クリフォード・ギアーツ
Clifford James Geertz , 1926 - 2006
解説:池田光穂
クリフォード・ジェームズ・ギアーツ(Clifford James Geertz, 1926-2006)は、アメリカの文化人類学者、とりわけ解釈人類学(interpretive anthropology)ないしは、解釈学派の人類学者(→ギアーツをひろく象徴人類学派のひとりとして解説する記事があるがそれには適切とは言えな い)。ボアズ派の正統な文化人類学の伝統を継承し、タルコット・パーソンズとクライド・ クラックホーンのそれぞれの影響——前者からは構造機能主義ならび にマックス・ウェーバーの「理解」の概念を、後者からはボアズ経由の「文化」概念の中心にすえ て「文化を意味の体系」としてかつ「行為者」が意味を紡ぎ出すと同時に産出した「意味の編目」に拘束されるという文化概念を軸に——を受けた。パーソンズ の創設したハーバードの社会関係学部(Department of Social Relations)において、インドネシアの政治と文化に関するプロジェクトに関わる。ヒルドレッド・ギアーツとともに1950年代前半に、インドネシ アのジャワ島でフィールドワークに従事する。後に単行本になる『ジャワの宗教』にてハーバード大学で博士号を取得——Religion in Modjukuto: A Study of Ritual Belief In A Complex Society.。スタンフォードでポスドク研究を終えた後は、カリフォルニア大学バークレー、シカゴ大学で教鞭をとる。1970年(48歳)から 1999年(76歳)までプリンストン高等研究所教授。2006年に死去した。ギアーツの著作は複数あるが、もっとも長期にわたり人気があり文化人類学理 論に大きな影響を与えたのは1973年(50歳)『文化の解釈』である。その中での「厚い記述(Thick description)」と(本質主義に関連した)「新時代主義(epochalism)」の2つは彼が紡 ぎ出したことばとして有名。また、その7年後の1980年に出版された『ヌガラ』(57歳)は、バリ宮廷と国 家政治に関する歴史人類学研究として著名で劇場国家(Theater State)という政治概念を提唱した。2006年に亡くなった(→「文化の解釈」)。
︎ギアーツの文化概念▶︎「厚い記述」のメタファー▶著作を読む︎︎▶文化の解釈︎▶︎︎意味のパターン▶︎ディープ・プレイ(深い遊戯)▶︎︎▶︎▶︎︎▶︎▶︎ |
︎宗教としての文化▶︎文化体系 としての宗教▶レヴィ=ストロースをよむクリフォード・ギアーツ︎︎▶︎▶︎︎▶︎▶︎︎▶︎▶︎︎▶︎▶︎ |
Clifford James Geertz
(/ɡɜːrts/ ⓘ; August 23, 1926 – October 30, 2006) was an American
anthropologist who is remembered mostly for his strong support for and
influence on the practice of symbolic anthropology and who was
considered "for three decades... the single most influential cultural
anthropologist in the United States."[2] He served until his death as
professor emeritus at the Institute for Advanced Study, Princeton. Life and career Geertz was born in San Francisco on August 23, 1926. He served in the US Navy in World War II from 1943 to 1945. Geertz received a bachelor of arts in philosophy from Antioch College at Yellow Springs, Ohio in 1950 and a doctor of philosophy in anthropology from Harvard University in 1956.[3] When in Harvard University, he studied at the Department of Social Relations with an interdisciplinary program led by Talcott Parsons. Geertz worked with Parsons, as well as Clyde Kluckhohn, and was trained as an anthropologist. Geertz conducted his first long-term fieldwork together with his wife, Hildred, in Java, Indonesia, a project funded by the Ford Foundation and the Massachusetts Institute of Technology. He also studied the religious life of a small, upcountry town for two-and-a-half years, living with a railroad laborer's family.[4]: 8–9 After finishing his thesis, Geertz returned to Indonesia, in Bali and Sumatra,[4]: 10 after which he would receive his PhD in 1956 with a dissertation entitled Religion in Modjokuto: A Study of Ritual Belief In A Complex Society.[5] Throughout his life, Geertz received honorary doctorate degrees from around fifteen colleges and universities, including Harvard, Cambridge, and the University of Chicago; as well as awards such as the Association for Asian Studies' (AAS) 1987 Award for Distinguished Contributions to Asian Studies.[6] He was a member of the American Academy of Arts and Sciences,[7] the American Philosophical Society,[8] and the United States National Academy of Sciences.[9] Following his divorce from anthropologist Hildred Geertz, his first wife, he married Karen Blu, another anthropologist.[10] |
クリフォード・ジェイムズ・ギアーツ[あるいはギアツ]
(Clifford James Geertz /ɡ(; 1926年8月23日 -
