欲望の主体・ノート
Subjects of Desire, by Judith Butler
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欲望の主体性:20世紀フランスにおけるヘーゲル的考察』は、哲学者ジュディス・バトラーによる1987年の著書である。1984年に発表された博士論文に基づいている。
Subjects of Desire: Hegelian Reflections in Twentieth-Century France is a 1987 book by the philosopher Judith Butler. Their first published book, it was based on their 1984 Ph.D. dissertation. |
欲望の主体性:20世紀フランスにおけるヘーゲル的考察』は、哲学者ジュディス・バトラーによる1987年の著書である。1984年に発表された博士論文に基づいている。 |
Summary Butler examines the influence of the German philosopher Georg Wilhelm Friedrich Hegel on 20th-century French philosophy. Influenced by Alexandre Kojève, they follow and expand upon his definition of desire as the feeling of an absence or lack. Hegelian desire is in this sense a desire for non-being or death. While Butler ultimately calls for a rejection of standard Hegelianism, this moving forward itself represents a triumph for Hegel's dialectical method of the negation of difference.[1] Influenced by psychoanalysis, Butler sees the subject as having to lose identity before becoming itself. The sense of self is lost in desire, as desire is a pull towards an Other. It is a hunger for that which is not present within.[2] Butler reinterprets Hegel's category of sublation to be the developing sequence of the subject's desire for recognition.[3] Butler uses Hegel's category of sense-certainty, to question whether the subject can truly ever be aware of its own gendered sexuality. Sexual identity is hence formed in the unconscious. The creation of the "I" of sexual identity is also a radical concealment.[4] In the battle of recognition between the Master and Slave, the ultimate Lord is death. Hence the triumph of the Master, is not the victory of any subject or man, but of death and desire itself. Death and desire are inherently linked. And all desire is ultimately a wish for that which is not, a wish for suicide. Desire is the impetus towards non-existence. Death is the ultimate fulfillment of all human desires. It is this embrace of death that is true mastery. Slavery is the fear of ceasing to be.[5] |
概要 バトラーは、ドイツの哲学者ゲオルク・ヴィルヘルム・フリードリヒ・ヘーゲルが20世紀のフランス哲学に与えた影響を検証している。アレクサンドル・コ ジェーヴの影響を受けた彼らは、欲望とは不在や欠乏の感覚であるという彼の定義を踏襲し、発展させている。ヘーゲル的欲望とは、この意味で非存在や死に対 する欲望である。 バトラーは最終的に標準的なヘーゲル主義の否定を求めているが、この前進そのものが、差異の否定というヘーゲルの弁証法的手法の勝利を意味する[1]。 精神分析の影響を受け、バトラーは主体が自分自身になる前にアイデンティティを失わなければならないと考えている。欲望とは他者へと引き寄せられるものであるため、自己の感覚は欲望の中で失われる。それは内に存在しないものへの飢えである[2]。 バトラーはヘーゲルの昇華の範疇を、主体が認識を求める欲望の発展的な連続であると再解釈している[3]。 バトラーはヘーゲルの感覚的確信のカテゴリーを用いて、主体が自らのジェンダー化されたセクシュアリティを本当に認識することができるのかどうかを問うて いる。それゆえ、性的アイデンティティは無意識のうちに形成される。性的アイデンティティの「私」の創造は、過激な隠蔽でもある[4]。 主人と奴隷の認識の戦いにおいて、究極の主は死である。それゆえ主体の勝利は、いかなる主体や人間の勝利でもなく、死と欲望そのものの勝利なのである。死 と欲望は本質的に結びついている。そしてすべての欲望は、究極的にはないものへの願いであり、自殺への願いである。欲望は非存在に向かう原動力である。死 はすべての人間の欲望の究極の充足である。死を受け入れることこそが真の支配なのだ。隷属とは、存在しなくなることへの恐れである[5]。 |
Reception and influence Butler's interpretation of Hegel-Kojève's master–slave dialectic has been applied by feminist theory to the gender relations between man and woman.[5] |
受容と影響 ヘーゲル=コジェーヴの主従弁証法に対するバトラーの解釈は、フェミニズム理論によって男女間のジェンダー関係に適用されてきた[5]。 |
1. Kirby, Vicki (2006). Judith Butler: Live Theory. A&C Black. pp. 4–5. ISBN 9780826462930. 2. Lloyd, Moya (3 May 2013). Judith Butler: From Norms to Politics. Polity Press. ISBN 9780745673608. 3. Salih, Sara (2002). Judith Butler. Psychology Press. ISBN 9780415215190. 4. Mills, Patricia Jagentowicz (1996). Feminist Interpretations of G.W.F. Hegel. Penn State Press. ISBN 0271014911. 5. Ferguson, Kathy E. (3 February 1993). The Man Question: Visions of Subjectivity in Feminist Theory. University of California Press. ISBN 9780520913028. |
