欲望(ラカン派)
Desire
☆ ラカンの欲望の概念は、ヘーゲルの Begierde(欲望)と関連しており、これは継続的な力を示唆する用語であるため、フロイトの Wunsch(願望)の概念とはある程度異なる。ラカンの欲望は、常に無意識の欲望を指す。なぜなら、精神分析の中心的な関心事は無意識の欲望であ るからだ。ラカンは、欲望と必要、そして要求を区別している。「必要」とは、主体が自らの必要を満たすために他者に依存する生物学的本能である。他者の助けを得るた めには、「必要」は「要求」として表明されなければならない。しかし、他者の存在は「必要」を満たすだけでなく、他者の愛をも象徴する。その結果、「要 求」は二重の機能を持つことになる。一方では「必要」を表明し、他方では「愛の要求」として機能する。需要として表明された「欲求」が満たされた後も、 「愛の要求」は満たされないままである。なぜなら、他者は主体が求める無条件の愛を提供できないからだ。「欲望とは、満足を求める食欲でも、愛の要求でも ない。前者を後者から差し引いた差である」。欲望とは、需要として表明された「欲求」から生じる余剰、残余である。「欲望は、需要がニーズから切 り離された余白の中で形を成すようになる」。満たされる可能性のあるニーズとは異なり、欲望は決して満たされることはない。それは絶え間なく圧力 をかけ続け、永遠に続く。欲望の達成とは、満たされることではなく、欲望そのものの再生産にある。スラヴォイ・ジジェクは、「欲望の存在理由は、目標を達 成することや完全な満足を得ることではなく、欲望として自らを再生産することにある」と述べる。ラカンもまた、欲望と衝動を区別している。欲望は一つであり、衝動は多数ある。衝動とは、欲望と呼ばれる一つの力の部分的な現れである。ラカンの 「オブジェ・プティ・ア」の概念は、欲望の対象である。ただし、この対象は欲望が向かう対象ではなく、欲望の原因である。欲望とは、対象との関係ではな く、欠如(マンク)との関係である。
Desire Lacan's concept of desire is related to Hegel's Begierde, a term that implies a continuous force, and therefore somehow differs from Freud's concept of Wunsch.[67] Lacan's desire refers always to unconscious desire because it is unconscious desire that forms the central concern of psychoanalysis. The aim of psychoanalysis is to lead the analysand to recognize his/her desire and by doing so to uncover the truth about his/her desire. However this is possible only if desire is articulated in speech:[68] "It is only once it is formulated, named in the presence of the other, that desire appears in the full sense of the term."[69] And again in The Ego in Freud's Theory and in the Technique of Psychoanalysis: "what is important is to teach the subject to name, to articulate, to bring desire into existence. The subject should come to recognize and to name her/his desire. But it isn't a question of recognizing something that could be entirely given. In naming it, the subject creates, brings forth, a new presence in the world."[70] The truth about desire is somehow present in discourse, although discourse is never able to articulate the entire truth about desire; whenever discourse attempts to articulate desire, there is always a leftover or surplus.[71] Lacan distinguishes desire from need and from demand. Need is a biological instinct where the subject depends on the Other to satisfy its own needs: in order to get the Other's help, "need" must be articulated in "demand". But the presence of the Other not only ensures the satisfaction of the "need", it also represents the Other's love. Consequently, "demand" acquires a double function: on the one hand, it articulates "need", and on the other, acts as a "demand for love". Even after the "need" articulated in demand is satisfied, the "demand for love" remains unsatisfied since the Other cannot provide the unconditional love that the subject seeks. "Desire is neither the appetite for satisfaction, nor the demand for love, but the difference that results from the subtraction of the first from the second."[72] Desire is a surplus, a leftover, produced by the articulation of need in demand: "desire begins to take shape in the margin in which demand becomes separated from need".[72] Unlike need, which can be satisfied, desire can never be satisfied: it is constant in its pressure and eternal. The attainment of desire does not consist in being fulfilled but in its reproduction as such. As Slavoj Žižek puts it, "desire's raison d'être is not to realize its goal, to find full satisfaction, but to reproduce itself as desire".[73] Lacan also distinguishes between desire and the drives: desire is one and drives are many. The drives are the partial manifestations of a single force called desire.[74] Lacan's concept of "objet petit a" is the object of desire, although this object is not that towards which desire tends, but rather the cause of desire. Desire is not a relation to an object but a relation to a lack (manque). |