2006年10月30日)はアメリカの人類学者であり、主に象徴人類学の実践を強く支持し、影響を与えたことで知られている。
プリンストン高等研究所の名誉教授を亡くなるまで務めた。 生涯とキャリア 1926年8月23日、サンフランシスコ生まれ。1943年から1945年まで第二次世界大戦でアメリカ海軍に従軍。1950年にオハイオ州イエロースプ リングスのアンティオック・カレッジで哲学の学士号を取得し、1956年にハーバード大学で人類学の哲学博士号を取得した[3]。 ハーバード大学では、タルコット・パーソンズが率いる学際的プログラムの社会関係学科で学んだ。ギアーツはパーソンズやクライド・クラックホーンとともに 働き、人類学者としての訓練を受けた。フォード財団とマサチューセッツ工科大学によるプロジェクトで、ギアーツは妻のヒルドレッドとともにインドネシアの ジャワ島で最初の長期フィールドワークを行った。また、鉄道労働者の家族と一緒に暮らしながら、2年半にわたって田舎の小さな町の宗教生活を研究した [4]: 8-9 。 論文を書き終えた後、ギアーツはインドネシアに戻り、バリ島とスマトラ島に滞在した[4]: 10 その後、1956年に『モジョクトの宗教:複雑な社会における儀礼的信仰の研究』と題する論文で博士号を取得した[5]。 生涯を通じて、ギアーツはハーバード大学、ケンブリッジ大学、シカゴ大学を含む15の大学から名誉博士号を授与された。 [最初の妻である人類学者のヒルドレッド・ギアーツとの離婚後、同じく人類学者のカレン・ブルーと結婚した[10]。 |
Teaching He taught or held fellowships at a number of schools before joining the faculty of the anthropology department at the University of Chicago in 1960. In this period Geertz expanded his focus on Indonesia to include both Java and Bali and produced three books, including Religion of Java (1960), Agricultural Involution (1963), and Peddlers and Princes (also 1963). In the mid-1960s, he shifted course and began a new research project in Morocco that resulted in several publications, including Islam Observed (1968), which compared Indonesia and Morocco. In 1970, Geertz left Chicago to become professor of social science at the Institute for Advanced Study in Princeton, New Jersey from 1970 to 2000, then as emeritus professor. In 1973, he published The Interpretation of Cultures, which collected essays Geertz had published throughout the 1960s. That became Geertz's best-known book and established him not just as an Indonesianist but also as an anthropological theorist. In 1974, he edited the anthology Myth, Symbol, Culture that contained papers by many important anthropologists on symbolic anthropology. Geertz produced ethnographic pieces in this period, such as Kinship in Bali (1975), Meaning and Order in Moroccan Society (1978; written collaboratively with Hildred Geertz and Lawrence Rosen) and Negara (1981). Later life From the 1980s to his death, Geertz wrote more theoretical and essayistic pieces, including book reviews for the New York Review of Books. As a result, most of his books of the period are collections of essays—books including Local Knowledge (1983), Available Light (2000), and Life Among The Anthros (2010), which was published posthumously. He also produced a series of short essays on the stylistics of ethnography in Works and Lives (1988), while other works include the autobiographical After The Fact (1995). Geertz conducted extensive ethnographic research in Southeast Asia and North Africa. This fieldwork was the basis of Geertz's famous analysis of the Balinese cockfight among others. While holding a position in Chicago in the 1960s, he directed a multidisciplinary project titled Committee for the Comparative Studies of New Nations. As part of the project, Geertz conducted fieldwork in Morocco on "bazaars, mosques, olive growing and oral poetry,"[4]: 10 collecting ethnographic data that would be used for his famous essay on thick description.[11] Geertz contributed to social and cultural theory and is still influential in turning anthropology toward a concern with the frames of meaning within which various peoples live their lives. He reflected on the basic core notions of anthropology, such as culture and ethnography. He died of complications following heart surgery on October 30, 2006.[10] At the time of his death, Geertz was working on the general question of ethnic diversity and its implications in the modern world. |