1. Kirby, Vicki (2006). ジュディス・バトラー: Live Theory. A&C Black. 4-5. ISBN 9780826462930. 2. Lloyd, Moya (3 May 2013). Judith Butler: From Norms to Politics. Polity Press. ISBN 9780745673608. 3. Salih, Sara (2002). Judith Butler. Psychology Press. ISBN 9780415215190。 4. Mills, Patricia Jagentowicz (1996). ヘーゲルのフェミニズム解釈. Penn State Press. ISBN 0271014911. 5. Ferguson, Kathy E. (3 February 1993). The Man Question: The Man Question: Visions of Subjectivity in Feminist Theory. カリフォルニア大学出版局。ISBN 9780520913028. |
https://en.wikipedia.org/wiki/Subjects_of_Desire |
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Sujetos
del deseo: reflexiones hegelianas en la Francia del siglo XX (título
original en inglés: Subjects of Desire: Hegelian Reflections in
Twentieth-Century France) es un libro teórico de 1987 de la filósofa
Judith Butler. Se trata de su primer libro publicado, el cual se basó
en su tesis doctoral de 1984. La traducción en español fue publicada en
2012 por Amorrortu.[1] |
『欲
望の対象:20世紀フランスにおけるヘーゲル的考察』(原題:Subjects of Desire: Hegelian Reflections
in Twentieth-Century
France)は、哲学者ジュディス・バトラーによる1987年の理論書。彼女の最初の著作であり、1984年の博士論文を基に執筆された。スペイン語訳
は2012年にアモロルトゥ社から出版された。[1] |
Resumen Butler examina la influencia del filósofo alemán Georg Wilhelm Friedrich Hegel en la filosofía francesa del siglo xx. Influenciados por Alexandre Kojève, siguen y amplían su definición del deseo como sentimiento de ausencia o carencia. El deseo hegeliano es en este sentido un deseo de no ser o de muerte. Aunque Butler en última instancia pide un rechazo del hegelianismo estándar, este avance en sí mismo representa un triunfo para el método dialéctico de Hegel de la negación de la diferencia.[2] Influenciada por el psicoanálisis, Butler considera que el sujeto debe perder su identidad antes de llegar a ser él mismo. El sentido del yo se pierde en el deseo, ya que el deseo es una atracción hacia el Otro. Es un hambre por aquello que no está presente en nuestro interior.[3] Butler reinterpreta la categoría de superación de Hegel como la secuencia en desarrollo del deseo de reconocimiento del sujeto. [4] Butler utiliza la categoría de certeza sensorial de Hegel para cuestionar si el sujeto puede verdaderamente ser consciente de su propia sexualidad de género. La identidad sexual se forma entonces en el inconsciente. La creación del «yo» de la identidad sexual es también una ocultación radical.[5] En la batalla de reconocimiento entre el Amo y el Esclavo, el Señor definitivo es la muerte. Por lo tanto el triunfo del Maestro, no es la victoria de ningún sujeto u hombre, sino de la muerte y del deseo mismo. La muerte y el deseo están intrínsecamente vinculados. Y todo deseo es, en última instancia, un deseo de lo que no es, un deseo de suicidio. El deseo es el impulso hacia la no existencia. La muerte es la satisfacción máxima de todos los deseos humanos. Es este abrazo de la muerte lo que constituye la verdadera maestría. La esclavitud es el miedo a dejar de ser.[6] |
要約 バトラーは、ドイツの哲学者ゲオルク・ヴィルヘルム・フリードリヒ・ヘーゲルが20世紀のフランス哲学に与えた影響を考察している。アレクサンドル・コ ジェーヴの影響を受けた彼らは、欲望を「欠如や欠乏の感情」と定義し、その定義をさらに発展させた。この意味で、ヘーゲルの欲望は「存在しないこと」や 「死」への欲望である。 バトラーは最終的に標準的なヘーゲル主義の拒否を要求するが、この進展そのものは、ヘーゲルの差異の否定という弁証法的方法の勝利を表している。[2] 精神分析の影響を受けたバトラーは、主体は自分自身になる前にそのアイデンティティを失わなければならないと考えている。自己意識は欲望の中で失われる。なぜなら、欲望は他者への魅力であるからだ。それは、私たちの内面に存在しないものへの飢餓である。[3] バトラーは、ヘーゲルの「超越」という概念を、主体の認識欲求の発展過程として再解釈している。[4] バトラーは、ヘーゲルの「感覚的確実性」という概念を用いて、主体が自分の性同一性を真に認識できるかどうかを疑問視している。性同一性は、無意識の中で形成される。性同一性の「自己」の創造は、根本的な隠蔽でもある。[5] 主人と奴隷の承認の闘争において、最終的な支配者は死だ。したがって、主人の勝利は、いかなる主体や人間の勝利ではなく、死と欲望そのものの勝利だ。死と 欲望は本質的に結びついている。そして、あらゆる欲望は、最終的には、存在しないものへの欲望、自殺への欲望だ。欲望は非存在への衝動だ。死は、すべての 人間の欲望の究極の満足だ。この死の抱擁こそが、真のマスターシップを構成している。奴隷制は、存在しなくなることへの恐怖だ。[6] |
Recepción e influencia La interpretación de Butler de la dialéctica amo-esclavo de Hegel-Kojève ha sido aplicada por la teoría feminista a las relaciones de género entre el hombre y la mujer.[6] |
受容と影響バトラーによるヘーゲル=コジェフの主従関係弁証法の解釈は、フェミニスト理論によって男性と女性のジェンダー関係に適用されてきた。[6] |
1.
