文系と理系
Humanities versus Natural Sciences
このページのねらいは、「世の中の科学には、文系と理系があって、それぞ れ異なった世界がある」という長年にわたってきた我々の常識を破壊するこ とにあります。しかし、それを破壊するためには、まず、これまでの文系と理系というものが、どのように定義されてきたのかを明らかにします。そのことを明 らかにしないと、それぞれの専門分野を乗り越える、「学際的」とか「学術横断的」とか「トランスディシプリナリー(=分野横断的)」ということの意義が明 らかにされません。
そこでとられる方法は、科学の相対化という手法です。これには認識論的・歴史的・社会学的な相対化というものがありますが、この授業では最後の 社会学的あるいは人類学的な相対化を主にとります。もちろん認識論的および歴史的相対化も重要な手法で、我々の勉強には不可欠な視点でもあり、適宜参考に します。
日本の文系と理系の関係は、戦前の旧制高校の文科、理科という二分法に由来しますが、西洋では古くは大学の学部分類での自由七科(artes liberalis)すなわちリベラルアーツ(文系)と医学や法学などの応用実践学との対立の中で捉えられてきました。しかし、文系的応用専門科目(法学)と理科と理系的応用専門科目(医学)を学ぶための前段階として、リベラルアーツ(文理融合の教養科目群)を学んでおかねばなりませんでした。したがって、文系と理系の違いは、専門分化したそれぞれの大家たちから、リベラルアーツ(文理融合の教養科目群)は必要だ、いやもういらないという論争のなかで、対立化されてきました。
C.P.スノーが説く「人文系/理系」の対立がその中でも最も有名なものです。
"I believe the intellectual life of the whole of western society is increasingly being split into two polar groups.... Two polar groups: at one pole we have the literary intellectuals, who incidentally while no one was looking took to referring to themselves as 'intellectuals' as though there were no others." (Snow 1961:4)
"Literary intellectuals at one pole-at the other scientists, and as the most representative, the physical scientists. Between the two a gulf of mutual incomprehension-sometimes (particularly among the young) hostility and dislike, but most of all lack of understanding. They have a curious distorted image of each other. Their attitudes are so different that, even on the level of emotion, they can't find much common ground. Non-scientists tend to think of scientists as brash and boastful." (Snow 1961:4-5)
"On the other hand, the scientists believe that the literary intellectuals are totally lacking in foresight, peculiarly unconcerned with their brother men, in a deep sense anti-intellectual, anxious to restrict both art and thought to the existential moment." (Snow 1961:5-6)
"It was through living among these groups. and much more, I think, through moving regularly from one to the other and back again that I got occupied with the problem of what, long before I put it on paper, I christened to myself as the 'two cultures'."(Snow 1961:2)
教育用リンク
テキスト
参照リンク
参照文献
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099
Do not paste, but
[Re]Think our message for all undergraduate
students!!!