教職 1960年にシカゴ大学人類学部の教員になる前は、多くの学校で教鞭をとったり、フェローシップを受けたりしていた。この時期、ギアーツはインドネシアに 焦点を絞り、ジャワ島とバリ島を含むようになり、『Religion of Java』(1960年)、『Agricultural Involution』(1963年)、『Peddlers and Princes』(同じく1963年)の3冊の本を出版した。1960年代半ばには方針を転換し、モロッコで新たな研究プロジェクトを開始。その結果、イ ンドネシアとモロッコを比較した『Islam Observed』(1968年)など数冊の出版物を生み出した。 1970年、ギアーツはシカゴを離れ、1970年から2000年までニュージャージー州プリンストンにある高等研究所の社会科学教授となり、その後名誉教 授となった。1973年、彼は1960年代を通してギアーツが発表したエッセイを集めた『文化の解釈』を出版した。この本はゲアーツの最も有名な著書とな り、インドネシア研究者としてだけでなく、人類学の理論家としての地位を確立した。1974年には、象徴人類学に関する多くの重要な人類学者の論文を収録 したアンソロジー『神話、象徴、文化』を編集した。この時期、ギアーツは『バリ島の親族関係』(1975年)、『モロッコ社会の意味と秩序』(1978 年、ヒルドレッド・ギアーツとローレンス・ローゼンとの共著)、『ネガラ』(1981年)といった民族誌的作品を発表した。 その後の人生 1980年代から亡くなるまで、ギアーツは『ニューヨーク・レビュー・オブ・ブックス』に書評を寄稿するなど、より理論的でエッセイ的な作品を書いてい た。その結果、この時期の著書のほとんどはエッセイ集であり、『Local Knowledge』(1983年)、『Available Light』(2000年)、『Life Among The Anthros』(2010年)などがある。また、『Works and Lives』(1988年)では、民族誌の文体論に関する一連の短いエッセイを発表し、その他の著作には自伝的な『After The Fact』(1995年)などがある。 ギアーツは東南アジアと北アフリカで大規模な民族誌調査を行った。このフィールドワークは、ギアーツの有名なバリの闘鶏分析の基礎となった。1960年代 にはシカゴで職を得ながら、「新国家比較研究委員会」という学際的なプロジェクトを指揮した。プロジェクトの一環として、ギアーツはモロッコで「バザー ル、モスク、オリーブ栽培、口承詩」に関するフィールドワークを行った[4]: 10 厚い記述に関する有名なエッセイに使用されることになる民族誌的データを収集した[11]。 ギアーツは社会・文化理論に貢献し、人類学を様々な民族が自分たちの生活を営む上での意味の枠組みへの関心へと向かわせる上で、今なお影響力を有している。彼は文化や民族誌といった人類学の基本的な核となる概念について考察した。 2006年10月30日、心臓手術後の合併症により死去。[10] 死去当時、ギアーツは民族の多様性と現代世界におけるその意味合いに関する一般的な問題に取り組んでいた。 |
Main ideas, contributions, and influences Cockfight in Bali Geertz's often-cited essay "Deep Play: Notes on the Balinese Cockfight"[12] is a classic example of thick description, a concept adopted from the British philosopher Gilbert Ryle which comes from ordinary language philosophy. Thick description is an anthropological method of explaining with as much detail as possible the reason behind human actions.[13] Many human actions can mean many different things, and Geertz insisted that the anthropologist needs to be aware of this. The work proved influential amongst historians, many of whom tried to use these ideas about the 'meaning' of cultural practice in the study of customs and traditions of the past. Another of Geertz's philosophical influences is that of Ludwig Wittgenstein's post-Tractatus philosophy, from which Geertz incorporates the concept of family resemblances into anthropology. Geertz would also introduce anthropology to the "umwelt-mitwelt-vorwelt-folgewelt" formulation of Alfred Schütz's phenomenology,[14]: 367n stressing that the links between the "consociate", "contemporary", "predecessor", and "successor" that are commonplace in anthropology derive from this very formulation.[2]: 68 At the University of Chicago, Geertz became a champion of symbolic anthropology, a framework which gives prime attention to the role of symbols in constructing public meaning. In his seminal work The Interpretation of Cultures (1973), Geertz outlined culture as "a system of inherited conceptions expressed in symbolic forms by means of which men communicate, perpetuate, and develop their knowledge about and attitudes toward life."