欲望 ラカンの欲望の概念は、ヘーゲルの Begierde(欲望)と関連しており、これは継続的な力を示唆する用語であるため、フロイトの Wunsch(願望)の概念とはある程度異なる[67]。ラカンの欲望は常に無意識の欲望を指す。なぜなら、精神分析の中心的な関心事は無意識の欲望であ るからだ。 精神分析の目的は、被分析者が自身の欲望を認識し、そうすることで自身の欲望の真実を明らかにすることである。しかし、これは欲望が言語化されて初めて可 能となる:[68]「欲望が言葉として表現され、他者の前で名付けられて初めて、欲望は言葉の完全な意味において現れる」[69]。そして『フロイトの理 論における自我と精神分析の技術』でも再び述べている。「重要なのは、対象者に名前を付け、言語化し、欲望を存在させることを教えることである。対象者は 自分の欲望を認識し、名前付けるようになるべきである。しかし、それは完全に与えられる可能性のあるものを認識する問題ではない。それを名付けることで、 主体は世界に新たな存在を生み出し、引き起こすのである。」[70]欲望の真実は、言説の中に何らかの形で存在している。しかし、言説は欲望の真実のすべ てを明確に表現することはできない。欲望を表現しようとするたびに、常に何かが残ったり余ったりするのだ。[71] ラカンは、欲望と必要、そして要求を区別している。「必要」とは、主体が自らの必要を満たすために他者に依存する生物学的本能である。他者の助けを得るた めには、「必要」は「要求」として表明されなければならない。しかし、他者の存在は「必要」を満たすだけでなく、他者の愛をも象徴する。その結果、「要 求」は二重の機能を持つことになる。一方では「必要」を表明し、他方では「愛の要求」として機能する。需要として表明された「欲求」が満たされた後も、 「愛の要求」は満たされないままである。なぜなら、他者は主体が求める無条件の愛を提供できないからだ。「欲望とは、満足を求める食欲でも、愛の要求でも ない。前者を後者から差し引いた差である」[72]。欲望とは、需要として表明された「欲求」から生じる余剰、残余である。「欲望は、需要がニーズから切 り離された余白の中で形を成すようになる」[72]。満たされる可能性のあるニーズとは異なり、欲望は決して満たされることはない。それは絶え間なく圧力 をかけ続け、永遠に続く。欲望の達成とは、満たされることではなく、欲望そのものの再生産にある。スラヴォイ・ジジェクは、「欲望の存在理由は、目標を達 成することや完全な満足を得ることではなく、欲望として自らを再生産することにある」と述べる[73]。 ラカンもまた、欲望と衝動を区別している。欲望は一つであり、衝動は多数ある。衝動とは、欲望と呼ばれる一つの力の部分的な現れである[74]。ラカンの 「オブジェ・プティ・ア」の概念は、欲望の対象である。ただし、この対象は欲望が向かう対象ではなく、欲望の原因である。欲望とは、対象との関係ではな く、欠如(マンク)との関係である。 |
In
The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis Lacan argues that
"man's desire is the desire of the Other." This entails the following: 1. Desire is the desire of the Other's desire, meaning that desire is the object of another's desire and that desire is also desire for recognition. Here Lacan follows Alexandre Kojève, who follows Hegel: for Kojève the subject must risk his own life if he wants to achieve the desired prestige.[75] This desire to be the object of another's desire is best exemplified in the Oedipus complex, when the subject desires to be the phallus of the mother. 2. In "The Subversion of the Subject and the Dialectic of Desire in the Freudian Unconscious",[76] Lacan contends that the subject desires from the point of view of another whereby the object of someone's desire is an object desired by another one: what makes the object desirable is that it is precisely desired by someone else. Again Lacan follows Kojève. who follows Hegel. This aspect of desire is present in hysteria, for the hysteric is someone who converts another's desire into his/her own (see Sigmund Freud's "Fragment of an Analysis of a Case of Hysteria" in SE VII, where Dora desires Frau K because she identifies with Herr K). What matters then in the analysis of a hysteric is not to find out the object of her desire but to discover the subject with whom she identifies. 3. Désir de l'Autre, which is translated as "desire for the Other" (though it could also be "desire of the Other"). The fundamental desire is the incestuous desire for the mother, the primordial Other.[77] 4. Desire is "the desire for something else", since it is impossible to desire what one already has. The object of desire is continually deferred, which is why desire is a metonymy.[78] 5. Desire appears in the field of the Other—that is, in the unconscious. Last but not least for Lacan, the first person who occupies the place of the Other is the mother and at first the child is at her mercy. Only when the father articulates desire with the Law by castrating the mother is the subject liberated from desire for the mother.[79] https://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Lacan |
『精神分析の四つの基本概念』の中でラカンは、「人間の欲望とは他者の欲望である」と主張している。 1.欲望とは他者の欲望の欲望であり、欲望とは他者の欲望の対象であり、欲望とはまた承認を求める欲望でもある。ここでラカンは、ヘーゲルに続くアレクサ ンドル・コジェーヴの考えに従っている。コジェーヴによれば、主体が望みの名声を得ようとするなら、自らの命を危険にさらさなければならない[75]。他 者の欲望の対象となることを望むこの欲望は、主体が母親のファルスとなることを望むエディプス・コンプレックスに最もよく表れている。 2. 「フロイトの無意識における主体の転覆と欲望の弁証法」[76]において、ラカンは、ある人の欲望の対象が別の誰かによって欲望される対象であることか ら、主体は別の誰かの視点から欲望すると主張している。つまり、ある対象が欲望の対象となるのは、まさに他の誰かによって欲望されるからなのだ。ここでも ラカンは、ヘーゲルに従うアレクサンドル・コジェーヴに従っている。この欲望の側面はヒステリーにも見られる。ヒステリー患者は他人の欲望を自分の欲望に 変換する人物だからである(ジークムント・フロイト『精神分析におけるヒステリー症例分析の断片』SE VII を参照。ドーラがフラウ・ケーに憧れるのは、ケー夫人と自分を同一視しているからである)。したがって、ヒステリー患者の分析において重要なのは、彼女の 欲望の対象を突き止めることではなく、彼女が同一視する主体を発見することである。 3. Désir de l'Autre(他者への欲望)は、「他者への欲望」(あるいは「他者の欲望」)とも訳される。根源的な欲望とは、母親に対する近親相姦的な欲望であり、原初的な他者に対する欲望である[77]。 4.欲望とは「何か他のものへの欲望」である。なぜなら、すでに持っているものを望むことは不可能だからである。欲望の対象は絶えず先延ばしされるため、欲望は換喩である[78]。 5. 欲望は他者の領域、つまり無意識に現れる。 ラカンにとって最も重要なのは、他者の位置を占める最初の存在は母親であり、最初は子どもが母親のなすがままになるということである。父親が母親を去勢することで欲望を法と結びつけるとき初めて、主体は母親への欲望から解放される[79]。 |
リ ンク
文 献
そ の他の情報
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