はじめによんでね!

ポストモダン状況における文化人類学の立ち位置
02:Quiz on Engaging anthropological theory : a social and political history  / Mark Moberg, Routledge , 2013

池田光穂

Answer True or False to each statement.
F/T ?
1. Postmodernists often point to inconsistencies in different ethnographic studies of the same societies (for example, Tepoztlan, Mexico, and Samoa) as evidence that "objective" accounts of culture are impossible to attain.
ポストモダニストは、文化の「客観的」な説明が不可能である証拠とし て、同じ社会を対象とした異なる民族誌研究(例えば、メキシコのテポストラン、サモア)の間に矛盾があることを指摘する。

2. In Coming of Age in Samoa, Margaret Mead admitted that she had little knowledge of the Polynesian language and that most of her information had been gathered through translators.
マーガレット・ミードは『サモアの青春』の中で、自分はポリネシア語を ほとんど知らず、情報のほとんどは翻訳者を介して集めたものだと認めている。

3. Bronislaw Malinowski specified that his Diary in the Strict Sense of the Term was not to be published until after his death so that it would not diminish the attention given his academic publications.
ブロニスワフ・マリノウスキーは、「厳密な意味での日記」の出版を自分 の死後にすることで、自分の学術論文への注目度を下げないようにした。

4. The interviewer effect refers to the fact that the identity (nationality, race, gender, age, sexual orientation, etc.) of the researcher will often skew how people answer the questions he or she poses during the study.
インタビュアー効果とは、調査員のアイデンティティ(国籍、人種、性 別、年齢、性的指向など)によって、調査中に調査員が投げかけた質問に対する人々の答えが偏ってしまうことをさす。

5. Traditional ethnographic accounts by past anthropologists such as Mead, Lewis, and Malinowski made extensive use of the first-person pronoun "I," emphasiz ing the anthropologist's personal experiences in the field.
ミード、ルイス、マリノウスキーといった過去の人類学者による伝統的な 民族誌の記述では、一人称の代名詞である「私(I)」が多用され、人類学者の現場での個人的な体験が強調されていた。

6. According to postmodern philosopher Michel Foucault, when government and corporate bureaucracies claim to have scientific expertise, they often use that claim to extend control over other, less powerful members of society.


ポストモダンの哲学者であるミシェル・フーコーによると、政府や企業の 官僚は、科学的な専門知識を持っていると主張すると、その主張を利用して、力の弱い他の社会の構成員に対する支配を拡大することが多いという。

7. Nineteenth - century social theorist Auguste Comte argued that human behavior simply did not permit the kind of scientific generalization then developing in the fields of physics and chemistry.
19世紀の社会理論家、オーギュスト・コントは、物理学や化学の分野で 発達していた科学的一般化を、人間の行動は単純にはできないと主張した。

8. In advocating a "reflexive" anthropology, some postmodern ethnographers view themselves as story-tellers whose accounts foreground their own experiences, subjective and emotional state, and values.
ポストモダンのエスノグラファーの中には、「再帰的」人類学を提唱する 中で、自分自身をストーリーテラーとして捉え、自分自身の経験、主観的・感情的な状態、価値観を前面に出すという証言をする人もいる。

9. Believing that traditional anthropological fieldwork recreates a colonial hierarchy, some postmodern anthropologists reject fieldwork in favor of textual analysis.
伝統的な人類学のフィールドワークは、植民地時代のヒエラルキーを再現 するものだと考え、ポストモダンの人類学者の中には、フィールドワークを拒否してテキスト分析を行う者もいる。

10. Opponents of epistemological relativism, such as Marvin Harris, contend that it empowers all claims to knowledge, even those with noxious or oppressive implications.
マービン・ハリスのような認識論的相対主義の反対者は、認識論的相対主 義は、有害あるいは抑圧的な意味合いを持つものであっても、知識に対するすべての主張に力を与えると主張する。

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