[12]: 89 He was one of the earliest scholars to see that the insights provided by common language, philosophy and literary analysis could have major explanatory force in the social sciences.[12] Geertz aimed to provide the social sciences with an understanding and appreciation of “thick description.” Geertz applied thick description to anthropological studies, particularly to his own 'interpretive anthropology', urging anthropologists to consider the limitations placed upon them by their own cultural cosmologies when attempting to offer insight into the cultures of other people.[11]: 5 He produced theory that had implications for other social sciences; for example, Geertz asserted that culture was essentially semiotic in nature, and this theory has implications for comparative political sciences.[12] Max Weber and his interpretative social science are strongly present in Geertz's work. Drawing from Weber, Geertz himself argues for a “semiotic” concept of culture:[12] Believing…that man is an animal suspended in webs of significance he himself has spun…I take culture to be those webs, and the analysis of it to be therefore not an experimental science in search of law but an interpretative one in search of meaning. It is explication I am after, construing social expression on their surface enigmatical. (p.5) Geertz argues that to interpret a culture's web of symbols, scholars must first isolate its elements, specifying the internal relationships among those elements and characterize the whole system in some general way according to the core symbols around which it is organized, the underlying structures of which it is a surface expression, or the ideological principles upon which it is based. It was his view that culture is public, because “meaning is,” and systems of meanings are what produce culture, because they are the collective property of a particular people.[12] We cannot discover the culture's import or understand its systems of meaning, when, as Wittgenstein noted, “we cannot find our feet with them.”[12] Geertz wants society to appreciate that social actions are larger than themselves:[12] It is not against a body of uninterrupted data, radically thinned descriptions, that we must measure the cogency of our explications, but against the power of the scientific imagination to bring us into touch with the lives of strangers. (p.18) In seeking to converse with subjects in foreign cultures and gain access to their conceptual world, this is the goal of the semiotic approach to culture.[12] Cultural theory is not its own master; at the end of the day we must appreciate, that the generality “thick description” contrives to achieve, grows out of the delicacy of its distinctions, not the sweep of its abstraction.[12] The essential task of theory-building here is not to codify abstract regularities, but to make thick description possible; not to generalize across cases, but to generalize within them.[12] During Geertz's long career he worked through a variety of theoretical phases and schools of thought. He would reflect an early leaning toward functionalism in his essay "Ethos, Worldview and the Analysis of Sacred Symbols", writing that "the drive to make sense out of experience, to give it form and order, is evidently as real and pressing as the more familiar biological needs."[12]: 140 |
