かならずよんで ね!

ラテンアメリカ概念の虚実

Illusion of both America Latina and Latin America

池田光穂

LATIN AMERICA. from Encyclopedia of Latin American history and culture, 2008.

"Latin America, term commonly used to describe South America, Central America, Mexico, and the islands of the Caribbean. As such, it incorporates numerous Spanish-speaking countries, Portuguese-speaking Brazil, French-speaking Haiti and the French West Indies, and usually implies countries such as Suriname and Guyana, where Romance languages are not spoken. The term Latin America originated in France during the reign of Napoleon III [1808-1873]in the 1860s, when the country was second only to England in terms of industrial and financial strength. The French political economist Michel Chevalier [1806-1879], in an effort to solidify the intellectual underpinnings of French overseas ambitions, first proposed a "Pan-Latin" foreign policy in the hopes of promoting solidarity between nations whose languages were of Latin origin and that shared the common cultural tradition of Roman Catholicism. Led by France, the Latin peoples could reassert their influence throughout the world in the face threats from both the Slavic peoples of eastern Europe (led by Russia) and the Anglo-Saxon peoples of northern Europe (led by England). In the Western Hemisphere, Pan-Latinists distinguished between the Anglo north and the Latin south, which they gradually began to refer to as América latina. From the French l'Amérique Latino, the term came into general use in other languages."

Pan-Latinism in Wikipedia.

"Pan-Latinism first arose in prominence in France particularly from the influence of Michel Chevalier (1806–1879) who contrasted the "Latin" peoples of the Americas with the "Anglo-Saxon" peoples there.[Thomas H. Holloway. A Companion to Latin American History. Blackwell Publishing, Ltd., 2011. P. 7.] 19th century French writer Stendhal spoke of "Latinism" as an imperial idea that the Latins should rule over their non-Latin neighbours.[René Maunier. The Sociology of Colonies: An Introduction to the Study of Race Contact, Part 1. London, England, UK: Routledge, 1949, 1998, 2002. P. 203.] It was later adopted by Napoleon III [1808-1873], who declared support for the cultural unity of Latin peoples and presented France as the modern leader of the Latin peoples to justify French intervention in Mexican politics that led to the creation of the pro-French Second Mexican Empire.[Thomas H. Holloway. op.cit. p.8]"

Modern Latin America

Rousso-Lenoir, Fabienne. America Latina. New York: Assouline, 2002.

BIBLIOGRAPHY

Source from , Encyclopedia of Latin American history and culture / Jay Kinsbruner, editor in chief ; Erick D. Langer, senior editor : set - v. 6. - 2nd ed. - Detroit : Gale , c2008

1848 1848年革命により王政が終焉、Charles Louis-Napoléon Bonaparte (Napoleon III) 帰国しフランス第二共和政の大統領に就く(-1852)。

1851 国民議会に対するクーデタ、独裁権力を確立

1852 Napoleon III、皇帝に即位。第二帝政がはじまる

1853-1856 クリミア戦争による、ウィーン体制の崩壊。

1861 ベニート・ファレス大統領、西欧列強(英仏西)に対して対外債務モラトリアム宣言。10月31日3国はロンドン条約締結、支払いのために派兵を決定。

1862 フランスの介入開始 

1863 6月メキシコ市陥落。オーストリア皇弟フェルディナント・ヨーゼフ・マクシミリアン大公(Ferdinand Maximilian Joseph Maria von Habsburg-Lothringen)を皇帝を宣言。

1865 メキシコ共和国軍の巻き返しはじまる。

1867 6月マキシミリアン処刑、共和国軍の勝利

1870 フランス第三共和政(-1940)

1871 ファレス再選するも、再選禁止によりポリフィリオ・ディアスの反乱。ファレスは、翌年に急死。セバスティアン・レルド・デ・タヒーア暫定大統領。

1876 ディアスはクーデターにより大統領就任(-1911)

1966  Founding of the "Latin American Studies Association, LASA".

●問いかけ
私の答え
●君の答え
ラテンアメリカ研究とは何か?
本来は南北アメリカ大陸の研究であるべきものが、古くは19世紀中頃まで遡れる、20世紀の地政学的要因によりラテンアメリカとカリブ海地域が独自に切り離されてできた政治的領域を、国家単位で研究してきたもの。もはや時代遅れの概念だが、いまだ魅力を放っている。

ディシプリンと地域研究との関係をどのように考えればよいのか?
ディシプリンと地域研究がクロスする部分が、わが文化人類学の研究だと思う。(下図参照)


今後のラテンアメリカ研究はどうあるべきか?
もはや時代遅れの概念だが、いまだ魅力を放っている、その理由の解明が、ラテンアメリカ研究の課題になるのではないか?

地域研究、学際研究やその他の地域研究者との連携をどのように推進していくべきか?
私が専門的に関わる文化人類学に関連する 研究領域において、学際研究の重要性が説かれるようになったのは、すくなくとも第二次大戦後の2つの重要な出来事においてであったと思われる。それらは双 方とも、学際研究の中心的拠点となったアメリカ合州国でおこった。すなわち(i)行動科学研究、と(ii)地域研究である。それらが、それぞれ、いま実践 面において曲がり角にきていると思う

若い世代にラテンアメリカ研究の魅力をどのように伝えますか?
地域を固定化した領域として考えるのでは なく、いくつかの情景=スケープ(A.アパデュライ)の集合と考えることで、従来のラテンアメリカ研究領域以外の分野との交流流が可能になると思われる。 したがって、ラテンアメリカ研究を「救済」することは、従来の地域研究そのものを、あらたな研究領域として再定義する魅力をもっている。我々は(ポスト冷 戦期のグローバル時代という)大変、刺激的な時代にいるのだ。

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