人文社会系のための研究倫理入門(リテラシーG)2018
Research Ethics for Post-Graduate
Students in Humanities and Human Sciences
池田光穂
授業担当者/professor in
charge |
池田光穂(Mitsuho Ikeda) | Literacy G: Research Ethics for Students of Humanities |
||||||||||||||||||||||||||||||||
履修対象/Eligibility |
COデザイン科目(学部3年以上、大学
院生) | |||||||||||||||||||||||||||||||||
開講時期/Schedule |
春学期:火曜:6-7限(18時00分
~21時10分) | |||||||||||||||||||||||||||||||||
講義室/Room |
豊中キャンパス:412号室(総合棟I[https://goo.gl/8KBAvV] 4階です) | |||||||||||||||||||||||||||||||||
講義題目/Course Name |
リテラシーG(人文社会系のための研究
倫理入門)[→英語版] | Literacy G: Research Ethics for Students of Humanities |
||||||||||||||||||||||||||||||||
授業の目的と概要/Course
Objective |
研究倫理(Research
Ethics)とは、研究活動がなんらかの社会性をもち、かつその成果が社会に影響を与える時に、社会がその成員とりわけ科学者集団に対して、なんらかの
規範を与えて、それを適切に制御(コントロール)することを意味する。この授業はそれを人文社会系の大学院生にも理解可能なように教授するのが目的であ
る。PBL教材を用いてケース研究とそれに関する議論を通して研究倫理の基礎を学ぶ。理工系医歯薬系の院生の受講も歓迎する。 | We
will present you an introduction to research ethics for students of
liberal arts and humanities. We take a standardized teaching protocol
for understanding research ethics borrowed from Japanese text books by
use of case discussion method. We welcome for not only graduate
students of liberal arts and humanities but also for students from the
faculties of science, technology, and inter-/trans-disciplinary
sciences. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
学習目標/Learning Goals |
1.責任ある研究者として学内外で研究
調査に従事できるための研究倫理上の基本語彙と概念の基礎を学ぶ。 2.現在の研究倫理が理工系/医歯薬系の研究不正から出発した歴史的理由に知り、人文社会科学系の固有のタイプの研究不正があることを知り、分野を超えた 研究公正についての理解を深める。 3.独立した研究者として、研究倫理申請が、一人でかけるだけの、研究倫理/研究公正に関する具体的知識をもつ。 | 1.
Students can understand the philosophies and histories of modern
research ethics by participating with case studies conferences. 2. Through considering on various cases of misconducts in research contexts the students can elaborate and understand about the meaning of "research integrity." 3. Students can write concrete research proposal with ethical concerns even though that students' plans would be virtual or planned in near future. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
履修条件・受講条件
/Requirement; Prerequisite |
履修対象に該当する者であればどなたで も受講できます。「人文社会系のための」と銘打っていますが、理工系医歯薬系の院生の受講も歓迎します。 | There is no requirement in this class. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
特記事項/Special Note |
シラバスをみていただき、事前にテーマ
を想像されたり、情報を入手しておくと、学習意欲向上のインセンティブになると思います。
| ・If
special consideration regarding the taking of this course is necessary
due to reasons such as a disability, please consult in advance with the
academic affairs related contact point for the department belonged to
(such as the school affairs section or graduate school affairs section)
or else with Trans-disciplinary Education Division of Purser Department
in the Center for Education in Liberal Arts and Sciences. In addition,
please inform the teacher responsible for the class at an early stage,
such as at the first class. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
授業計画/Special
Plan (回)題目/Title:内容/Content |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
授業形態/Type of Class: |
レクチャー、質疑応答、討論、問題提示
とそれにもとづく議論(簡便型PBL方式) | Seminar subject |
||||||||||||||||||||||||||||||||
授業外における学習
/Independent Study Outside of Class |
資料の事前読解にもとづく予習と、電子
メールあるいはSNSによるヴァーチャルな討論。 | We
provide and arrange a resource web-page [ https://goo.gl/aFgbDo ] for
students attending this class outside from this virtual syllabus. The
Students can use this web-site for preparations and reviews of each
class. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
教科書・教材/Textbooks |
インターネット情報(研究倫理入門→[https://goo.gl/v5w8Hp])他、配布資料など。 | You can get and read hand-outs and assigned papers from web-site https://goo.gl/aFgbDo |
||||||||||||||||||||||||||||||||
参考文献/Reference |
以下のサイトから示します:https://goo.gl/ypdX7T | On-line educational resource is situated in [ https://goo.gl/sPPwdH ] entitled, "Introduction to Research Ethics." |
||||||||||||||||||||||||||||||||
成績評価/Grading Policy |
学習者の各回の自己評価(ポートフォリ
オ分析)の積算(50%)と教師による観察評価(平常点を含む50%) | Grading
of qualification will be evaluated from self-evaluation points from
each students' portfolios, 50%, and attainment points of student's
reports, 50%. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
コメント/Other Remarks |
None. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード/Keywords |
研究倫理、研究公正、コンプライアン
ス、利益相反、論文執筆ための倫理 | research ethics, research integrity, compliance, conflict of interests (COI), research writer's ethics. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
受講生へのメッセージ/Messages
to Prospective Students |
皆さんの先生方が、かつておこなったよ
うな、克己して辞書(電子
辞書)に齧りつき禁欲的に勉強する時代は終わりました。今日の大学院の勉強は、スマートに楽しく学ぶことが、もっとも重要な課題になりました。知識と情報
収集に使う労力がインターネットによって節約された分、皆さんの知的情熱は、領域を超えた同学の士どうしによる楽しく深い議論を生み出すほうに投入しま
しょう! | Do
you know the motto printed in T-shirt of a used book store in Berkeley,
California, "Moe's" that I found ? - "Reading is Sexy." It's Great that
I think. I will add in our class, "Understanding Research Ethics is
also Sexy, Philo-Sophy." This is my motto of objectivity of this class. |
++
リンク(サイト外)
リンク:→「授業案内」に戻る
文献
その他の情報
---------------------------------
****
(c) Mitzub'ixi Quq Chi'j. Copyright 2016-2018