主なアイデア、貢献、影響 バリの闘鶏 よく引用されるゲーツのエッセイ「深い遊び:バリの闘鶏に関するノート」[12]は、イギリスの哲学者ギルバート・ライルから採用された概念であり、通常 の言語哲学に由来する厚い記述の典型的な例である。厚い記述とは、人間の行動の背後にある理由をできるだけ詳細に説明する人類学的手法である。この著作は 歴史家の間でも影響力を持ち、多くの歴史家が過去の習慣や伝統の研究において、文化的実践の「意味」に関するこれらの考え方を利用しようとした。 ギアーツの哲学的影響のもうひとつは、ルートヴィヒ・ウィトゲンシュタインの『哲学探究』以後の哲学であり、そこからゲアーツは家族類似性の概念を人類学 に取り入れた。ギアーツはまた、アルフレッド・シュッツの現象学の「ウムヴェルト=ミトヴェルト=ヴォルヴェルト=フォルゲヴェルト」という定式化を人類 学に導入することになる[14]: 367n 人類学で一般的な「関連」、「現代」、「前任者」、「後継者」の間の結びつきはまさにこの定式化に由来することを強調している[2]: 68。 シカゴ大学では、ギアーツは象徴人類学の擁護者となった。この枠組みは、公的な意味を構築する際の象徴の役割に最大の注意を払うものである。彼の代表的な 著作である『文化の解釈』(1973年)において、ギアーツは文化とは「人間が人生についての知識や人生に対する態度を伝達し、永続させ、発展させる手段 によって象徴的な形で表現される継承された概念の体系」であると概説している[12]: 89。 彼は、共通言語、哲学、文学分析によってもたらされる洞察が、社会科学において主要な説明力を持ちうると考えた初期の学者の一人である。ギアーツは厚い記 述を人類学的研究、特に彼自身の「解釈人類学」に適用し、他の人々の文化に対する洞察を提供しようとする際に、自らの文化的コスモロジーによって課された 制限を考慮するよう人類学者に促した[11]: 5 彼は他の社会科学に示唆を与える理論を生み出した。例えば、ギアーツは文化は本質的に記号論的なものであると主張し、この理論は比較政治科学に示唆を与え るものである[12]。 マックス・ウェーバーと彼の解釈的社会科学はギアーツの研究に強く存在している。ヴェーバーから引き出して、ギアーツ自身も文化の「記号論的」概念を主張している[12]。 人間は、彼自身が紡いだ意義の網の中に吊るされた動物であると...私は信じている...文化とはそのような網であり、その分析とはそれゆえ、法則を探求 する実験科学ではなく、意味を探求する解釈科学であると私は考えている。私が求めているのは説明であり、謎めいた表面上の社会的表現を解釈することなの だ。(p.5) ギアーツは、文化の象徴の網を解釈するためには、学者はまずその要素を分離し、それらの要素間の内部関係を特定し、それが組織化されている核となる象徴 や、それが表面的な表現である根底にある構造、あるいはそれが基礎としているイデオロギー的原理に従って、システム全体を何らかの一般的な方法で特徴づけ なければならないと主張している。ウィトゲンシュタインが指摘したように、「われわれは彼らと一緒に自分の足を見つけることができない」[12]とき、わ れわれは文化の重要性を発見することも、その意味のシステムを理解することもできない。 私たちが説明の説得力を測らなければならないのは、途切れることのないデータ群や、根本的に間引かれた記述に対してではなく、私たちを見知らぬ人々の生活に触れさせる科学的想像力の力に対してである。(p.18) 文化論はそれ自身の主人ではない。結局のところ、「厚い記述」が達成しようとする一般性は、その抽象性の広さではなく、その区別の繊細さによって育まれる のだということを理解しなければならない。 [ここでの理論構築の本質的な仕事は、抽象的な規則性を体系化することではなく、厚みのある記述を可能にすることである。 ギアーツの長いキャリアの中で、彼は様々な理論的段階や学派を経てきた。彼はエッセイ「Ethos, Worldview and the Analysis of Sacred Symbols(エトス、世界観、聖なるシンボルの分析)」の中で、機能主義への初期の傾倒を反映し、「経験から意味を見出そうとする衝動、経験に形と秩 序を与えようとする衝動は、より身近な生物学的な欲求と同じくらい現実的で差し迫ったものであることは明らかである」と書いている[12]: 140 |
Legacy Geertz's research and ideas have had a strong influence on 20th-century academia, including modern anthropology and communication studies, as well as for geographers, ecologists, political scientists, scholars of religion, historians, and other humanists.[15] University of Miami Professor Daniel Pals (1996) wrote of Geertz that "his critics are few; his admirers legion."[16] Talal Asad attacked the dualism in Geertzian theory: the theory does not provide a bridge between external symbols and internal dispositions. Asad also pointed out the need for a more nuanced approach toward the historical background of certain concepts.[17] Criticizing Geertz's theory of religion in general, Asad pointed out a gap between 'cultural system' and 'social reality' when attempting to define the concept of religion in universal terms.[17] He would also criticize Geertz for ascribing an authorizing discourse around conversations of comparative religion that, Asad argues, does not really exist. Furthermore, Asad criticized Geertz for operating according to a eurocentric view of religion that places import on signs and symbols that may or may not carry through in non-Christian religious cultures.[18] |
遺産 ギアーツの研究と思想は、地理学者、生態学者、政治学者、宗教学者、歴史学者、その他の人文学者だけでなく、現代の人類学やコミュニケーション学を含む20世紀の学界に強い影響を与えた[15]。 マイアミ大学のダニエル・パルス教授(1996年)はギアーツについて「彼の批判者は少なく、彼の称賛者は大勢いる」と書いている[16]。アサドはま た、特定の概念の歴史的背景に対するよりニュアンスのあるアプローチの必要性を指摘した[17]。一般的にゲルツの宗教論を批判するアサドは、普遍的な用 語で宗教の概念を定義しようとするとき、「文化システム」と「社会的現実」の間のギャップを指摘した[17]。 彼はまた、ゲルツが比較宗教の会話において、実際には存在しない権威ある言説を振りかざしていると批判した。さらにアサドは、非キリスト教的な宗教文化に おいて通じるか通じないかわからない標識や象徴を重要視するヨーロッパ中心主義的な宗教観に従ってギアーツが活動していることを批判した[18]。 |
