery, Thomas Kuhn observed that scientists frequently
rejected the findings and assumptions of their predecessors rather than
building upon them. |
トーマス・クーンは、科学的発見の歴史を研究する中で、科学者たちが先
人の発見や仮定を土台にするのではなく、それを否定することが多いことを観察した。 |
|
8.
Hume's "Fallacy of Selectivity" points out that scientists do not
reason inductively, but allow their preexisting beliefs to guide their
observations. |
ヒュームの「選択性の誤謬」は、科学者が帰納的に推論するのではなく、
既成の信念を観察の指針としていることを指摘している。 |
|
9.
According to Kuhn, scientists adopt a given paradigm because it has
been shown as more accurate and superior in its explanatory power than
its rivals. |
クーンによれば、科学者があるパラダイムを採用するのは、そのパラダイ
ムがライバルよりも正確で説明力に優れていると示されたからである。 |
|
10.
Kuhn originally argued that scientific paradigms are incommensurable,
in that they could not be evaluated against one another in terms of
their validity. |
クーンはもともと、科学的パラダイムは互いにその妥当性を評価すること
ができないという「非整合性」を主張していた。 |
リンク(Engaging anthropological theory : a social and political history / Mark Moberg, Routledge , 2019)
文献
その他の情報
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1997-2099