はじめによんでね!

反構造と帝国の崩壊
10:Quiz on Engaging anthropological theory : a social and political history  / Mark Moberg, Routledge , 2013

池田光穂

Answer True or False to each statement.
F/T ?
1. Malinowski argued that his functionalist theory would be of great use to the colonial administrators and missionaries who "need to exploit savage trade and savage labor."
マリノフスキーは、自分の機能主義的な理 論が、「未開の交易と未開の労働力を利用する必要がある」植民地の管理者や宣教師にとって大いに役立つと主張した。

2. Launched during the Cold War, Project Camelot sought to employ social scientists to identify the causes of social rebellion and the actions pro-US governments could take to undermine their political opposition.
冷戦時代に始まった「キャメロット計画 (Project Camelot)」は、社会科学者を起用して、社会的反乱の原因を明らかにし、親米派の政府が政敵を弱体化させるために取るべき行動を明らかにしようとす るものであった。

3. Lacking any way to analyze conflict from a functionalist perspective, the anthropologist Max Gluckman simply ignored the "rituals of rebellion" that regularly occur in some African societies.
人類学者のマックス・グラックマンは、機 能主義的な視点から紛争を分析する方法がなかったため、アフリカの一部の社会で定期的に行われている「反乱(=抵抗)の儀式」を無視していた。

4. From Raymond Firth's perspective, "social organization" consists of the actual behavior of people, as opposed to the rules for behavior prescribed by social structure.
レイモンド・ファースの視点では、「社会 組織」は、社会構造によって規定された行動のルールとは対照的に、人々の実際の行動で構成されている。

5. Marcel Mauss argued that no gift is entirely "free" to the recipient, but always contains the expectation of some return.
マルセル・モースは、贈り物は受け取る側 にとって完全に「無料」ではなく、常に何らかの見返りを期待しているものだと主張した。

6. Anthropologists who study economic behavior in non-capitalist societies tend to agree with economists that rationality is universal to all human societies.
非資本主義社会の経済行動を研究している 人類学者は、合理性はすべての人間の社会に普遍的であるという経済学者の意見に同意する傾向がある。

7. Adam Smith agreed with Hobbes in claiming that when people act in terms of their self-interest, the result is conflict, abuse, and tyranny.
アダム・スミスはホッブズに賛同し、人間 が自己利益のために行動すると、結果的に紛争や虐待、専制政治が起こると主張しました。

8. Frederic Barth argued that his theory of transactionalism - and its assumption of reciprocity in social relationships - applies well within families or egalitarian societies, but breaks down in unequal situations like the Swat Pathans.
フレデリック・バルト(バース)は、彼の 理論である取引主義、そして社会関係における互恵性の仮定は、家族や平等主義の社会ではうまくいくが、スワット・パサンのような不平等な状況では破綻する と主張した。

9. Talal Asad argues that Barth's view of khan-tenant relations as reciprocal probably reflected the fact that he interacted the most with relatively powerful individuals and internalized their view of Swat Pathans society.
タラル・アサドは、フレデリック・バース が「カーンと貸主」の関係を相互的なものと見なしたのは、彼が比較的有力な人物と最も多く交流し、彼らのスワット・パサン社会に対する見方を内面化したこ とを反映しているのではないかと論じている。

10. According to Bourdieu, an individual's position in society was determined not just by his or her wealth, but also by symbolic, social, and cultural capital.
ブルデューによれば、社会における個人の 地位は、富だけではなく、象徴資本、社会資本、文化資本によって決定されるという。

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1997-2099

Mitzub'ixi Quq Chi'j