Stephen Greenblatt Robert Darnton Mark R. Woodward Talal Asad |
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Publications Main article: List of important publications in anthropology Bibliography of major works 1960. The Religion of Java. Chicago: University Of Chicago Press (1976, revised ed.). ISBN 9780226285108. 1963. Peddlers and Princes: Social Development and Economic Change in Two Indonesian Towns. Chicago: University Of Chicago Press. LCCN 63-18844. 1964. Agricultural Involution: the process of ecological change in Indonesia. Berkeley: University of California Press. 1966. "Religion as a Cultural System." Pp. 1–46 in Anthropological Approaches to the Study of Religion, edited by M. Banton. ASA Monographs 3. London: Tavistock Publications. 1968. Islam Observed, Religious Development in Morocco and Indonesia. Chicago: University Of Chicago Press (1971). ISBN 0-226-28511-1. 1973. The Interpretation of Cultures. New York: Basic Books (2000). ISBN 0-465-09719-7. 1975. Kinship in Bali, coauthored by H. Geertz. Chicago: University Of Chicago Press (1978), paperback: ISBN 0-226-28516-2 1980. 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Meaning and Order in Moroccan Society: Three Essays in Cultural Analysis, written with H. Geertz and L. Rosen. Cambridge: Cambridge University Press. See his own contribution on "Suq: The Bazaar Economy in Sefrou" (Pp. 123–225). 1980. Negara: The Theatre State in Nineteenth-Century Bali. Princeton: Princeton University Press. 1983. Local Knowledge: Further Essays in Interpretive Anthropology. New York: Basic Books. "Centers, Kings, and Charisma: Reflections on the Symbolics of Power." Pp. 121–46 in Local Knowledge. "From the Native's Point of View: On the Nature of Anthropological Knowledge." pp. 55–70.In: Local Knowledge. 1983. "Notions of Primitive Thought: Dialogue with Clifford Geertz." Pp. 192–210 in States of Mind, edited & composed by J. Miller. New York: Pantheon. 1984. "Anti Anti-Relativism: 1983 Distinguished Lecture." American Anthropologist 82:263–78. 1984. "Culture and Social Change: The Indonesian Case." Man 19:511–32. 1986. Pp. 251–75 in The Uses of Diversity. In: Tanner Lectures on Human Values, Vol. 7, edited by S. M. McMurrin. Cambridge: Cambridge University Press & University of Utah Press. 1988. Works and Lives: The Anthropologist as Author. Stanford: Stanford University Press. Includes the following studies: "The World in a Text: How to Read Tristes Tropiques" (pp. 25–48). "Slide Show: Evans-Pritchard's African Transparencies" (pp. 49–72). "I-Witnessing: Malinowski's Children" (pp. 73–101). "Us/not-Us: Benedict's Travels" (pp. 102–28). 1989. "Margaret Mead, 1901-1978." Biographical Memoirs of the National Academy of Sciences 58:329–41. 1990. "History and Anthropology." New Literary History 21(2):321–35. 1991. "The Year of Living Culturally." New Republic (October 21):30–6. 1992. "'Local Knowledge' and Its Limits: Some Obiter Dicta." Yale Journal of Criticism 5(2):129–35. 1993. "'Ethnic Conflict': Three Alternative Terms." Common Knowledge 2(3):54–65. 1994. "Life on the Edge" [review of Tsing 1993, In the Realm of the Diamond Queen]. New York Review of Books 41(7 April ):3–4. 