Butler, Judith (2012). Sujetos del deseo: reflexiones hegelianas en la
Francia del siglo XX. Amorrortu. ISBN 978-950-518-397-5. Consultado el
10 de abril de 2025. 2. Kirby, Vicki (2006). Judith Butler: Live Theory. A&C Black. pp. 4-5. ISBN 9780826462930. 3. Lloyd, Moya (3 de mayo de 2013). Judith Butler: From Norms to Politics. Polity Press. ISBN 9780745673608. 4. Salih, Sara (2002). Judith Butler. Psychology Press. ISBN 9780415215190. 5. Mills, Patricia Jagentowicz (1996). Feminist Interpretations of G.W.F. Hegel. Penn State Press. ISBN 0271014911. 6. Ferguson, Kathy E. (3 de febrero de 1993). The Man Question: Visions of Subjectivity in Feminist Theory. University of California Press. ISBN 9780520913028. |
1.
Butler, Judith (2012). Sujetos del deseo: Reflectiones hegelianas en la
Francia del XX. Amorrortu. ISBN 978-950-518-397-5. 2025年4月10日閲覧。 2. Kirby, Vicki (2006). Judith Butler: Live Theory. A&C Black. 4-5. ISBN 9780826462930. 3. Lloyd, Moya (3 de mayo de 2013). Judith Butler: 規範から政治へ. Polity Press. ISBN 9780745673608. 4. Salih, Sara (2002). Judith Butler. Psychology Press. ISBN 9780415215190。 5. Mills, Patricia Jagentowicz (1996). G.W.F. ヘーゲルのフェミニズム的解釈. Penn State Press. ISBN 0271014911. 6. Ferguson, Kathy E. (3 de febrero de 1993). The Man Question: The Man Question: Visions of Subjectivity in Feminist Theory. カリフォルニア大学出版局。ISBN 9780520913028. |
https://es.wikipedia.org/wiki/Sujetos_del_deseo | |
This now classic work by one of
the most important philosophers and critics of our time charts the
trajectory of desire and its genesis from Hegel's formulation in
Phenomenology of Spirit through its appropriation by Kojeve, Hyppolite,
Sartre, Lacan, Deleuze, and Foucault, presenting how French reception
of Hegel posed successive challenges to his metaphysics and view of the
subject and revealed ambiguities within his position. Subjects of
Desire provides a sophisticated account of the post-Hegelian tradition
that has predominated in modern France and remains timely in thinking
about contemporary debates concerning desire, the unconscious,
subjection, and the subject. |
現代において最も重要な哲学者・批評家の一人である著者が、『精神現象
学』におけるヘーゲルの定式化から、コジェーヴ、イポリット、サルトル、ラカン、ドゥルーズ、フーコーによるその流用に至るまで、欲望とその発生の軌跡を
描き、フランスにおけるヘーゲル受容が、ヘーゲルの形而上学と主体観に次々と課題を突きつけ、ヘーゲルの立場における両義性を明らかにしたことを示す。欲
望の主体性』は、近代フランスを支配してきたポスト・ヘーゲルの伝統について洗練された説明を提供し、欲望、無意識、主体性、主体に関する現代の議論を考
える上でタイムリーであり続ける。 |
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リ ンク
文 献
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