1995. After the Fact: Two Countries, Four Decades, One Anthropologist, The Jerusalem-Harvard Lectures. Cambridge: Harvard University Press. 1995. "Culture War" [review essay of Sahlins 1995, "How 'Natives' Think and Obeyesekere, The Apotheosis of Captain Cook"]. New York Review of Books 42(19 November 30):4–6. 1999 "'The pinch of destiny': Religion as Experience, Meaning, Identity, Power." Raritan 18(3 Winter): 1–19. 2000. Available Light: Anthropological Reflections on Philosophical Topics. Princeton: Princeton University Press. 2010. Life Among the Anthros and Other Essays, edited by F. Inglis. Princeton: Princeton University Press. |
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Clifford Geertz's theory of religion Thick Description Deep Play: Notes on the Balinese Cockfight List of important publications in anthropology |
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https://en.wikipedia.org/wiki/Clifford_Geertz |
●年譜および著作
1926 8月23日にサンフランシスコで生まれる
1943-1945 米国海軍に従軍(17-19歳)
1950 カリフォルニア州イエロー・スプリングになるアニオック・カレッジ(Antioch College) で学士号取得。ハーバード大学大学院に進学。
1956 ハーバード大学、Religion in Modjokuto: A Study of Ritual Belief In A Complex Societyで博士号取得(タルコット・パーソンズとクライド・クラックホーンがい た社会関係学部である)
1956-7 ハーバード大学社会関係研究室研究員
1957-8 ジャワ島の中規模の都市「モジョクト」でフィールドワーク(フォード財団とMITの奨学金)
1957-8 MIT研究員
1958-9 スタンフォード行動科学高等研究院・特別研究員
1958-60 カリフォルニア大学バークレー校助教授(assistant professor=日本の講師/助教相当)[同時期同校にErving Goffman, 1922-1982]
1960 シカゴ大学助教授(assistant professor)ジャワからバリ島に関する関心が広がる。
1960 『ジャワの宗教(Religion of Java)』(→ドゥクンの2つ の意味)
1962-64 シカゴ大学准教授(associate professor):1960年代にCommittee for the Comparative Studies of New Nationsに関与。
1963, 64,65,66,68-9 モロッコでのフィールドワーク
1963 『行商人と王子( Peddlers and Princes)』『農業のインヴォルーション( Agricultural Involution )』
1964-68-70 シカゴ大学教授
1968 『2つのイスラム社会:モロッコとインドネシア(Islam Observed)』
1968 Lawrence Rosen (1941- )がシカゴ大学で博士号取得。Rosenは1978年の著作の共著者。
1970 Sherry
Ortner (1941- )がシカゴ大学で博士号取得。Paul Rabinow
(1944- )もこの年に博士号。s
1970-1999 プリンストン高等研究院教授(ハロルド F.リンダー記念教授)
1973 『文化の解釈(The Interpretation of Cultures)』(邦訳:文化の解釈学)[Quiz on]
Epochalism: "Epochalism is an attitude of respect for the progressive spirit of the age and for social and technological advancement, which was contrasted by Clifford Geertz with what he termed the (essentialist) valorisation of traditional values. He viewed this distinction as a central social polarity pervading developing nations" - # Wiki - Clifford Geertz, The Interpretation of Culture (1973) p. 240-1.
Thick description:
"In the social science fields of anthropology, sociology, history,
religious studies, human-centered design and organizational
development, a thick description results from a scientific observation
of any particular human behavior that describes not just the behavior,
but its context as well, so that the behavior can be better understood
by an outsider. A thick
description typically
adds a record of subjective explanations and meanings provided by the
people engaged in the behaviors, making the collected data of greater
value for studies by other social scientists./ The term was introduced
by the 20th-century philosopher Gilbert Ryle. Anthropologist Clifford
Geertz later developed the concept in his The Interpretation of
Cultures (1973) to characterise his own method of doing ethnography.
Since then, the term and the methodology it represents has gained
currency in the social sciences and beyond. Today, thick description is
used in a variety of fields, including the type of literary criticism
known as New Historicism." - #Wiki
1973 二つのイスラーム社会 : モロッコとインドネシア / C.ギーアツ著 ; 林武訳,東京 : 岩波書店 ,
1973.10. - (岩波新書 ; 青版 874)(※本邦初訳なのだが、この本は翻訳が適切ではないという悪評を生んだ)
1974 『神話、シンボル、文化(Myth, Symbol, and Culture )』[編著](→米国における当時の象徴人類学(symbolic anthropology)の基本論集になる)
1975 Kinship in Bali (Hildred Geertz and Clifford Geertz)『バ リの親族体系』
1976 George
E. Marcus がハーバードで学位取得(彼はプリンストンのISAに1982-1983に滞在)
1978 Meaning and Order in Moroccan Society (1978, written
collaboratively with Hildred Geertz and Lawrence
Rosen)
1980年代 the New York Review of Books.などに寄稿し、理論的なエッセーや論文が増える。
1981 『ヌガラ:19世紀におけるバリの劇場国家(Negara: The Theater State in Nineteenth-Century Bali)』
1983 『ローカル・ノレッジ(Local Knowledge)』(→関連リンク)
1987 文化の解釈学 / C.ギアーツ著 ; 吉田禎吾 [ほか] 訳,1, 2. - 東京 : 岩波書店 , 1987.5-1987.9. - (岩波現代選書 ; 118-119)
1980 ヒルドレッドと離婚、カレン・ブリュー(Karen Blu)と再婚。
1988 『仕事と生活:著作者としての人類学者(Works and Lives)』
1989 バ
リの親族体系 / ヒルドレッド・ギアツ, クリフォード・ギアツ [著] ; 鏡味治也, 吉田禎吾訳,東京 :
みすず書房 , 1989.2
1990 ヌガラ : 19世紀バリの劇場国家 / クリフォード・ギアツ [著] ; 小泉潤二訳,東京 : みすず書房 ,
1990.1
1991 ローカル・ノレッジ : 解釈人類学論集 / クリフォード・ギアーツ[著] ; 梶原景昭[ほか]訳,東京 : 岩波書店
, 1991.4. - (Selection 21)
1995 『出来事(=事実)の後で(After the Fact)』※自伝的作品
1996 文化の読み方/書き方 / クリフォード・ギアーツ [著] ; 森泉弘次訳,東京 : 岩波書店 , 1996.9
1999 エリア・エコノミックス : アジア経済のトポロジー / 原洋之介著,東京 : NTT出版 , 1999.3. -
(ネットワークの社会科学)
1999 ローカル・ノレッジ : 解釈人類学論集 / クリフォード・ギアーツ [著] ; 梶原景昭 [ほか] 訳,東京 : 岩波書店 , 1999.9. - (岩波モダンクラシックス)
2000 プリンストン高等研究院名誉教授
2000 Available Light
2001 インボリューション : 内に向かう発展 / クリフォード・ギアーツ著 ; 池本幸生訳,東京 : NTT出版 ,
2001.7. - (ネットワークの社会科学)
2002 解釈人類学と反=反相対主義 / クリフォード・ギアツ [著] ; 小泉潤二編訳,東京 : みすず書房 , 2002.6
2006 10月30日 フィラデルフィア(ペンシルバニア州)で開胸手術を受けた後に死亡[→訃 報]
2007 現代社会を照らす光 : 人類学的な省察 / クリフォード・ギアツ [著] ; 鏡味治也, 中林伸浩, 西本陽一訳,東京 : 青木書店 , 2007.12. - (社会学の思想 / 長谷川公一, 藤田弘夫, 吉原直樹編集委員 ; 7)
2010 Life Among The Anthros
2012 文化の読み方/書き方 / クリフォード・ギアーツ [著] ; 森泉弘次訳,東京 : 岩波書店 , 2012.10. - (岩波人文書セレクション)
●ギアーツと対談した著名人
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●Full interview with Clifford Geertz(2004) - part one
●
●Full interview with Clifford Geertz(2004) - part two
■ 文献【外部リソース】
■ 文献【内部リソース】